Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Architektura”
Praca proponuje nowe spojrzenie na bibliotekę — jako obiekt dla ludzi, a nie książek. Zadanie projektowe polegało na stworzeniu obiektu będącego odpowiedzią na problem utraty zainteresowania bibliotekami przez społeczeństwo.
kształtowanie bryły | schemat funkcjonalny
© Aleksandra Stępniowska
Kluczowe było określenie problemu i wyznaczenie kierunku, w którym powinny podążać biblioteki przyszłości. Głównymi założeniami stały się wprowadzenie gastronomii w obiekcie, odpowiednie jego doświetlenie oraz przewietrzenie, by odejść od znanych nam stereotypowych obiektów pełniących podobną funkcję. Kolejnym celem było zapewnienie bliskości zieleni i otwartości obiektu. W kształtowaniu układu funkcjonalnego istotna okazała się również decyzja o rezygnacji z wielkopowierzchniowej hali bibliotecznej na rzecz mniejszych, skategoryzowanych pomieszczeń skupiających mniejsze grupy osób o podobnych zainteresowaniach.
plan zagospodarowania terenu
© Aleksandra Stępniowska
Olbrzymie obciążenia biblioteczne, utrata zainteresowania czytelnictwem i rozwój technologiczny skłaniają też do przemyśleń na temat sposobu funkcjonowania obiektu i usług, jakie powinien mieć w ofercie. Z tego względu koncepcja została oparta na cyfryzacji wiedzy i jej katalogowaniu. Przestrzenie dla książek mają być oddane ludziom, a obiekt dodatkowo wyposażony w sprzęt elektroniczny i sale komputerowe.
przekrój podłużny
© Aleksandra Stępniowska
Projekt budynku stanowi pochwałę istoty zdobywania wiedzy, nawiązuje do kulturowych symboli edukacji. Orientacja budynku na działce sprawia, że jest on swoistym kompasem. Cyrkularny układ oparty na współśrodkowych elipsach z różą wiatrów i amfiteatrem w środku przypomina średniowieczny klasztor z wirydarzem. Obiekt podzielono na cztery części — strony świata, w kolejnych okręgach pojawiają się podziały na miesiące i tygodnie.
wizualizacja
© Aleksandra Stępniowska
Otoczenie roślin, zielony dach i przeplatające się okręgi konstrukcji z pasami zieleni mają zmienić atmosferę, zapewnić wrażenie ciągłego spaceru po parkowych alejkach.
Biblioteka składa się z trzech współśrodkowych okręgów — każdy o szerokości 8 metrów. Są one modularne: każdy ma dwa segmenty — sal edukacyjnych oraz komunikacji uzupełnionej regałami z książkami (poruszamy się wyznaczoną drogą, z jednej strony widzimy zieleń, z drugiej książki), w dowolnym momencie możemy wejść do pomieszczenia edukacyjnego, które również otwiera się na zielony okrąg. Całość jest przezierna. Jego centrum widoczne jest ze strefy wejściowej połączonej z kawiarnią. Z każdego okręgu prowadzi osobne przejście klatką schodową na piętro, pozbawione obciążeń typowo bibliotecznych. Możemy tam korzystać z otwartych lub zamkniętych sal audiowizualnych oraz konferencyjno-wykładowych.
wizualizacja
© Aleksandra Stępniowska
Przyszłość i wiedzę łączy świadomość zmian, dlatego poza oryginalnym układem funkcjonalnym i rozwiązaniem problemów społecznych ważne było zadbanie o współgranie obiektu z otoczeniem i dobór materiałów. Konstrukcję zaproponowano z drewna klejonego, a przegrody z CLT. Forma budynku ma ułatwiać jego użytkowanie dzięki łatwemu przewietrzaniu i nasłonecznieniu. Zaplanowano także system gospodarowania wodą i filtracji wody deszczowej. Zielony dach i wszechobecna zieleń pozwalają obiektowi wtopić się w otoczenie i nie zaburzają naturalnej bioróżnorodności i proporcji powierzchni biologicznie czynnej do terenu zabudowanego.
wizualizacja wnętrza
© Aleksandra Stępniowska
The Circle of Knowledge jest odpowiedzią na problemy społeczne, alternatywną opcją użytkowania przestrzeni bibliotecznej. Zmienia sposób postrzegania tych instytucji.
Aleksandra STĘPNIOWSKA
Ilustracje: © Autorka