computer zapisz w ulubionych

Hotel z widokiem na Grenadę. Projekt łączący hiszpańską tradycję z minimalizmem

Dobrawa Bies
17 marca '21

Prosty w swoim wyrazie hotel, wpisany w zbocze San Miguel Alto to propozycja Anastasi Lupach. Młoda architektka, przebywając na wymianie erasmusowskiej w Grenadzie, zainspirowana tradycyjną architekturą, pięknymi widokami oraz hiszpańskim klimatem stworzyła projekt obiektu, z którego można podziwiać m.in. Alhambrę.

Projekt hotelu autorstwa Anastasi Lupach powstał w trakcie wymiany erasmusowskiej w ramach zajęć na w Escuela Técnica Superior de Arquitectura de Granada. Grenada to miasto położone na samym południu Hiszpanii, słynące z ciepłego klimatu, swojej tysiącletniej historii, Alhambry i położenia na pagórkowatym terenie.

   

autorka umieściła projekt hotelu na zboczu San Miguel Alto

© Anastasia Lupach

hotel w Grenadzie

Autorka zainspirowana hiszpańskim krajobrazem zdecydowała umieścić projekt hotelu na zboczu San Miguel Alto, z widokiem na całe miasto i Alhambrę. Otoczenie tego miejsca jest bardzo ciekawe — na zboczu wzgórza znajduje się mały kościółek San Miguel Alto, taras widokowy, a samo terytorium otoczone jest starożytnym murem Nazari, który ochrania część stoku z widokiem na miasto. Na zboczu znajdują się tzw. casas cuevas (domy jaskiniowe) — rodzaj domu mieszczącego się w wydrążonych jaskiniach, w którym ściany pokryte są wapnem. Z takiej jaskini rozpościera się najlepszy widok na Granadę.

Zrozumiałam, że historia tego miejsca, jego wyjątkowość i autentyczność to pierwsza i najważniejsza rzecz, która może przyciągnąć turystów w to miejsce. Dlatego sama architektura zeszła na dalszy plan, starałam się jak najlepiej zachować klimat i estetykę tego miejsca. Chciałam, żeby projekt był delikatny i nie zepsuł widoku na stok San Miguel Alto, który jest widoczny z niemal każdego miejsca w Granadzie — mówi autorka.

   

główną inspiracją projektową były hiszpańskie domy jaskiniowe oraz chęć wpisania obiektu w teren

© Anastasia Lupach

inspiracja tradycją

Głównym celem projektowym było stworzenie małego hotelu, umieszczenie go w murze Nazari i wpasowanie go w jego rzeźbę. Ponieważ różnica wysokości w terenie wynosi około 20 metrów, architektka musiała wiziąć pod uwagę wiele czynników, takich jak oświetlenie, komunikacja i konstrukcja.

Jednak wszystkie zawiłości i problemy z lokalizacją hotelu zostały wynagrodzone przez niesamowity widok, który się z niego rozpościera. To rzadka okazja do zaprojektowania projektu w tak pięknym miejscu — dodaje Anastasia.

   

założeniem projektowym było stworzenie obiektu o delikatny, oddającym estetykę miejsca wyrazie

© Anastasia Lupach

Zastanawiając się nad koncepcją budynku, autorka zdała sobie sprawę, że powinna zaprojektować coś delikatnego, ale jednocześnie oddającego estetykę miejsca. Głównymi źródłami inspiracji były dla niej trzy elementy, które zaobserwowała na terenie projektowym. Pierwszym z nich były typowe domy jaskiniowe, których przejrzysta typologia wpłynęła na koncepcję organizacji przestrzeni życiowej. Kolejnym aspektem była przestrzeń przed domem, w której gromadzą się ludzie. Połączenie stref otwartej i zamkniętej pomaga stworzyć klimat charakterystyczny dla Andaluzji. Trzecim ważnym elementem projektu jest połączenie różnych rodzajów aktywności i użytkowników. W ten sposób architektka chciał stworzyć miejsce, które odzwierciedla lokalną kulturę, w której gromadzą się ludzie, niezależnie od ich pochodzenia kulturowego.

sześciany rozproszone na wzgórzu

Anastasia Lupach jako bazę projektową hotelu, przyjęła koncepcję domu w jaskini, którego pokoje znajdują się wokół głównego patio. Trzy kostki różnych rozmiarów tworzą podstawę budynku. Zostały ułożone wokół patio w taki sposób, aby dobrze wpisywały się w teren i zapewniały niczym niezakłócony widok na miasto.

Po stworzeniu jednej takiej grupy budynków, resztę kostek umieściłam przy użyciu tej samej technologii, tworząc abstrakcyjny rysunek sześcianów na powierzchni wzgórza. Ta abstrakcja była słuszną decyzją, ponieważ przestrzeń między bryłami daje projektowi powietrze i swobodę, domy są skupione wokół patio, ale do niego nie należą — tłumaczy autorka.

   

kostki, z których składa się budynek zostały ułożone wokół patio

© Anastasia Lupach

Trzy z czterech typów kostek mają wewnątrz dwa poziomy. Na pierwszym mieści się mała kuchnia i toaleta, natomiast na drugim znajduje się sypialnia, z której przez panoramiczną szybę otwiera się widok na Grenadę. Konstrukcja obiektów została wykonana poprzez zastosowanie tradycyjnego muru. Cegła, będąca głównym materiałem pokryta jest wewnątrz i na zewnątrz tradycyjnym dla tego regionu białym tynkiem. Wnętrze jest proste i minimalistyczne poprzez zastosowanie drewnianych elementówlastryko na podłodze.
Aby chronić gości przed gorącym, hiszpańskim słońcem, architektka zastosowała regulowane rolety okienne, które mogą się otwierać i zamykać w zależności od pory dnia.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5