Zobacz w portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Szybkość, kreatywność i ograniczenia – projekt szkoły ukraińskiej pracowni Zikzak

07 lutego '24

W podwarszawskim Piasecznie architekci wnętrz z Ukrainy stanęli przed wyzwaniem — aranżacja wnętrza szkoły musiała powstać szybko, a jednocześnie miała dość ograniczony budżet. Jak poradzili sobie z tymi dwoma wyzwaniami?

W przypadku tej realizacji problematyczne były tak samo napięcia czasowe i budżetowe, a jednocześnie odpowiedzialność za stworzenie komfortowej, otwartej przestrzeni, która będzie sprzyjać nie tylko nauce, ale również rekreacji uczniom. Za projekt szkoły dla uczniów z Ukrainy odpowiadała ukraińska pracownia Zikzak Architects.

Najważniejszą przestrzenią w tej realizacji jest otwarte, skupione w okręgu pomieszczenie nazwane „salą wydarzeń”. Kolumna imitująca drzewo stanowi jej rdzeń, wokół którego na co dzień ma odbywać się życie szkoły. Umieszczono w niej modułowe meble, które mają sprzyjać integracji młodych uczniów i zachęcać do wspólnej pracy i zabawy. Sale edukacyjne oparte zostały o proste, minimalistyczne wzory, które mają zapobiegać rozkojarzeniom.

problematyczne były napięcia czasowe i budżetowe

problematyczne były napięcia czasowe i budżetowe

fot.: Ivan Avdeenko

O procesie projektowym, napiętym terminarzu, układzie wnętrza i idei drzewa w holu głównym opowiada Alesia Karnaukhova z pracowni Zikzak Architects.

Wiktor Bochenek: Stworzenie tej aranżacji było ograniczone przez budżetowe i czasowe ograniczenia. Jakie wyzwania napotkaliście podczas tego procesu?

Alesia Karnaukhova: Musieliśmy bardzo szybko skoordynować materiały i przyspieszyć proces produkcji mebli. Meble zostały wyprodukowane na Ukrainie, dostarczone do Polski i złożone na miejscu.

minimalistyczne rozwiązania, które mają zapobiegać rozkojarzeniom

minimalistyczne rozwiązania, które mają zapobiegać rozkojarzeniom

fot.: Ivan Avdeenko

Wiktor: Jak został zaprojektowany układ wnętrza szkoły?

Alesia: Wyzwaniem było to, że przestrzeń była promieniowa i musieliśmy ją dostosować, aby optymalnie ustawić miejsca do nauki dla uczniów. Innym, wyjątkowo trudnym zadaniem było to, że liczba uczniów rosła wraz z postępem projektu, więc układ zmieniał się równolegle, ale data zakończenia projektu pozostawała niezmieniona.

wyzwaniem dla projektantów było to, że przestrzeń miała nieregularny charakter

wyzwaniem dla projektantów było to, że przestrzeń miała nieregularny charakter

fot.: Ivan Avdeenko

Wiktor: Centrum szkoły było znaczącym elementem przyciągającym uwagę w tej realizacji. Co było to najważniejsze?

Alesia: Sala wydarzeń jest sercem szkoły. Jest wielofunkcyjna, zaprojektowana na występy, spotkania, rekreację i integrację dzieci. Oczywiście jest jasna i koncepcyjna. Najbardziej charakterystycznym elementem sali wydarzeń jest kolumna sięgająca do sufitu z warstwami dużych kół umieszczonych na sobie.

Według koncepcji jest to abstrakcyjne drzewo, a pufy na dole są jego owocami. Korona drzewa urosła, a oświetlenie między jego warstwami nadaje mu magiczny klimat. Drzewo uosabia potężną energię wiedzy, która prowadzi do zdobywania szczytów, symbolizuje wzrost i odnowę.

przestrzeń edukacyjna miała tworzyć dobre warunki nie dla dla nauki, ale również integracji i odpoczynku

przestrzeń edukacyjna miała tworzyć dobre warunki nie dla dla nauki, ale również integracji i odpoczynku

fot.: Ivan Avdeenko

Wiktor: Na co należy zwrócić uwagę w całości?

Alesia: Normy — dzieci powinny być jak najbardziej bezpieczne i komfortowe. To przestrzeń edukacyjna, w której każdy uczestnik procesu edukacyjnego ma miejsce do nauki, kreatywności i inspiracji, interaktywny proces zdobywania wiedzy i czas wolny.

kolumna imitująca drzewo stanowi jej rdzeń, wokół którego na co dzień ma odbywać się życie szkoły.

kolumna imitująca drzewo stanowi jej rdzeń, wokół którego na co dzień ma odbywać się życie szkoły.

fot.: Ivan Avdeenko

Wiktor: Co było najbardziej wymagającym elementem tego projektu?

Alesia: Najbardziej wymagającym aspektem tego projektu była ciągła adaptacja do zmian w technicznych specyfikacjach w trakcie mocno ograniczonego w czasie procesu projektowego, pracując w trybie nieustannej rewizji. Jesteśmy zadowoleni z osiągniętego rezultatu pomimo ścisłych terminów oraz szczerej wdzięczności klienta za wykonaną przez nas pracę.

Wiktor: Dziękuję za rozmowę.

Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE