computer zapisz w ulubionych

Uchwała krajobrazowa dla Warszawy

Ola Kloc
20 stycznia '20

16 stycznia br. Rada m. st. Warszawy przyjęła uchwałę krajobrazową, której zadaniem — poprzez rozwiązania prawne regulujące zasady umieszczenia reklam w przestrzeni miejskiej — jest wprowadzenie w mieście estetycznego ładu.

Uchwała krajobrazowa, obejmująca swoim zasięgiem całe miasto, jest dokumentem regulującym wygląd i lokalizację reklam, szyldów, obiektów małej architektury oraz ogrodzeń, które dotychczas często wprowadzały chaos w przestrzeni publicznej.

co się zmieni?

Zgodnie z uchwałą umieszczenie wielkoformatowych siatek reklamowych przesłaniających okna będzie możliwe wyłącznie na rusztowaniach, podczas prowadzenia prac remontowych lub budowlanych na elewacji budynku, przez okres maksymalnie dziewięciu miesięcy. Wprowadzone zostaną także minimalne odległości pomiędzy poszczególnymi typami wolnostojących nośników reklamowych, a te największe (w formatach 18 m² i 9 m²) nie będą już stawiane w ścisłym centrum miasta.

Z kolei szyldy, które stanowią wizytówki firm, powinny być czytelne, estetyczne, powściągliwe i harmonizujące z otoczeniem. Dokument dopuszcza stosowanie między innymi tablic, kasetonów, semaforów, szyldów ażurowych i murali określając przy tym ich właściwą lokalizację.

Uchwała wprowadza także standardy dla obiektów małej architektury, takich jak kraty i osłony na drzewa, ławki, stojaki rowerowe, kosze na śmieci czy słupki blokujące. Dokument określa rozwiązania materiałowe i kolorystyczne, dzięki którym meble miejskie będą spójne stylistycznie.

Warszawska uchwała krajobrazowa ustala także zasady wnoszenia ogrodzeń na terenie miasta, ich wysokość w zależności od stopnia przezierności oraz sugeruje wprowadzenie ograniczeń w grodzeniu osiedli mieszkaniowych. Co więcej, ogrodzenia przyległe do przestrzeni publicznych nie będą mogły być wykonywane z prefabrykowanych płyt betonowych, blachy fałdowej, poliwęglanów, ostrych elementów szklanych lub ceramicznych.

kary i okresy dostosowawcze

W uchwale zaproponowane są także okresy dostosowawcze dla istniejących obiektów — dla nośników reklamowych są to dwa lata, dla szyldów trzy, a dla obiektów małej architektury — pięć lat. Co więcej, za złamanie zasad sytuowania nośników reklamowych i szyldów naliczana będzie opłata karna zależna od wielkości nośnika (na przykład opłata za niezgodną z prawem reklamę o powierzchni 100 m² wyniesie ponad 1023 złote dziennie).

Więcej informacji znajdziecie w przewodniku po przepisach uchwały [tutaj].


Więcej o polskim chaosie reklamowym przeczytacie w artykule Anny Cymer z cyklu „Miasto na celowniku” [tutaj].

 
oprac.
Ola Kloc

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural