reklama
OKPOL - Okna drewniane czy PVC? Jakie okno dachowe wybrać?
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Niezły młyn! Efekt współpracy polskich studentów z Akademii Śląskiej z Politechniką w Sewilli

26 lutego '25
w skrócie
  1. Wynikiem współpracy Akademii Śląskiej z Politechniką w Sewilli są kolejne projekty koncepcyjne, tym razem umiejscowione w Hiszpanii.
  2. W ubiegłym semestrze studenci obu uczelni pracowali nad rewitalizacją ruin zabytkowego młyna w El Carpio.
  3. W ramach zajęć powstały koncepcje przeobrażenia młyna w centrum edukacji, ośrodek sportowy czy też muzeum gier komputerowych.
  4. Prace zostały zaprezentowane przed władzami lokalnymi gminy El Carpio.
  5. Studenci pod opieką dr. inż. arch. Bartłomieja Buławy i prof. Ignacio Torresa będą kontynuować eksplorację Andaluzji w nadchodzącym semestrze.

  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Obiekty sportowe, rekreacyjne i edukacyjne zaproponowali studenci w ramach projektów rewitalizacji ruin młyna w hiszpańskiej Andaluzji w ramach przedmiotów na kierunku Architektura —  Wydział Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych Akademii Śląskiej.

Projekt jest częścią kilkuletniej już współpracy dydaktycznej i badawczej Akademii Śląskiej z Politechniką w Sewilli, której koordynatorami są dr inż arch. Bartłomiej-Buława oraz prof. Arch. Ignacio Fernandez Torres, obaj prowadzący przedmioty projektowe na kierunku Architektura.

W minionym semestrze studenci z Katowic i Sewilli podjęli się opracowania koncepcji rewitalizacji ruin młyna w El Carpio w centralnej Andaluzji.

Grupa hiszpańska i polska równolegle pracowały nad koncepcjami rewitalizacji, włączenia w rozwój miasta tego peryferyjnie położonego obiektu. Obecnie nie ma dla niego żadnej wizji dalszego wykorzystania czy rewitalizacji — stąd zapotrzebowanie na nowe pomysły ze strony samorządu

— tłumaczy dr inż. arch. Bartłomiej Buława

Prace semestralne w ramach ich przedmiotów studenci zaprezentowali 22 stycznia przed władzami lokalnymi gminy El Carpio i prowincji Cordoba w Hiszpanii. Obecnie projekty są w trakcie przygotowań do wydrukowana na stacjonarną wystawę w Urzędzie Miasta El Carpio.

Uniwersyteckie centrum energii odnawialnej

Uniwersyteckie centrum energii odnawialnej

proj.: Krzysztof Chołomek, Magdalena Jelonek

Wśród prac polskich studentów znalazły się projekty obiektów sportowych i infrastruktury rekreacyjnej, ośrodka uniwersyteckiego o profilu energetycznym czy centrum edukacji energetycznej.

Infrastruktura sportowa i rekreacyjna w pobliżu młyna w El Carpio

Infrastruktura sportowa i rekreacyjna w pobliżu młyna w El Carpio

Oliwia Hubala, Mateusz Ceglarz

Sam młyn kiedyś jak i obecne kolektory i panele na przyległych terenach to świetny poligon doświadczalny związany z produkcją i magazynowaniem energii

— mówi dr inż. arch. Buława

Prowadzący docenili także studentów za kompleksowe rozwiązanie terenów rekreacyjnych i wizji zagospodarowania przyległych terenów. Jedna z grup zaproponowała także budowę interaktywnego muzeum gier komputerowych typu DUKE.

Interaktywne muzeum gier komputerowych

Interaktywne muzeum gier komputerowych

proj.: Karol Garbowski, Oleksandr Zhurba

Prace posłużą władzom miasta przy podjęciu kierunku postępowania z zabytkowym obiektem jakim są ruiny młyna. Studenci mogli nie tylko pracować nad rozwojem cennych umiejętności, ale także wpłynąć na realny rozwój miasta El Carpio.

Jest to świetna okazja do promocji naszej działalności (naszej uczelni i w ogóle polskiej) za granicą. Dla polskich studentów była to unikalna możliwość trenowania umiejętności projektowych w nieco odmiennych realiach geograficznych i kulturowo- społecznych, co ma duże znaczenie w procesie kształcenia młodych adeptów sztuki architektury i urbanistyki

— mówi dr inż. arch. Buława

Centrum edukacji energetycznej w El Carpio

Centrum edukacji energetycznej w El Carpio

proj.: Hanna Sęk, Zuzanna Kijanka

To nie pierwszy raz, gdy współpraca studentów z Katowic i Sewilli owocowała ciekawymi projektami koncepcyjnymi. W minionych latach pracowali oni także nad dworcem kolejowym w Pradze, miastem Ibiza na Ibizie, peryferyjnych dzielnicach Sewilli czy miasteczkiem Valverde de Burguillos w hiszpańskiej Ekstremandurze.

Jak zapowiada dr inż. arch. Bartłomiej Buława, w nadchodzącym semestrze studentów czeka dalsza eksploracja Andaluzji i praca nad problemem jej wyludniających się terenów wiejskich.

Maria Cipińska

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
PORTA PRO – strefa architekta
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
INSPIRACJE