Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize
Zobacz w portalu A&B!

Aktywator wrocławskiego Nadodrza. Projekt Mateusza Michalaka

24 lipca '20

Mateusz Michalak stworzył projekt, który ożywiłby zdegradowaną przestrzeń wrocławskiego Nadodrza. Jego propozycja to budynek usługowy z biurami i lokalami gastronomicznymi przy ul. Ołbińskiej oraz zielona kładka pieszo-rowerowa nad terenami kolejowymi.

Projekt pt. Aktywator społeczny przy ulicy Ołbińskiej we Wrocławiu” powstał jako praca dyplomowa wykonana na Politechnice Wrocławskiej pod kierunkiem dr hab. Pawła Kirschke. Koncepcja została wyróżniona przez jury tegorocznej edycji konkursu Wrocławska Magnolia.

Projekt Aktywator we
wrocławskim Nadodrzu

Aktywator to projekt, który mogłby powstać w zaniedbanej części Nadodrza

© Mateusz Michalak

nowe życie Nadodrza

Autor przyjrzał się zaniedbanym i zapomnianym przestrzeniom na mapie Wrocławia. Dla jednej z nich — działek wzdłuż linii kolejowej pomiędzy wiaduktem nad ul. Trzebnicką a zajezdnią tramwajową Ołbin przy ul. Ołbińskiej stworzył projekt Aktywatora.

Jak tłumaczy Mateusz Michalak:

Aktywatorem w rozumieniu projektu jest wielofunkcyjna przestrzeń z klimatem, którą tworzą odwiedzający ją ludzie. Zaspokajając potrzeby społeczne, sprzyja funkcjonowaniu człowieka w otwartej przestrzeni miasta, pozytywnie wpływając na daną okolicę.

zagospodarowanie
terenu

projektowana przestrzeń obejmuje nowy budynek, kładkę oraz tereny zielone

© Mateusz Michalak

Ideą projektu było stworzenie przestrzeni aktywnej, wielopoziomowej, mającej duży wpływ na osiedla Nadodrza, Kleczkowa i Ołbina. Przestrzeń ta stałaby się nowym aktywatorem społecznym północnej części Wrocławia. Autor założył maksymalne wykorzystanie działki — zagospodarowanie i zabudowanie jej w sposób charakterystyczny, funkcjonalny i estetyczny.

Koncepcja urbanistyczna zakłada wyniesienie nad czynnymi torami kolejowymi linii nr 143 kładki z ciągiem pieszo-rowerowym oraz strefą zieloną. W miejscu nieużywanych torów Mateusz Michalak zaproponował stworzenie parku liniowego, który będzie można kontynuować na wschód i zachód, tworząc zielone ciągi komunikacyjne w najbardziej zanieczyszczonych smogiem dzielnicach Wrocławia.

elewacja zachodnia
obiektu

ideą projektu było stworzenie przestrzeni aktywnej i wielopoziomowej

© Mateusz Michalak

więcej niż biurowiec

Forma projektowanego budynku nawiązuje do zróżnicowanej faktury i kształtu grudy węgla. Ze względu na neregularny kształt autor zaproponował konstrukcję słupowo-płytową wykonaną w technologii betonu monolitycznego. Elewacje natomiast powstałyby z drewna, stali i betonu wpisując się w otoczenie. Obiekt składający się z dwóch brył łączy różnicę poziomów terenu za pomocą wind, schodów i ramp. Bryły połączone są terenowymi schodami, które tworzą wolną przestrzeń pozwalającą na zachowanie osi widokowej. Budynek składa się z kilku poziomów: podziemnego parkingu na 64 auta, otwartej strefy z lokalami gastronomicznymi, strefą coworkingową oraz przestrzenią kreatywną na poziomach 0 i +1, oraz przestrzeni biurowych na kolejnych 4 piętrach. Bogata oferta — klub muzyczny, przestrzenie do organizacji spotkań, wykładów i warsztatów, sala konferencyjna oraz zielona przestrzeń rekreacyjna mogłyby przyciągnąć mieszkańców i turystów, ożywiając teren Nadodrza.

Ulica z lokalami
gastronomicznymi

projektowany obiekt składa się z dwóch brył

© Mateusz Michalak

zielona kładka pieszo-rowerowa

Kładka o szerokości 10 metrów oparta na żelbetowych filarach ciągnie się od dworca Nadodrze do mostu kolejowego nad kanałem miejskim i łączy z parkiem liniowym. Kładka jest rodzajem promenady pieszo-rowerowej, która chroni dzielnicę przed hałasem nadjeżdżających pociągów. Mateusz Michalak zadbał także o ekologiczne rozwiązania — zielona ściana zbiera wodę deszczową do zbiorników umieszczonych pod konstrukcją kładki, Deszczówka służyłaby do regularnego nawadniania sporych terenów zielonych wokół projektowanego budynku. Dzięki filtrującym roślinom ściana oczyszczałby też powietrze z pyłów i obniżała temperaturę otoczenia. Autor założył również usunięcie części torów i wprowadzenie korekty ich układu pod kątem nowego przebiegu ruchu pociągów. Część zachowanych torów mogłaby też posłużyć pod ekspozycję zabytkowego taboru kolejowego.

Przekrój, całegozałożenia

© Mateusz Michalak

Projekt Aktywatora uzdrawia zdegradowany obszar Wrocławia. Wykorzystując infrastrukturę kolejową, tworzy nową alternatywę dla terenów rekreacyjnych. Wprowadzone w przestrzeń elementy bryły budynku, małej architektury i zieleni zmieniają perspektywę odbioru miejsca. Natomiast zaprojektowane zielone przestrzenie sprzyjają integracji mieszkańców, jednocześnie poprawiając jakość życia.

Zdjęcie stanu aktualnego

obecny stan projektowanej przestrzeni

fot.: Mateusz Michalak

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Mateusza Michalaka

Głos został już oddany

DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
SPACE Designer
INSPIRACJE