Adrian Głodkowski – „Przestrzeń współczesnych igrzysk – projekt areny e-sportowej”

Dobrawa Bies
05 lipca '21
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2020
Nazwa: „Przestrzeń współczesnych igrzysk – projekt areny e-sportowej dla Centrum Komiksu i Narracji Interaktywnej EC1 w Łodzi”
Autor: Adrian Głodkowski
Uczelnia:
Akademia Sztuk Pięknych w Łodzi, Wydział Sztuk Projektowych
Promotor:

dr Rafał Szrajber

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza”

Walki gladiatorów i zmagania na arenach wraz z rozwojem technologii przeniosły się do wirtualnych światów. E-sportowcy oraz ogromna liczba widzów codziennie biorą udział w cyfrowych igrzyskach. Wirtualne zmagania zawodników za pomocą odpowiednio zaprojektowanej przestrzeni przenikają do realnego świata, materializując się w konkursach i mistrzostwach przeznaczonych dla e-sportowców.

W pracy dyplomowej chciałem połączyć moje hobby, którym jest e-sport, z wizją organizacji zawodów e-sportowych w Łodzi na specjalnie zaprojektowanej arenie, gdzie będą rozgrywane amatorskie i profesjonalne turnieje.

Widok areny
e-sportowej

arena e-sportowa inspirowana jest uniwersum League of Legends

© Adrian Głodkowski

Wyzwaniem, które postawiłem przed sobą, jest nie tylko przełamanie stereotypów i przekonań dotyczących gier komputerowych i powiązanego z nimi e-sportu, lecz także podjęcie się materializacji świata i nadania odpowiedniej oprawy tak znaczącym wydarzeniom. Poszukuję więc formy architektonicznej, która pokazałaby potęgę inspiracji kryjących się w wirtualnych światach, skupiając się na uniwersum League of Legends, i która, wykorzystywałaby nowe technologie, wzbogacające projektowanie powiązane z grami wideo.

Projekt areny
e-sportowej, rzut aranżacji ogólnej

projekt areny e-sportowej, rzut aranżacji ogólnej

© Adrian Głodkowski

Analizując mapę Summoner’s Rift z gry League of Legends, postanowiłem, że projektowana przeze mnie arena będzie nawiązywać do układu mapy 5 vs 5, z alejami, gdzie zawodnicy zostaną przypisani do stanowisk zgodnie z pozycjami w grze. Za stanowiskami graczy mieszczą się Nexusy, które pokazują poziom energii danej drużyny. Odpowiednikiem wieży i inhibitorów są hologramy kryształów, które po zniszczeniu budowli obronnych znikają wraz z poziomem energii Nexusa. W centralnym miejscu areny umieszczona jest skrzynia, która po zwycięstwie jednej z drużyn otwiera się wraz z pojawieniem się głównej nagrody.

Schemat poziomów
energii NEXUSA

schemat poziomów energii NEXUSA

© Adrian Głodkowski

Stylizacja areny nawiązująca do kontrastowych postaci z gry, zyskuje mocny charakter, ostre kąty oraz oświetlenie nadają bryle dynamiki. Zarówno arena, jak i miejsca dla graczy i cosplayerów są mobilne. Tworząc arenę, inspirowałem się skinami PROJEKT. Jest to seria skórek w alternatywnym uniwersum League of Legends, w której bohaterowie mają cybernetyczne komponenty.

Strefa wejściowa

strefa wejściowa

© Adrian Głodkowski

Najważniejszymi kwestiami w procesie tworzenia trybun był ich kształt oraz układ funkcjonalny. Decydując się na kształt, wybrałem heksagon, który najbardziej odpowiada ostrej, dynamicznej formie areny, nawiązując do konceptu PROJEKT. Następnie podzieliłem go na równe części pionowymi liniami, tworząc miejsca dla widzów. Kolejnym tematem były schody w kształcie litery „V”, które wpasowują się w jeden z boków heksagonu.

Stanowiska
komentatorów

stanowiska komentatorów

© Adrian Głodkowski

Układ funkcjonalny dzieli się na trzy sektory po trzy moduły. Dzięki temu tworzą się dodatkowe strefy: prasowa, dla komentatorów oraz VIP. Stylistyka areny wraz z układem funkcjonalnym ma za zadanie integrować widzów z graczami, tworząc w pewnym sensie więź emocjonalną. Aby to osiągnąć, zdecydowałem się na wprowadzenie wirtualnej rzeczywistości mieszanej za pomocą urządzeń MS HoloLens. Gogle rozszerzonej rzeczywistości pozwalają na dowolne sterowanie obiektami holograficznymi i wchodzenie w interakcje z nimi.

Projekt areny
e-sportowej, przekrój całego kompleksu

przekrój areny

© Adrian Głodkowski

Projekt zakłada użycie systemu rusztowań Allround pokrytych od zewnątrz maskownicą z płyt aluminiowych. Podłoga areny została pokryta diamentowymi płytami metalowymi, ciąg komunikacyjny zaś gumową matą o monetowej strukturze. Kolorystyka i rodzaje płyt kompozycyjnych oraz pokrycie folią z nadrukami wykorzystane w projekcie nawiązują do linii skinów. Gama kolorystyczna i materiałowa to odcienie szarości z akcentem niebieskiego.

Piedestał
z pucharem

piedestał z pucharem

© Adrian Głodkowski

Oświetlenie wnętrza kompleksu nawiązuje do kolorów drużyn (niebieski, czerwony) oraz skinów. Składa się z reflektorów teatralnych (niebieski, czerwony, biały) oraz listwy Led (niebieski, czerwony, biały), które podkreślają detale formy architektonicznej zaprojektowanej areny. Zaprojektowano meble indywidualne, wykorzystano także istniejące projekty wyposażenia wnętrz. Arena ma z każdej strony szerokie wyjścia ewakuacyjne. Przewidziano strefę VIP przystosowaną dla osób z niepełnosprawnościami, której przestrzeń można modyfikować poprzez ruchomy wyświetlacz i modułową sofę.

Adrian GŁODKOWSKI

Ilustracje: © Autor

Głos został już oddany

Tydzień z Archicad 25 w Multibim
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta