reklama
OKPOL - Okna drewniane czy PVC? Jakie okno dachowe wybrać?
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Teatr życia w sercu Osaki: pawilon Francji na Expo 2025

13 maja '25
Dane techniczne
nazwa: FRANCE PAVILION, OSAKA WORLD EXPO 2025
funkcja: PAWILON
lokalizacja:

OSAKA, Japonia

pracownia: Coldefy, CRA
zespół projektowy (Coldefy): THOMAS COLDEFY, ISABEL VAN HAUTE, ZOLTÁN NEVILLE, MARTIN MERCIER, MARIANNA GUARINO, LÉO AKAHORI, LEONARDO RONCHI, SHUAI WANG
zespół projektowy (CRA): CARLO RATTI, ANDREA CASSI (PARTNER PROWADZĄCY), INA SEFGJINI, GIZEM VERAL, ZEYNEP KALAYCIOGLU, JELENA KRCO, GABRIELE SACCHI, ALBA LEON ALVAREZ, MARIE PETRAULT, ANTOINE PICON

kalendarium

  • prace nad budową pawilionu

 

powierzchnia:

  • całkowita

 

  • 3600 m²

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace,
projekt: Coldefy, CRA-Carlo Ratti Associati

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Na tegorocznej Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace jednym z najbardziej wyczekiwanych obiektów jest Pawilon Francji – projekt stworzony przez francuskie biuro Coldefy we współpracy z włoską pracownią CRA-Carlo Ratti Associati. Architekci zaproponowali coś znacznie więcej niż typową przestrzeń wystawienniczą. Ich pawilon, nazwany „Teatrem Życia”, to przemyślana przestrzeń, która łączy funkcję ekspozycji z refleksją nad współczesnym światem – jego relacjami, rytmem i zmiennością. Projekt zachęca do spojrzenia na architekturę jako narzędzie budowania dialogu – zarówno między ludźmi, jak i z otaczającym środowiskiem. Warto mu się przyjrzeć bliżej, bo choć powstaje z myślą o wydarzeniu tymczasowym, niesie ze sobą idee, które pozostaną aktualne na długo po zakończeniu Expo.

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace - widok na fasadę

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – widok na fasadę

fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

scenografia codzienności – architektura, która opowiada historię

„Teatr Życia” to nie tylko metafora – architekci potraktowali przestrzeń pawilonu jak spektakl, którego uczestnikiem staje się każdy odwiedzający. Zwiedzanie odbywa się w czterech etapach, przypominających akty teatralnego przedstawienia: wejście, wystawa, ogród i wyjście. Zamiast tradycyjnej, liniowej trasy, goście poruszają się po zapętlonej ścieżce – przechodzą przez zróżnicowane przestrzenie, by ostatecznie powrócić do punktu wyjścia. Taki układ nie tylko nadaje rytm całemu doświadczeniu, ale także podkreśla cykliczność życia i jego zmienność. Od pierwszego kroku – już na zewnętrznych schodach prowadzących na taras – zwiedzający wchodzą w rolę aktora i widza jednocześnie. Architektura zaprasza do uczestnictwa, nie narzuca jedynego sposobu odbioru, pozostawiając miejsce na indywidualne odczytanie przestrzeni.

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace - schemat przemieszczania się wewnątrz pawilonu

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – schemat przemieszczania się wewnątrz pawilonu

© Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

tkanina, światło i ruch

Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów pawilonu są ogromne, 17-metrowe zasłony z tkaniny, zawieszone po obu stronach fasady. Reagując na wiatr i światło, ożywiają budynek i nadają mu dynamiczny charakter. Ich obecność nawiązuje do teatralnych kurtyn – sugerując, że każda wizyta w pawilonie to nowe otwarcie i kolejna scena.

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace - po obu stronach fasady zawieszono ogromne, 17-metrowe zasłony z tkaniny

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – po obu stronach fasady zawieszono ogromne, 17-metrowe zasłony z tkaniny

fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

Architekci odwołali się także do japońskiej Akai Ito – czerwonej nici łączącej przeznaczone sobie osoby. To symbol budowania więzi w świecie zdominowanym przez technologie i dystans. Pawilon nie tyle opowiada o relacjach, ile tworzy je poprzez fizyczną obecność, wspólne przebywanie i zmysłowe doświadczanie przestrzeni.

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace - rzut parteru

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – rzut parteru

© Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

ekologia, która nie jest dodatkiem – architektura cyrkularna

Pawilon Francji w Osace to również odpowiedź na współczesne wyzwania środowiskowe. Zaprojektowano go z myślą o gospodarce cyrkularnej – zastosowane moduły i prefabrykowane elementy można łatwo zdemontować i wykorzystać ponownie. Wykorzystanie kontenerów biurowych, ruchomych fasad i lekkich struktur sprawia, że budynek nie tylko szybko się wznosi, ale też pozostawia minimalny ślad środowiskowy. Po zakończeniu Expo pawilon nie stanie się architektonicznym odpadem, lecz może zostać przeniesiony, przekształcony lub poddany recyklingowi. Takie podejście – elastyczne i zrównoważone – to dziś nie tylko techniczne rozwiązanie, ale też wyraz postawy odpowiedzialnej architektury, która dostosowuje się do zmieniającego się świata.

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace - widok nocą z lotu ptaka

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – widok nocą z lotu ptaka

fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

kultura i natura – dwa wątki jednej opowieści

Wewnątrz pawilonu odwiedzający znajdą przestrzenie ekspozycyjne prezentujące francuskie rzemiosło, design i innowacje. Jednak równie ważnym elementem jest wewnętrzny ogród, pełniący rolę przystanku – momentu refleksji, wytchnienia i powrotu do zmysłów. Ta część trasy nie jest ozdobnikiem – stanowi integralny etap narracji. Wpisuje się w główną ideę pawilonu: że relacja z naturą powinna być równie istotna jak ta z drugim człowiekiem. W świecie pełnym bodźców i przyspieszonych decyzji, czas spędzony w ciszy i zieleni nabiera szczególnego znaczenia.

Wewnątrz pawilonu odwiedzający znajdą przestrzenie ekspozycyjne prezentujące francuskie rzemiosło, design i innowacje

Wewnątrz pawilonu odwiedzający znajdą przestrzenie ekspozycyjne prezentujące francuskie rzemiosło, design i innowacje

fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

międzynarodowy zespół
i francuski głos w globalnej rozmowie

Projekt powstał dzięki współpracy wielu zespołów – od głównych architektów z Coldefy i CRA, przez lokalnych partnerów z Japonii, po specjalistów od konstrukcji, krajobrazu, grafiki i wystaw. Taka różnorodność kompetencji pozwoliła stworzyć projekt kompleksowy – łączący wysokie ambicje architektoniczne z praktycznym podejściem do budowy, ekologii i odbioru przez szeroką publiczność.

Jak zauważa Thomas Coldefy, pawilon to przestrzeń, w której człowiek staje się częścią większej całości – elementem scenografii, ale też inicjatorem relacji z otoczeniem.

Nawet krótkie doświadczenie – gest przestrzenny, zaskakujący materiał czy wspólna chwila – może mieć głębokie znaczenie

 podkreśla Coldefy.

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace - widok wnętrza

Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – widok wnętrza

fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

Z kolei Carlo Ratti dodaje:

Przeniknięty duchem zabawy, Pawilon Francji to dynamiczna i elastyczna przestrzeń, która sprzyja nieoczekiwanym spotkaniom. W dobie narastającej polaryzacji przestrzeń fizyczna staje się potrzebnym antidotum. W przeciwieństwie do świata cyfrowego zmusza nas do konfrontacji z różnorodnością i do zaangażowania się w perspektywy, które mogą podważyć nasze dotychczasowe przekonania. To odzwierciedla misję współczesnych Wystaw Światowych – jako tętniących życiem miejsc otwartego dialogu i odkryć. 

„Teatr Życia” to nie tylko metafora - architekci potraktowali przestrzeń pawilonu jak spektakl, którego uczestnikiem staje się każdy odwiedzający

„Teatr Życia” to nie tylko metafora – architekci potraktowali przestrzeń pawilonu jak spektakl, którego uczestnikiem staje się każdy odwiedzający

fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati

przestrzeń, która zaprasza do refleksji

Pawilon Francji to nie tylko efektowna realizacja na międzynarodową wystawę – to przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie, czym dziś może być architektura. Nie jako forma reprezentacji, ale jako narzędzie budowania więzi, kształtowania doświadczeń i wspólnego myślenia o przyszłości. Mimo że obiekt powstaje z myślą o krótkim czasie użytkowania, jego przekaz nie traci aktualności. To przestrzeń, która przypomina, że nawet w świecie pełnym technologii, fizyczna obecność i doświadczenie są nie do zastąpienia.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Carlo Ratti Associati.

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Nowy katalog rozwiązań systemowych Rigips GypSerra
INSPIRACJE