Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace,
projekt: Coldefy, CRA-Carlo Ratti Associati
Na tegorocznej Wystawie Światowej Expo 2025 w Osace jednym z najbardziej wyczekiwanych obiektów jest Pawilon Francji – projekt stworzony przez francuskie biuro Coldefy we współpracy z włoską pracownią CRA-Carlo Ratti Associati. Architekci zaproponowali coś znacznie więcej niż typową przestrzeń wystawienniczą. Ich pawilon, nazwany „Teatrem Życia”, to przemyślana przestrzeń, która łączy funkcję ekspozycji z refleksją nad współczesnym światem – jego relacjami, rytmem i zmiennością. Projekt zachęca do spojrzenia na architekturę jako narzędzie budowania dialogu – zarówno między ludźmi, jak i z otaczającym środowiskiem. Warto mu się przyjrzeć bliżej, bo choć powstaje z myślą o wydarzeniu tymczasowym, niesie ze sobą idee, które pozostaną aktualne na długo po zakończeniu Expo.
Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – widok na fasadę
fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
scenografia codzienności – architektura, która opowiada historię
„Teatr Życia” to nie tylko metafora – architekci potraktowali przestrzeń pawilonu jak spektakl, którego uczestnikiem staje się każdy odwiedzający. Zwiedzanie odbywa się w czterech etapach, przypominających akty teatralnego przedstawienia: wejście, wystawa, ogród i wyjście. Zamiast tradycyjnej, liniowej trasy, goście poruszają się po zapętlonej ścieżce – przechodzą przez zróżnicowane przestrzenie, by ostatecznie powrócić do punktu wyjścia. Taki układ nie tylko nadaje rytm całemu doświadczeniu, ale także podkreśla cykliczność życia i jego zmienność. Od pierwszego kroku – już na zewnętrznych schodach prowadzących na taras – zwiedzający wchodzą w rolę aktora i widza jednocześnie. Architektura zaprasza do uczestnictwa, nie narzuca jedynego sposobu odbioru, pozostawiając miejsce na indywidualne odczytanie przestrzeni.
Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – schemat przemieszczania się wewnątrz pawilonu
© Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
tkanina, światło i ruch
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów pawilonu są ogromne, 17-metrowe zasłony z tkaniny, zawieszone po obu stronach fasady. Reagując na wiatr i światło, ożywiają budynek i nadają mu dynamiczny charakter. Ich obecność nawiązuje do teatralnych kurtyn – sugerując, że każda wizyta w pawilonie to nowe otwarcie i kolejna scena.
Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – po obu stronach fasady zawieszono ogromne, 17-metrowe zasłony z tkaniny
fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
Architekci odwołali się także do japońskiej Akai Ito – czerwonej nici łączącej przeznaczone sobie osoby. To symbol budowania więzi w świecie zdominowanym przez technologie i dystans. Pawilon nie tyle opowiada o relacjach, ile tworzy je poprzez fizyczną obecność, wspólne przebywanie i zmysłowe doświadczanie przestrzeni.
Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – rzut parteru
© Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
ekologia, która nie jest dodatkiem – architektura cyrkularna
Pawilon Francji w Osace to również odpowiedź na współczesne wyzwania środowiskowe. Zaprojektowano go z myślą o gospodarce cyrkularnej – zastosowane moduły i prefabrykowane elementy można łatwo zdemontować i wykorzystać ponownie. Wykorzystanie kontenerów biurowych, ruchomych fasad i lekkich struktur sprawia, że budynek nie tylko szybko się wznosi, ale też pozostawia minimalny ślad środowiskowy. Po zakończeniu Expo pawilon nie stanie się architektonicznym odpadem, lecz może zostać przeniesiony, przekształcony lub poddany recyklingowi. Takie podejście – elastyczne i zrównoważone – to dziś nie tylko techniczne rozwiązanie, ale też wyraz postawy odpowiedzialnej architektury, która dostosowuje się do zmieniającego się świata.
Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – widok nocą z lotu ptaka
fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
kultura i natura – dwa wątki jednej opowieści
Wewnątrz pawilonu odwiedzający znajdą przestrzenie ekspozycyjne prezentujące francuskie rzemiosło, design i innowacje. Jednak równie ważnym elementem jest wewnętrzny ogród, pełniący rolę przystanku – momentu refleksji, wytchnienia i powrotu do zmysłów. Ta część trasy nie jest ozdobnikiem – stanowi integralny etap narracji. Wpisuje się w główną ideę pawilonu: że relacja z naturą powinna być równie istotna jak ta z drugim człowiekiem. W świecie pełnym bodźców i przyspieszonych decyzji, czas spędzony w ciszy i zieleni nabiera szczególnego znaczenia.
Wewnątrz pawilonu odwiedzający znajdą przestrzenie ekspozycyjne prezentujące francuskie rzemiosło, design i innowacje
fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
międzynarodowy zespół
i francuski głos w globalnej rozmowie
Projekt powstał dzięki współpracy wielu zespołów – od głównych architektów z Coldefy i CRA, przez lokalnych partnerów z Japonii, po specjalistów od konstrukcji, krajobrazu, grafiki i wystaw. Taka różnorodność kompetencji pozwoliła stworzyć projekt kompleksowy – łączący wysokie ambicje architektoniczne z praktycznym podejściem do budowy, ekologii i odbioru przez szeroką publiczność.
Jak zauważa Thomas Coldefy, pawilon to przestrzeń, w której człowiek staje się częścią większej całości – elementem scenografii, ale też inicjatorem relacji z otoczeniem.
Nawet krótkie doświadczenie – gest przestrzenny, zaskakujący materiał czy wspólna chwila – może mieć głębokie znaczenie
— podkreśla Coldefy.
Pawilon Francji na Expo 2025 w Osace – widok wnętrza
fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
Z kolei Carlo Ratti dodaje:
Przeniknięty duchem zabawy, Pawilon Francji to dynamiczna i elastyczna przestrzeń, która sprzyja nieoczekiwanym spotkaniom. W dobie narastającej polaryzacji przestrzeń fizyczna staje się potrzebnym antidotum. W przeciwieństwie do świata cyfrowego zmusza nas do konfrontacji z różnorodnością i do zaangażowania się w perspektywy, które mogą podważyć nasze dotychczasowe przekonania. To odzwierciedla misję współczesnych Wystaw Światowych – jako tętniących życiem miejsc otwartego dialogu i odkryć.
„Teatr Życia” to nie tylko metafora – architekci potraktowali przestrzeń pawilonu jak spektakl, którego uczestnikiem staje się każdy odwiedzający
fot. Julien Lanoo © Coldefy & CRA-Carlo Ratti Associati
przestrzeń, która zaprasza do refleksji
Pawilon Francji to nie tylko efektowna realizacja na międzynarodową wystawę – to przede wszystkim próba odpowiedzi na pytanie, czym dziś może być architektura. Nie jako forma reprezentacji, ale jako narzędzie budowania więzi, kształtowania doświadczeń i wspólnego myślenia o przyszłości. Mimo że obiekt powstaje z myślą o krótkim czasie użytkowania, jego przekaz nie traci aktualności. To przestrzeń, która przypomina, że nawet w świecie pełnym technologii, fizyczna obecność i doświadczenie są nie do zastąpienia.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Carlo Ratti Associati.