Zamiast przeskalowanego układu drogowego — nowy kawałek miasta z wieżowcami i publiczną biblioteką. Tak mógłby wyglądać teren nieopodal stacji SKM Gdańsk Politechnika, gdzie obecnie znajduje się węzeł Kliniczna w Gdańsku. Miasto rozstrzygnęło studencki konkurs na zagospodarowanie 21-hektarowego terenu na styku czterech dzielnic Gdańska: Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Młyniska i Aniołki. Zbudowany jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku w gdańskiej dzielnicy Młyniska węzeł Kliniczna zawłaszcza ogromną przestrzeń i jest udręką dla pieszych.
Węzeł Kliniczna był projektowany przede wszystkim z myślą o szybkim, bezkolizyjnym transporcie drogowym towarów na duże odległości, wytworzył on jednak szereg barier przestrzennych, w tym optycznych i psychologicznych trwale rozdzielających sąsiedztwa oraz wyłączył ogromną powierzchnię centralnie położonych dzielnic miasta z możliwości innego zagospodarowania
— czytamy w opracowaniu konkursowym.
odzyskać kawałek miasta
Od lat mówi się w Gdańsku o konieczności przebudowy węzła Kliniczna i scalenia przestrzeni przez zagospodarowanie jej na nowo. Uwolnione tereny można przeznaczyć na zabudowę mieszkaniową, usługi i zieleń. To, jak może zmienić się ten obszar analizowane jest w ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej, opracowywanego od 2022 przez Biuro Architekta Miasta i Biuro Rozwoju Gdańska.
Węzeł Kliniczna
Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl
Teraz węzeł Kliniczna na tapet wzięli także studenci architektury i urbanistyki w ramach konkursu organizowanego przez Miasto Gdańsk we współpracy ze Związkiem Uczelni im. Fahrenheita. Studenci Politechniki Gdańskiej przedstawili nowatorskie wizje przekształcenia przestrzeni po planowanej likwidacji dotychczasowego bezkolizyjnego węzła.
Brama do Wrzeszcza – 1. miejsce w konkursie
Pierwsze miejsce i nagrodę 10 tys. zł brutto zdobyła praca „Brama do Wrzeszcza”, zespołu: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz. Młodzi projektanci zaprojektowali zorientowany na transport zespół wieżowców, z publiczną biblioteką inspirowaną rozwiązaniami skandynawskimi.
Pierwsza nagroda
Zespół autorski: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz
inspiracja dla planistycznych prac
Sąd konkursowy podkreślił, że nagrodzona praca wyróżnia się spójnością, konsekwentnym podejściem oraz czytelną prezentacją koncepcji urbanistycznej. Dodał, że projekt w przemyślany sposób łączy struktury miejskie o różnej historii, funkcji i skali, tworząc zwartą, wielofunkcyjną zabudowę. Doceniono racjonalne zagospodarowanie przestrzeni, kształtowanie atrakcyjnych ciągów zabudowy oraz etapowe połączenie Wrzeszcza z terenami stoczniowymi.
Pierwsza nagroda
Zespół autorski: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz
Szczególną wartość przedstawia klarowny i bezkolizyjny układ komunikacyjny, uwzględniający transport publiczny i ruch pieszo-rowerowy. Wysoki poziom warsztatowy oraz syntetyczna prezentacja sprawiają, że projekt stanowi istotny materiał analityczny dla przyszłych prac planistycznych
— zaznaczył sąd konkursowy.
II miejsca (równorzędne) – 6 000 zł brutto
Praca nr 6
Zespół autorski:
• Anna Białowska
• Olga Tarnacka
• Joanna Zajączkowska
Praca nr 11
Zespół autorski:
• Juliusz Adamowicz
• Tymoteusz Gzela
• Maciej Hirsz
III miejsca (równorzędne) – 4 000 zł brutto
Praca nr 8
Zespół autorski:
• Emilia Przybysz
• Piotr Warżała
• Olga Wiszniewska
Praca nr 10
Zespół autorski:
• Sandra Arim
• Aleksandra Czyżewska
• Karolina Bieńkowska
• Gabriela Wysocka