Obiekty sportowe, rekreacyjne i edukacyjne zaproponowali studenci w ramach projektów rewitalizacji ruin młyna w hiszpańskiej Andaluzji w ramach przedmiotów na kierunku Architektura — Wydział Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych Akademii Śląskiej.
Projekt jest częścią kilkuletniej już współpracy dydaktycznej i badawczej Akademii Śląskiej z Politechniką w Sewilli, której koordynatorami są dr inż arch. Bartłomiej-Buława oraz prof. Arch. Ignacio Fernandez Torres, obaj prowadzący przedmioty projektowe na kierunku Architektura.
W minionym semestrze studenci z Katowic i Sewilli podjęli się opracowania koncepcji rewitalizacji ruin młyna w El Carpio w centralnej Andaluzji.
Grupa hiszpańska i polska równolegle pracowały nad koncepcjami rewitalizacji, włączenia w rozwój miasta tego peryferyjnie położonego obiektu. Obecnie nie ma dla niego żadnej wizji dalszego wykorzystania czy rewitalizacji — stąd zapotrzebowanie na nowe pomysły ze strony samorządu
— tłumaczy dr inż. arch. Bartłomiej Buława
Prace semestralne w ramach ich przedmiotów studenci zaprezentowali 22 stycznia przed władzami lokalnymi gminy El Carpio i prowincji Cordoba w Hiszpanii. Obecnie projekty są w trakcie przygotowań do wydrukowana na stacjonarną wystawę w Urzędzie Miasta El Carpio.
Uniwersyteckie centrum energii odnawialnej
proj.: Krzysztof Chołomek, Magdalena Jelonek
Wśród prac polskich studentów znalazły się projekty obiektów sportowych i infrastruktury rekreacyjnej, ośrodka uniwersyteckiego o profilu energetycznym czy centrum edukacji energetycznej.
Infrastruktura sportowa i rekreacyjna w pobliżu młyna w El Carpio
Oliwia Hubala, Mateusz Ceglarz
Sam młyn kiedyś jak i obecne kolektory i panele na przyległych terenach to świetny poligon doświadczalny związany z produkcją i magazynowaniem energii
— mówi dr inż. arch. Buława
Prowadzący docenili także studentów za kompleksowe rozwiązanie terenów rekreacyjnych i wizji zagospodarowania przyległych terenów. Jedna z grup zaproponowała także budowę interaktywnego muzeum gier komputerowych typu DUKE.
Interaktywne muzeum gier komputerowych
proj.: Karol Garbowski, Oleksandr Zhurba
Prace posłużą władzom miasta przy podjęciu kierunku postępowania z zabytkowym obiektem jakim są ruiny młyna. Studenci mogli nie tylko pracować nad rozwojem cennych umiejętności, ale także wpłynąć na realny rozwój miasta El Carpio.
Jest to świetna okazja do promocji naszej działalności (naszej uczelni i w ogóle polskiej) za granicą. Dla polskich studentów była to unikalna możliwość trenowania umiejętności projektowych w nieco odmiennych realiach geograficznych i kulturowo- społecznych, co ma duże znaczenie w procesie kształcenia młodych adeptów sztuki architektury i urbanistyki
— mówi dr inż. arch. Buława
Centrum edukacji energetycznej w El Carpio
proj.: Hanna Sęk, Zuzanna Kijanka
To nie pierwszy raz, gdy współpraca studentów z Katowic i Sewilli owocowała ciekawymi projektami koncepcyjnymi. W minionych latach pracowali oni także nad dworcem kolejowym w Pradze, miastem Ibiza na Ibizie, peryferyjnych dzielnicach Sewilli czy miasteczkiem Valverde de Burguillos w hiszpańskiej Ekstremandurze.
Jak zapowiada dr inż. arch. Bartłomiej Buława, w nadchodzącym semestrze studentów czeka dalsza eksploracja Andaluzji i praca nad problemem jej wyludniających się terenów wiejskich.