computer zapisz w ulubionych

Nowe przestrzenie Urzędu Miasta Poznania. Przebudowa autorstwa Atelier Starzak Strebicki

Dobrawa Bies
30 grudnia '20
Dane techniczne
Program: Sala spotkań, informacja turystyczna, biura, toalety publiczne, przestrzenie
gospodarcze, zestaw mebli miejskich na dziedziniec Urzędu Miasta (20 donic z drzewami i zielenią, 14 mobilnych siedzisk, 2 ławki wokół klombów, 10 stojaków reklamowych, poidełko, mgiełka, stacja naprawy rowerów)
Inwestor: miasto Poznań
Lokalizacja: Polska, Poznań
Pracownia: Atelier Starzak Strebicki
Zespół projektowy: Jola Starzak, Dawid Strębicki, Bartosz Bisaga, Martyna Karnaś, Michał Motyl, Salvatore Davide La Manna, Luis Gómez Soriano, Maciej Polakowski, Agnieszka Kotschy
Zdjęcia: Mateusz Bieniaszczyk, Danil Danieluk, Atelier Starzak Strebicki
Powierzchnia: 505 + 2300 m²

Kalendarium:

  • realizacja

 


2015-2020

Jak zrewitalizować zabytkowy kompleks budynków? Na to pytanie odpowiadają  architekci z pracowni Atelier Starzak Strebicki. Dzięki ich projektowi Urząd Miasta Poznania mieszczący się w dawnym klasztorze jezuitów stał się otwartą, przyjazną i wielofunkcyjną przestrzenią publiczną.

Urząd Miasta Poznania przy placu Kolegiackim mieści się w zespole budynków dawnego klasztoru jezuitów — wybudowanego na początku XVII wieku. W latach powojennych, głównie w czasach komunizmu oraz po upadku Muru Berlińskiego, w budynkach przeprowadzano jedynie pojedyncze i naglące prace remontowe i renowacyjne. Dopiero od 2014 roku zespół budynków zaczął otwierać się na mieszkańców Poznania oraz turystów, wykorzystując w pełni ukryty potencjał swojej historycznej zabudowy, a to dzięki architektom z pracowni Atelier Starzak Strebicki. Ich projekt to stopniowa, przeprowadzana od 2015 roku rewitalizacjia kompleksu budynków. Proces przebudowy został przeprowadzony w kilku etapach. Pierwszym z nich było przekształcenie parkingu zajmującego przestrzeń dziedzińca Urzędu Miasta i stworzenie miejsca spotkań mieszkańców dzięki zaprojektowanemu w 2016 roku systemowi wielofunkcyjnych mebli miejskich.

etapy projektowe

© Atelier Starzak Strebicki

Następnie architekci przeszli do projektu przebudowy zabytkowego Budynku C, który zamyka dziedziniec od strony północnej. Budynek C, który wcześniej stanowił siedzibę Straży Miejskiej i pełnił głównie funkcje administracyjne. Dzięki przebudowie zespół budynków urzędu otrzymał drugie życie — stał się otwartą, przyjazną dla wszystkich i wielofunkcyjną przestrzenią publiczną. Przestrzeń piętra, spełniająca funkcję biurową — siedziba Poznańskiej Lokalnej Organizacji Turystycznej, dzięki wyburzeniom zyskała na przestronności, zapewniając tym samym poprawę komfortu pracy. Wszystkie poziomy połączone zostały nową, wspólną klatką schodową wykonaną z betonu wylewanego na miejscu. Zastąpiła ona dwie oddzielne klatki schodowe, czyniąc poruszanie się po budynku łatwiejszym i bardziej komfortowym. Przebudowie uległa również piwnica, w której ulokowano szatnie i prysznice dla osób przyjeżdżających do pracy na rowerach oraz dodatkowe toalety.

wnętrza Urzędu Miasta Poznania w nowej odsłonie

fot.: Danil Danieluk © Atelier Starzak Strebicki

Oficjalne otwarcie budynku zaplanowane było na 1 maja 2020 roku, niestety wybuch pandemii pokrzyżował te plany. Od marca parter Budynku C stanowił infrastrukturę pomocniczą w walce z koronawirusem, a na przełomie czerwca i lipca przestrzeń służyła jako siedziba jednostki odpowiedzialnej za organizację wyborów prezydenckich. Aktualnie budynek wykorzystywany jest jako przestrzeń Biura Obsługi Mieszkańców Wydziału Urbanistyki i Architektury oraz Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków.

rzut parteru Urzędu Miasta Poznania

© Atelier Starzak Strebicki

Dobrawa Bies: Jak wygląda praca projektowa w zabytkowych przestrzeniach? Czy wiąże się to ze sporymi ograniczeniami np. jeśli chodzi o dobór materiałów?

Atelier Starzak Strebicki: Cały proces zaczęliśmy od wnikliwej analizy sytuacji istniejącej oraz zbadania historii budynku. To pomogło nam w projektowaniu i dało możliwość próby odczytania wcześniejszych założeń i ambicji związanych z charakterem i funkcją tego obiektu. Z naszej perspektywy to bardzo intrygujące wyzwanie mieć szansę uaktualnić/zupdatetować historyczny budynek i dopasować go do nowego programu i nowych wyzwań. Często budynki historyczne, są w pewien zagadkowy sposób bardzo elastyczne i łatwe w modyfikacji.

na piętrze zdecydowano się na położenie dębowej podłogi

fot.: Danil Danieluk © Atelier Starzak Strebicki

Dobrawa Bies: Czy łatwo było przekonać inwestorów do projektu? Wiązał się on ze sporymi wyburzeniami.

Atelier Starzak Strebicki: W tym przypadku, wspólnie z inwestorem pisaliśmy w pierwszej fazie program dla tego budynku. Z naszych wspólnych analiz i rozmów wynikało, że tak strategicznie położony obiekt musi w przyszłości działać jako otwarte wnętrze publicznie. Stąd też nie trzeba było przekonywać inwestora do wyburzeń.

we wnętrzach przeważają szarości, biele i stonowane zielenie

fot.: Danil Danieluk © Atelier Starzak Strebicki

Dobrawa Bies: Proszę opowiedzieć o zastosowanych kolorach, akcentach i materiałach.

Atelier Starzak Strebicki: Często lubimy pracować z kolorami. Tym razem gama kolorystyczna budynku jest stonowana i pasująca do jego reprezentacyjnej funkcji. Przeważają szarości, biele i stonowane zielenie.
Ważnym akcentem projektu było zastosowanie półokrągłych drzwi, które po otwarciu płynnie łączą ze sobą przestrzeń wewnętrzną parteru budynku z przestrzenią zewnętrzną dziedzińca. Pozwala to na wzajemne przenikanie się tych dwóch przestrzeni i wydobywa nowe wartości przestrzenne oraz stwarza nowe możliwe scenariusze używania.
W realizacji projektu zostały wyselekcjonowane, naturalne i szlachetne materiały. Nowa klatka schodowa, która łączy wszystkie poziomy Budynku C, została wykonana z betonu wylewanego na miejscu. Korytarz i przestrzenie wspólne w piwnicy wykończono płytkami ceglanymi. W przestrzeni na parterze oraz przy aranżacji łazienek wykorzystano płytki kamionkowe, natomiast na piętrze zdecydowano się na położenie dębowej podłogi. Całość projektu uzupełniają meble pokryte fornirem dębowym.

architekci postawili na naturalne i szlachetne materiały

fot.: Danil Danieluk © Atelier Starzak Strebicki

Dobrawa Bies: Jak mądrze połączyć „nowe” ze „starym”, aby nie stworzyć dysonansu?

Atelier Starzak Strebicki: W naszym przypadku na pewno użycie materiałów korespondujących z historyczną przeszłością miejsca pozwoliło nam na uniknięcie dysonansu między nowym a starym. Wspomniane wcześniej materiały zostały starannie wyselekcjonowane, tak aby swoim wyglądem uzupełniały zabytkowy charakter obiektu. Jednym z najtrudniejszych zadań było znalezienie rozwiązań technicznych dla nowych instalacji. Było to dość proste w przypadku ogrzewania — tu udało się zastosować na wszystkich piętrach ogrzewanie podłogowe (tylko w niektórych pomieszczeniach trzeba było dodać grzejniki, jako uzupełnienie). Natomiast trudnym wyzwaniem było wykonanie wentylacji mechanicznej bez wizualnej ingerencji w przestrzeniach parteru i piętra. Wykorzystaliśmy do tego stare kominy i przestrzenie pomiędzy sklepieniami i dachami oraz podłogami. Wentylacja mechaniczna jest jedynie pozostawiona w widoku w przestrzeni piwnicy, gdzie także nowo umieszczone funkcje są mniej reprezentacyjne i mają bardziej techniczny charakter.

Dobrawa: Dziękuję za rozmowę!

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Velux ArchiTips
Velux ArchiTips
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural