Zobacz w portalu PdA
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Pawilon Polski na Expo 2025 w Osace – spiralna opowieść o innowacji i tożsamości

14 maja '25
Dane techniczne
nazwa: PAWILON POLSKI NA WYSTAWIE ŚWIATOWEJ EXPO 2025 OSAKA KANSAI
funkcja: PAWILON
lokalizacja:

OSAKA, Japonia

pracownia:

interplay.

kalendarium

  • prace nad budową pawilionu

 

lokalny partner: KOMY STUDIO

koncepcja konstrukcji:

JUN SATO STRUCTURAL ENGINEERS

koncepcja krajobrazu:

FUUCHI

koncepcja oświetlenia:

AMBER

inwestor:

POLSKA AGENCJA INWESTYCJI I HANDLU S.A. (PAIH)

generalny wykonawca:

KONSORCJUM: FINASI SPI JV TURNKEY PROJECTS CONTRACTING – FZCO, NAGASHIMA CO., LTD., JSC CORPORATION

Polski pawilon na Expo 2025 w Osace,
projekt: interplay. 

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Jak opowiedzieć o kraju w kilku minutach spaceru? Jak przełożyć złożoność kultury, historii i nowoczesności na formę architektoniczną, która jednocześnie zachwyci, zaintryguje i zapadnie w pamięć? Przed takim wyzwaniem stanęli architekci z warszawskiej pracowni interplay., tworząc koncepcję Pawilonu Polski na Wystawę Światową Expo 2025 w Osace. Efektem ich pracy jest projekt, który nie tylko wpisuje się w temat przewodni wydarzenia – „Projektowanie przyszłego społeczeństwa dla naszego życia” – ale także redefiniuje, czym może być narodowa reprezentacja w globalnym kontekście. 

Spiralna forma pawilonu, organiczna i dynamiczna, to nie tylko zabieg estetyczny - to świadoma decyzja o budowaniu narracji wokół idei przepływu: wiedzy, innowacji, kultury i energii

Spiralna forma pawilonu, organiczna i dynamiczna, to nie tylko zabieg estetyczny – to świadoma decyzja o budowaniu narracji wokół idei przepływu: wiedzy, innowacji, kultury i energii

wizualizacje: BAIrender © interplay.

spiralna forma jako architektoniczna metafora

Punktem wyjścia dla projektu była spiralna geometria – forma znana z przyrody, matematyki i historii sztuki, obecna w strukturach biologicznych, układach planetarnych i sztuce od prehistorii po współczesność. Spiralna kompozycja Pawilonu Polski nie została jednak potraktowana wyłącznie jako estetyczny motyw. W tym przypadku spirala to symbol procesów, które charakteryzują dzisiejszy świat: transgranicznego przepływu idei, migracji technologii, cyrkulacji wiedzy i jej powrotu w nowej, wzbogaconej formie. Forma budynku rozwija się w ruchu – prowadzi odwiedzających po kolejnych częściach ekspozycji w sposób naturalny, niemal intuicyjny. Architektura nie narzuca się, ale staje się przewodnikiem. To przestrzeń, w której funkcja i symbol przenikają się wzajemnie, a każdy krok jest kontynuacją opowieści.

Elewacje Pawilonu Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace składają się z drewnianych modułów w kształcie litery „V”

Elewacje Pawilonu Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace składają się z drewnianych modułów w kształcie litery 'V'

© interplay.

organiczna bryła i modularna struktura

Bryła pawilonu to dynamiczna kompozycja o organicznych liniach, złożona z kilku segmentów, które układają się w harmonijną spiralę. Ich geometryczna, modułowa struktura przywodzi na myśl plaster miodu lub siatkę przestrzenną – powtarzalną, lecz zróżnicowaną. Ta modularność nadaje budynkowi wyrazisty rytm, a zarazem pozwala na dużą elastyczność aranżacyjną.

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai - rzut parteru

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai — rzut parteru

© interplay.

Elewacja wykonana z drewna o ciepłej, bursztynowej barwie nadaje pawilonowi nie tylko przyjazny charakter, ale i wyjątkowy wyraz formalny. W dziennym świetle fasada pulsuje fakturą, w wieczornym – staje się niemal świetlną rzeźbą. Falista struktura oraz pionowe i diagonalne podziały sprawiają, że elewacja żyje ruchem i światłem, nieustannie się zmieniając w zależności od pory dnia i kąta patrzenia.

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai - elewacja została wykonana z drewna

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai — elewacja została wykonana z drewna

© interplay.

drewno – świadomy wybór materiałowy

Decyzja o wykorzystaniu drewna jako głównego materiału to nie tylko estetyka, ale przede wszystkim odpowiedzialność. Drewno, jako surowiec odnawialny, posiada niższy ślad węglowy niż beton czy stal. W projekcie Pawilonu Polski zostało użyte zarówno jako element konstrukcyjny, jak i wykończeniowy – budując tożsamość obiektu jako ekologicznego, przyjaznego środowisku i czerpiącego z naturalnych zasobów.

Drewniane moduły w kształcie litery „V” pełnią funkcję konstrukcyjną, porządkującą i estetyczną. Nadają bryle rytm, ułatwiają jej proporcjonalne kształtowanie i stanowią wyraźny znak rozpoznawczy pawilonu. Z daleka struktura wydaje się dynamiczna, niemal wibrująca, a z bliska – oferuje bogatą fakturę i zmysłowe doświadczenie materiału.

wnętrze jako przestrzeń przeżycia

Centralnym punktem pawilonu jest sala spektakli – kameralna, nastrojowa przestrzeń inspirowana smukłością wierzb i ciepłem bursztynu. To tu odwiedzający będą mogli wsłuchać się w muzykę Fryderyka Chopina, przeżyć ją w przestrzeni zaprojektowanej z myślą o emocji, ciszy, rezonansie. Wnętrze nie epatuje formą – jego siłą jest nastrojowość, akustyka i symbolika.

Centrum pawilonu stanowi kameralna sala spektakli - symbol kultury i tożsamości

Centrum pawilonu stanowi kameralna sala spektakli – symbol kultury i tożsamości

© interplay.

Cała kompozycja spiralna prowadzi przez wystawę, sklep, restaurację – każda z tych funkcji posiada niezależne wejście, co zwiększa funkcjonalność i umożliwia korzystanie z pawilonu w różnych konfiguracjach. Przestrzeń jest elastyczna, otwarta na różne scenariusze użytkowania – od indywidualnego zwiedzania po wydarzenia kulturalne i spotkania biznesowe.

W sali spektakli odwiedzający będą mogli wsłuchać się w muzykę Fryderyka Chopina

W sali spektakli odwiedzający będą mogli wsłuchać się w muzykę Fryderyka Chopina

© interplay.

międzynarodowa współpraca, lokalna wrażliwość

Projekt powstał we współpracy międzynarodowego zespołu ekspertów. Biuro interplay odpowiadają za koncepcję architektoniczną, a ich partnerami w Japonii są: komy studio (architektura lokalna), Jun Sato Structural Engineers (inżynieria konstrukcji), Fuuchi (krajobraz), Amber (oświetlenie) oraz studio BAIrender (wizualizacje). Taka współpraca pozwoliła połączyć precyzję projektową z lokalną wrażliwością kulturową i techniczną.

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai - wizualizacja widoku z lotu ptaka

Pawilon Polski na Wystawie Światowej Expo 2025 Osaka, Kansai — wizualizacja widoku z lotu ptaka

wizualizacje: BAIrender © interplay.

przestrzeń jako komunikat

Pawilon Polski na Expo 2025 w Osace nie jest wyłącznie obiektem architektonicznym – to manifest. Przemyślana forma, modularna struktura, zrównoważony wybór materiałów i głęboka symbolika tworzą projekt, który łączy estetykę z etyką. Spiralna geometria staje się metaforą przemian, przepływu i powrotu, a architektura – narzędziem opowieści o kraju, który łączy innowacyjność z kulturą, przyszłość z pamięcią. W czasach globalnych wyzwań, takich jak zmiana klimatu, kryzysy społeczne i technologiczna transformacja, architektura narodowego pawilonu staje się wyrazem postawy. Polski pawilon w Osace odpowiada na te wyzwania z wrażliwością, świadomością i wyobraźnią – projektując przyszłość, która jest otwarta, zrównoważona i ludzka.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni interplay.

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Nowy katalog rozwiązań systemowych Rigips GypSerra
INSPIRACJE