computer zapisz w ulubionych

Radosław Bielucy – „Kolej Nadzalewowa – element infrastruktury turystycznej”

04 maja '21
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa magisterska
Rok obrony: 2020
Nazwa: „ROLA KOLEI JAKO ELEMENTU INFRASTRUKTURY TURYSTYCZNEJ NA PRZYKŁADZIE KOLEI NADZALEWOWEJ”
Autor: Radosław Bielucy
Uczelnia:
Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej
Promotorka:

dr Agnieszka Błażko, doc. PG

Projekt odtworzenia Kolei Nadzalewowej jest odpowiedzią na poszukiwanie alternatywy dla transportu samochodowego. Podczas gdy inne kraje europejskie planują przywrócić zamknięte linie lub próbują rozbudować istniejące, w Polsce kolejne połączenia są zamykane. W kontekście lokalnym projekt byłby odpowiedzią na problem zaprzepaszczonego potencjału turystycznego terenów nadzalewowych, rozwiązałby również kwestię komunikacji pomiędzy mniejszymi miejscowościami regionu a Elblągiem czy Braniewem.

orientacjaorientacjaorientacja

orientacja

© Radosław Bielucy

Projekt zakłada połączenie linii Kolei Nadzalewowej (nr 254) z dawną linią kolejową nr 204 z Malborka do Braniewa przez Elbląg, zamkniętą w 2004 roku (krótszy jej odcinek Bogaczewo–Braniewo z linią o numerze 217 zamknięto w 2013 roku). Oba odcinki mają podobne długości (odpowiednio 53 i 54 kilometry), założony został więc identyczny czas ich przejazdu. Zachowano sposób prowadzenia ruchu pociągów jako linie jednotorowe. Pociągi startują z tej samej stacji — Elbląg Główny — i kursują okrężnie: jeden zgodnie ze wskazówkami zegara, drugi przeciwnie. Wymijają się w połowie okrążenia, na stacjach z dodatkowymi peronami (Elbląg Główny lub Braniewo). Pokonanie połowy okrążenia przy założeniu prędkości pociągu 80–90 kilometrów na godzinę zajęłoby (z postojami na stacjach) około 50–60 minut.

schemat funkcjonowania koleischemat funkcjonowania koleischemat funkcjonowania kolei

schemat funkcjonowania kolei

© Radosław Bielucy

W obrębie każdego przystanku i dworca na trasie zaplanowano parkingi rowerowe i samochodowe w systemie Park&Ride, a w Elblągu i Braniewie połączenie systemu kolejowego z komunikacją miejską. W przypadku przystanków znajdujących się nad Zalewem Wiślanym przewidziano powrót do systemu w układzie kolej + statek, w którym rozkład jazdy pociągów zostałby skoordynowany z rejsami statków kursujących z Mierzei Wiślanej.

        

zagospodarowanie, po lewej: Kamionek Wielki; po prawej: Kadyny

© Radosław Bielucy

Na reaktywowanej trasie zostały zaprojektowane trzy rodzaje przystanków osobowych, w zależności od potrzeb miejscowości różnią się one wielkością:

przystanek kolejowy — najmniejszy z obiektów, składający się z wiaty przystankowej z miejscami siedzącymi i parkingiem dla rowerów (w obrębie parking dla samochodów osobowych). Zlokalizowany został na nowych przystankach osobowych Elbląg Żuławy, Elbląg Zawodzie i Kadyny Przystań, jak również na istniejących Elbląg Zdrój (wcześniej funkcjonujący jako dworzec), Rubno Wielkie, Jagodno, Kamionek Wielki (rozwiązany szczegółowo w projekcie), Nadbrzeże, Święty Kamień, Stępień, Braniewo Brama, Komorowo Żuławskie, Bogaczewo, Stegny, Słobity, Kurowo Braniewskie, Chruściel i Bemowizna;

przystanek

© Radosław Bielucy

mały dworzec kolejowy — obiekt dworcowy średniej wielkości, składający się z zamkniętej poczekalni, kasy biletowej/informacji, toalety (dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami) i parkingu dla rowerów (w obrębie parking dla samochodów osobowych). Zlokalizowany został przy istniejących przystankach osobowych Suchacz (budynek dawnego dworca pełni obecnie funkcje mieszkalne), Kadyny (rozwiązany szczegółowo w projekcie), Młynary;

mały dworzec

© Radosław Bielucy

duży dworzec kolejowy — największy z obiektów, składający się z zamkniętej poczekalni, kasy biletowej/informacji, baru, toalety (dostosowanej dla osób z niepełnosprawnościami) i parkingu dla rowerów (w obrębie parking dla samochodów osobowych). Zlokalizowany został na nowym przystanku Elbląg Zawada (rozwiązany szczegółowo w projekcie).

wizualizacja dużego dworcawizualizacja dużego dworcawizualizacja dużego dworca

duży dworzec

© Radosław Bielucy

Najszersze opracowanie projektowe zostało poświęcone nowemu dworcowi w Elblągu (Elbląg Zawada); projekt zakłada tu budowę nowego dużego dworca kolejowego na nieużytkowanym terenie przy ulicy Mazurskiej i zagospodarowanie terenu znajdującego się za torami kolejowymi od strony rzeki Elbląg na park miejski, który byłby przedłużeniem parku Modrzewie w stronę rzeki. W obrębie terenu projektowego zostało wydzielonych kilka stref funkcjonalnych, między innymi strefa sukcesji przyrody, strefa aktywizacji mieszkańców, strefa rekreacji, strefa relaksu, strefa zabawy i strefa sportowa.

        

po lewej: zagospodarowanie, Elbląg Zawada; po prawej: program funkcjonalny dużego dworca

© Radosław Bielucy

Opracowane obiekty infrastruktury dworcowej są jednokondygnacyjnymi budynkami opartymi na module o wymiarach 3×3×4 metry. Konstrukcja podtrzymywana jest na słupach stalowych o przekroju 20 centymetrów z wypełnieniem z drewna klejonego. Na elewacjach przyjęte zostały panele poliwęglanowe i szare blachy faliste włókno‑cementowe. Na każdym z budynków przewidziane zostało zastosowanie dachu zielonego ekstensywnego oraz montaż baterii fotowoltaicznych na dachach budynków dworców i budynku administracyjno-warsztatowego w Elblągu.

Budynki zostały zaprojektowane w taki sposób, by ich transport mógł się odbywać drogą kolejową na wagonach‑platformach na wózkach budowy specjalnej — rodzaj S, służących do przewozu ładunków o dużych rozmiarach, o szerokości co najmniej 3 metrów.

 
Radosław
BIELUCY

Ilustracje: © Autor

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Velux ArchiTips
Velux ArchiTips
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural