Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Posłuchaj, co mają do powiedzenia rośliny

06 września '22
Dane techniczne
Nazwa: Greenhouse Silent Disco
Organizacje: Instytut Adama Mickiewicza, Muzeum Architektury we Wrocławiu
Kuratorzy: Małgorzata Devosges-Cuber, Michał Duda
Projekt: miastopracownia
Zespół projektowy: Barbara Nawrocka, Dominika Wilczyńska
Opieka naukowa: prof. Hazem Kalaji, SGGW
Dźwięk: Justyna Stasiowska
Instalacja audiowizualna: Teo Dumski
Konsultacje botaniczne:
Urszula Zajączkowska

Do 11 grudnia br. trwa 23. edycja Triennale Sztuk Dekoracyjnych i Architektury Współczesnej w Mediolanie, której kuratorka Ersilia Vaudo Scarpetta nadała tajemnicze hasło „Unknown Unknowns. An Introduction to Mysteries”. Jakie niewiadome odkrywa polski pawilon?

Kuratorka tegorocznej edycji jest jednocześnie dyrektorką ds. różnorodności Europejskiej Agencji Kosmicznej. Zaproponowane przez Scarpettę hasło wydarzenia tworzy przestrzeń do poszukiwania odpowiedzi na rozmaite pytania, w tym te o przyszłość naszej planety.

Głos w debacie kuratorzy i twórcy polskiego pawilonu o nie mniej intrygującym tytule — „Greenhouse Silent Disco” — oddali... roślinom.

„Greenhouse Silent Disco” to nazwa polskiego pawilonu

„Greenhouse Silent Disco” to nazwa polskiego pawilonu

fot.: Paolo Riolzi

Rośliny umieją komunikować się ze światem zewnętrznym. Wchodzą w interakcje wewnątrz swoich społeczności i pomiędzy gatunkami, ale ich bezdźwięcznego języka musimy się jeszcze nauczyć — tłumaczą autorki architektury wystawy, Dominika WilczyńskaBarbara Nawrockamiastopracownia. — Pawilon polski na 23. Triennale w Mediolanie to syntezator mowy roślin. Kuratorzy z Muzeum Architektury we Wrocławiu oparli swoją koncepcję o badania naukowe nad odczytywaniem informacji z roślin emitowanych podczas procesu fotosyntezy — dodają architektki.

Aby stworzyć przestrzeń dla tej niezwykłej komunikacji, architektki zaprojektowały reinterpretację szklarni — wizualnie lekką, modułową, ażurową formę z drewna, do której przymocowały dwieście glinianych donic wypełnionych roślinami.

ażurowy pawilon       rzut pawilonu

ażurowy pawilon

© Miastopracownia

Instalacja pełni rolę interfejsu, który pozwala nam wsłuchiwać się w potrzeby roślin i rozpoznawać je jako istoty żywe, mające prawo do rozwoju w optymalnych warunkach, podobnie jak ludzie — tłumaczy koncepcję Michał Duda, współkurator pawilonu i dyrektor Muzeum Architektury we Wrocławiu.

konstrukcja zbudowana jest z drewna

konstrukcja zbudowana jest z drewna

fot.: Paolo Riolzi

Czego możemy się nauczyć, wsłuchując się w rośliny? Jak tłumaczą projektantki, bohaterki pawilonu informują o optymalnych dla siebie warunkach — ich reakcje na czynniki zewnętrzne przekładają się na kolory świateł LED oraz, poprzez systemy komputerowe, na dźwięki. Konstrukcja pawilonu pozwala z kolei widzom uważnie obserwować poszczególne fazy rozwoju roślin i zmiany, jakie w nich zachodzą ze względu na pory roku czy obecność człowieka.

rośliny umieszczone są w ceramicznych donicach       po zakończeniu wystawy rośliny wrócą do swojego naturalnego środowiska

po zakończeniu wystawy rośliny wrócą do swojego naturalnego środowiska

fot.: Paolo Riolzi

Przyzwyczailiśmy się traktować rośliny jako surowiec albo dekorację. Wystawa ma na celu upodmiotowienie istot roślinnych, spojrzenie na rzeczywistość i ich perspektywy — tłumaczy ideę pawilonu kuratorka Małgorzata Devosges-Cuber.

W tym projekcie nie chodzi o podporządkowanie sobie natury, podpięcie roślin do skomplikowanej aparatury i wdarcie się do ich tajemniczego świata. Instalacja została zaprojektowana z troską o ich dobrostan i bezpieczeństwo, a po zakończeniu wystawy rośliny wrócą do swojego naturalnego środowiska. Jest to, jak podkreślają architektki, miraż natury, nauki i techniki.

Rozmowę z projektantkami pawilonu możecie przeczytać tutaj.

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE