NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Nowe trasy rowerowe. Wody Polskie rozbudowują wały wiślane.

05 maja '20

Wody Polskie planują rozbudowę długich odcinków wałów przeciwpowodziowych Wisły i Dłubni. Prace potrwają dwa lata, a efekty ucieszą nie tylko mieszkańców, ale także rowerzystów.

Wody Polskie realizują w ramach szerszego projektu ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły inwestycję zwiększającą bezpieczeństwo powodziowe mieszkańców miasta Krakowa i Skawiny. Celem prac jest podwyższenie i rozbudowa istniejących obwałowań. Realizacja działań przeciwpowodziowych w Małopolsce jest elementem strategicznego projektu w skali kraju, ochrony przeciwpowodziowej w dorzeczu Odry i Wisły, którego celem jest zabezpieczenie najbardziej zagrożonych powodziami obszarów w dorzeczu Odry oraz wdrożenia pierwszej grupy działań służących zapewnieniu takiego samego poziomu ochrony dla dorzecza Górnej Wisły.

Trasa rowerowa do Tyńca

O planach Wód Polskich zrobiło się głośno ze względu na wycinkę drzew w rejonie opactwa benedyktynów w Tyńcu. Na tym terenie trwają prace nad rozbudowywaniem wałów pomiędzy ujściem Skawinki a stopniem wodnym Kościuszko. Nie zapewni to co prawda ciągłości połączenie na odcinku od autostrady przez Tyniec do Skawiny, ale będą udogodnienia. Zniknie błotnisty podjazd tuż przy stopniu wodnym Kościuszko, znany wszystkim, którym zdarza się jeździć rowerem między centrum Krakowa a Tyńcem. Wygodna nawierzchnia to kolejny plus, w tym przypadku na większości przebudowanych odcinków wałów pojawi się asfalt. Wody Polskie zaplanowały prawie 3,5 km nawierzchni asfaltowej.

Rozbudowa wałów przeciwpowodziowych w Krakowie

Koniec prac przewidziany jest na maj 2022 roku. Kolejnym planem jest rozbudowa fragmentu po przeciwnej stronie Krakowa. Odcinek o długości 10,6 km na prawym brzegu Wisły rozpocznie się od mostu Nowohuckiego, mostu Wandy, drogi S7 aż do ujścia Serafy. Wody Polskie planują tam dwie drogi serwisowe: jedną na koronie wału, o szerokości 3,5 m i jedną o metr węższą na półce od strony zewnętrznej wału. Prace będą prowadzone też po przeciwnej stronie od mostu Wandy aż za stopień wodny Przewóz, do ujścia kanału Suchy Jar, wraz z fragmentem Dłubni do ul. Ptaszyckiego. To kolejne 9,5 km wałów.

Wznowiene inwestycji

Prace inwestycyjne prowadzone przez Wody Polskie na terenie miasta Krakowa i Skawiny wynikają z potrzeby zwiększenia bezpieczeństwa powodziowego, ochrony gospodarstw domowych, a w konsekwencji ograniczenia strat powodziowych na tym obszarze. Inwestycja ta stanowi dokończenie przebudowy wałów przeciwpowodziowych rzeki Wisły w Krakowie, która była realizowana w latach 1999 – 2004 i miała na celu ochronę Krakowa przed powodzią przez podwyższenie obwałowań Wisły i jej dopływów na terenie miasta. Jedną z przyczyn był również ogólny stan techniczny budowli. W czasie wysokich stanów wód obserwowano tu liczne przesiąki przez korpus i podłoże wału, a po powodzi w 2010 roku wystąpiło również rozwarstwienie korpusu wału na długości kilkudziesięciu metrów.

Projekt współfinansowany jest przez Międzynarodowy Bank Odbudowy i Rozwoju (Bank Światowy), Bank Rozwoju Rady Europy, Fundusz Spójności UE oraz budżet państwa.

 

oprac. red.

Głos został już oddany

DACHRYNNA: zintegrowany system dachowy 2w1 (Dach + Rynna)
SPACE Designer
INSPIRACJE