Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Węzeł Kliniczna w Gdańsku – nowe życie? Wieżowce i biblioteka zamiast dzielącej estakady

10 marca '25
w skrócie
  1. Węzeł Kliniczna, zbudowany w latach 70. XX wieku dla transportu towarowego, położony jest nieopodal stacji SKM Gdańsk Politechnika. Ma zostać przekształcony z przeskalowanego negatywnego dla tkanki urbanistycznej układu drogowego w nowy kawałek miasta z wieżowcami i publiczną biblioteką.
  2. Miasto Gdańsk rozstrzygnęło studencki konkurs zagospodarowania 21-hektarowego terenu Węzła Kliniczna na styku dzielnic Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Młyniska, Aniołki, co stanowi kluczowy impuls dla zmian urbanistycznych.
  3. Zwycieski projekt „Brama do Wrzeszcza” autorstwa Pauliny Jesionowskiej, Dawida Grabskiego i Konrada Jasiewicza prezentuje nowatorską wizję integracji miejskiej inspirowaną rozwiązaniami skandynawskimi.
  4. Koncepcje urbanistyczne zakładające rewitalizację, integrację dzielnic, rozwój transportu publicznego oraz zielone budownictwo stanowią fundament przyszłych zmian w Gdańsku, co wpisuje się w szerszy kontekst dynamicznego rozwoju miasta.

  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B.

Zamiast przeskalowanego układu drogowego — nowy kawałek miasta z wieżowcami i publiczną biblioteką. Tak mógłby wyglądać teren nieopodal stacji SKM Gdańsk Politechnika, gdzie obecnie znajduje się węzeł Kliniczna w Gdańsku. Miasto rozstrzygnęło studencki konkurs na zagospodarowanie 21-hektarowego terenu na styku czterech dzielnic Gdańska: Wrzeszcz Górny, Wrzeszcz Dolny, Młyniska i Aniołki. Zbudowany jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku w gdańskiej dzielnicy Młyniska węzeł Kliniczna zawłaszcza ogromną przestrzeń i jest udręką dla pieszych.

Węzeł Kliniczna był projektowany przede wszystkim z myślą o szybkim, bezkolizyjnym transporcie drogowym towarów na duże odległości, wytworzył on jednak szereg barier przestrzennych, w tym optycznych i psychologicznych trwale rozdzielających sąsiedztwa oraz wyłączył ogromną powierzchnię centralnie położonych dzielnic miasta z możliwości innego zagospodarowania

— czytamy w opracowaniu konkursowym.

odzyskać kawałek miasta

Od lat mówi się w Gdańsku o konieczności przebudowy węzła Kliniczna i scalenia przestrzeni przez zagospodarowanie jej na nowo. Uwolnione tereny można przeznaczyć na zabudowę mieszkaniową, usługi i zieleń. To, jak może zmienić się ten obszar analizowane jest w ramach Studium Pasma Alei Grunwaldzkiej, opracowywanego od 2022 przez Biuro Architekta MiastaBiuro Rozwoju Gdańska.

Węzeł Kliniczna

Węzeł Kliniczna

Fot. Piotr Wittman/www.gdansk.pl

Teraz węzeł Kliniczna na tapet wzięli także studenci architektury i urbanistyki w ramach konkursu organizowanego przez Miasto Gdańsk we współpracy ze Związkiem Uczelni im. Fahrenheita. Studenci Politechniki Gdańskiej przedstawili nowatorskie wizje przekształcenia przestrzeni po planowanej likwidacji dotychczasowego bezkolizyjnego węzła. 

Brama do Wrzeszcza – 1. miejsce w konkursie

Pierwsze miejsce i nagrodę 10 tys. zł brutto zdobyła praca „Brama do Wrzeszcza”, zespołu: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz. Młodzi projektanci zaprojektowali zorientowany na transport zespół wieżowców, z publiczną biblioteką inspirowaną rozwiązaniami skandynawskimi.

Pierwsza nagroda

Pierwsza nagroda

Zespół autorski: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz

inspiracja dla planistycznych prac

Sąd konkursowy podkreślił, że nagrodzona praca wyróżnia się spójnością, konsekwentnym podejściem oraz czytelną prezentacją koncepcji urbanistycznej. Dodał, że projekt w przemyślany sposób łączy struktury miejskie o różnej historii, funkcji i skali, tworząc zwartą, wielofunkcyjną zabudowę. Doceniono racjonalne zagospodarowanie przestrzeni, kształtowanie atrakcyjnych ciągów zabudowy oraz etapowe połączenie Wrzeszcza z terenami stoczniowymi.

Pierwsza nagroda

Zespół autorski: Paulina Jesionowska, Dawid Grabski, Konrad Jasiewicz

Szczególną wartość przedstawia klarowny i bezkolizyjny układ komunikacyjny, uwzględniający transport publiczny i ruch pieszo-rowerowy. Wysoki poziom warsztatowy oraz syntetyczna prezentacja sprawiają, że projekt stanowi istotny materiał analityczny dla przyszłych prac planistycznych

— zaznaczył sąd konkursowy.


II miejsca (równorzędne) – 6 000 zł brutto

Praca nr 6

Zespół autorski:
• Anna Białowska
• Olga Tarnacka
• Joanna Zajączkowska

Praca nr 11

Zespół autorski:
• Juliusz Adamowicz
• Tymoteusz Gzela
• Maciej Hirsz

III miejsca (równorzędne) – 4 000 zł brutto

Praca nr 8

Zespół autorski:
• Emilia Przybysz
• Piotr Warżała
• Olga Wiszniewska

Praca nr 10

Zespół autorski:
• Sandra Arim
• Aleksandra Czyżewska
• Karolina Bieńkowska
• Gabriela Wysocka

Ewa Karendys

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
PORTA PRO – strefa architekta
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
INSPIRACJE