Wystawa Casa Decor 2022. Kreatywny potencjał hiszpańskiej architektury

Szyld nie do poznania. Elbląskie działania Traffic Design

Wiktor Bochenek
09 maja '22

Zmiana identyfikacji wizualnej potrafi przynieść nieoczekiwane skutki. Wpływa bezpośrednio na poprawę jakości estetycznych, wzmaga zainteresowanie przedsiębiorstwem i zmienia postrzeganie ulicy. Pstrokate baneryszyldy mogą zostać zastąpione ze sporym pożytkiem.

Pstrokate banery zastąpione zostały wyjątkowymi formami

pstrokate banery zastąpione zostały wyjątkowymi formami

© Traffic Design

Inicjatywa :DobryZnak i stowarzyszenie Traffic Design zorganizowały akcję, w której kilka miast rywalizowało w ramach internetowego plebiscytu o przeprowadzenie metamorfozy i zmian w identyfikacji wizualnej wybranej grupy przedsiębiorstw. Zwycięskim miastem okazał się Elbląg, w którym sześć lokalnych firm dostało możliwość zmiany bannerów i stworzenia nowej, rozpoznawalnej oprawy graficznej.

Oferta dotyczyła przede wszystkim niewielkich, lokalnych przedsiębiorstw, które z racji swojego rozmiaru nie mogły pozwolić sobie na większe transformacje wizerunkowe. Celem Traffic Design było stworzenie nowej, czytelnej i estetycznej oprawy graficznej, która pozwoliłaby również na poprawę jakości przestrzeni publicznej. Co postanowiono zmienić?

Muszę powiedzieć, że to było dla mnie niesamowite zaskoczenie, że wygraliśmy z takimi miastami jak Szczecin czy Zakopane. To znaczy, że ludzie dostrzegają ten problem, że to jest widoczne, że w świadomości ludzi jest taka potrzeba tworzenia rzeczy eleganckich spokojnych dobrze zaprojektowanych i wykonanych — wskazuje Roman Smoleński, plastyk Elbląga.

zmiany pozwoliły na poprawę identyfikacji wizualnej

zmiany pozwoliły na poprawę identyfikacji wizualnej

© Traffic Design

zmienione formy

Firmy, które otrzymały wsparcie, zajmują się rozmaitą działalnością — od niewielkiego sklepu spożywczego, przez sklep wędkarski, zakład czyszczenia pierza czy serwis urządzeń gazowych.

Jak zmieniały się witryny? Wprowadzono przede wszystkim ograniczenia w ilości materiału. Większość szyldów i banerów przeładowanych było dotychczas nadmiarem informacji, dodatkowo często trudno widocznej i nieczytelnej dla odbiorców. Aby je uporządkować i uczytelnić, zdecydowano się na delikatną kolorystykę i przede wszystkim postawienie na farbę. Choć Traffic Design często używa w swoich projektach elementów metalowych (wraz z autorską metalografiką zobacz tutaj), w Elblągu ustąpiły one właśnie na rzecz delikatnej kolorystyki.

Wśród projektantów znaleźli się Eugenia Tynna, Paweł Ryżko i Grupa Projektor. Zmiany w przestrzeni zaproponowane przez Traffic Design pokazują, że zasada less is more jest wciąż żywa.

zdecydowano się przede wszystkim na mniejszą ilość bodźców i delikatną kolorystykę

zdecydowano się przede wszystkim na mniejszą ilość bodźców i delikatną kolorystykę

© Traffic Design

ku lepszej przestrzeni

Ubiegłoroczna wymiana identyfikacji wizualnej gdyńskiego baru mlecznego projektu Traffic Design, o której możecie przeczytać tutaj, pokazuje, jak niewielka zmiana estetyczna pozwala stworzyć i wykorzystać potencjał miejsca. Projektanci jednak nie spoczywają na laurach i zapowiadają już kolejną atrakcję — wiosną w Gdyni staną nowe hotele dla owadów, których zadaniem będzie wspieranie bioróżnorodności.

Pozostaje czekać na kolejne działania projektantów i wierzyć, że będą one naśladowane w innych miastach. Stowarzyszenie Traffic Design od lat stara się bowiem pokazać, że pastelozę połączoną z banerozą można zamienić na wysokiej klasy design, który czyni przestrzeń wspólną bardziej otwartą i przyjazną.

nowa identyfikacja została dopasowana do formy

nowa identyfikacja została dopasowana do formy

© Traffic Design

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

Obiekt roku 2022 w systemach ALUPROF
Stal COR-TEN®. Naturalne piękno
Okna, drzwi – trendy 2022