Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Biblioteka przyszłości czy… gigantyczny regał? Nowa spirala Sou Fujimoto w sercu Gunmy

26 maja '25
Dane techniczne
nazwa:

MUSASHINO ART UNIVERSITY MUSEUM & LIBRARY

funkcja: BIBLIOTEKA UNIWERSYTECKA
lokalizacja:

TOKIO, Japonia

projekt: Sou Fujimoto Architects
główny architekt: SOU FUJIMOTO
zespół projektowy: KOJI AOKI, NAGANOBU MATSUMURA, SHINTARO HOMMA, TOMOKO KOSAMI, TAKAHIRO HATA, YOSHIHIRO NAKAZONO, MASAKI IWATA
zespół konkursowy i badawczy:  UNIWERSYTET SZTUKI MUSASHINO
generalny wykonawca: TAISEI CORPORATION — TSUKASA SAKATA

kalendarium:

  • projekt
  • budowa

  • 2007 - 2009
  • 2009 – 2010

powierzchnia:

  • użytkowa

 

  • 6 419 m²

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych
w Musashino w Tokio,
projekt: Sou Fujimoto Architects

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Na terenie kampusu Akademii Sztuk Pięknych Musashino w Tokio powstał obiekt, który redefiniuje nie tylko formę biblioteki, ale i sam sposób myślenia o architekturze przestrzeni wiedzy. Nowy gmach biblioteki zaprojektowany przez Sou Fujimoto i jego biuro Sou Fujimoto Architects to miejsce, w którym książka staje się nie tylko przedmiotem kultury, ale i budulcem architektonicznym. Spiralna forma, regały jako ściany, transparentna elewacja i subtelne przenikanie wnętrza z otoczeniem tworzą spójną, wielowymiarową narrację o naturze poznania. Realizacja jest pierwszym etapem większego założenia, które obejmuje także rewitalizację istniejącego budynku, przeznaczonego do przekształcenia w galerię sztuki. 

Nowoczesna biblioteka z drewna i szkła - przestrzeń zaprojektowana jak regał, który pochłania odwiedzających

Nowoczesna biblioteka z drewna i szkła – przestrzeń zaprojektowana jak regał, który pochłania odwiedzających

fot. Daici Ano © Sou Fujimoto Architects

spirala wiedzy: architektura oparta na regale

Zamiast tradycyjnych ścian – regały. Zamiast osiowego układu – spirala. Fujimoto sięga po archetypiczne elementy biblioteki – książkę, światło, przestrzeń i porządek – i poddaje je radykalnej reinterpretacji. Centralną ideą projektu stał się regał, który nie tylko przechowuje książki, ale jest strukturą całego budynku. Regał tworzy ściany, elewacje, a nawet schody, stając się nośnikiem znaczenia i przestrzennego doświadczenia.

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino - przekrój podłużny

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino – przekrój podłużny

© Sou Fujimoto Architects

Spiralna struktura pokazuje, jak architektura wyłania się z jednej, powtarzalnej formy: półki. Gdyby odjąć z budynku inne elementy, pozostałby las regałów – nieprzerwany ciąg, oplatający przestrzeń i kierujący ruchem użytkownika. Spiralna forma wyznacza nie tylko fizyczną ścieżkę, ale także metaforyczną drogę przez świat wiedzy: od centrum ku zewnętrzu, od znanego ku nieznanemu. Struktura o kształcie spiralnego labiryntu zbudowana jest wyłącznie z wysokich regałów, wokół których przemieszczają się użytkownicy. 

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino - widok wnętrza

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino – widok wnętrza

fot. Daici Ano © Sou Fujimoto Architects

przestrzeń światła i cienia:
wnętrze jako pejzaż

Wnętrze budynku jest klarowne, monumentalne i jednocześnie pełne subtelnych napięć. Drewniane regały osiągają wysokość aż 9 metrów, oplatając przestrzeń niczym horyzontalny las. Układ funkcjonalny podporządkowany został logice spirali – użytkownik wędruje przez kolejne warstwy, stopniowo zagłębiając się w strukturę biblioteki.

Elewacja biblioteki wtapiająca się w otaczający krajobraz - transparentność i natura jako główni aktorzy projektu

Elewacja biblioteki wtapiająca się w otaczający krajobraz – transparentność i natura jako główni aktorzy projektu

fot. Daici Ano © Sou Fujimoto Architects

Naturalne światło wnika przez półprzezroczysty dach i przeszklone elewacje. Efekt to zrównoważona gra cieni i odbić, która ożywia przestrzeń i dynamizuje jej postrzeganie. Wysokie regały nie dominują nad użytkownikiem – przeciwnie, poprzez powtórzenie i rytmiczność tworzą tło do skupienia i eksploracji. Nawet monumentalne schody stają się częścią architektonicznego regału – wyposażone w półki, wpisują się w tę samą logikę formalną. Jednocześnie, z zewnątrz struktura budynku wtapia się w zadrzewione otoczenie kampusu. Szklana fasada odbija zieleń, a regały pozostają widoczne nawet z zewnątrz, sprawiając, że budynek staje się przezroczystą obudową idei biblioteki jako miejsca otwartego.

Model koncepcyjny spiralnej biblioteki - wizualizacja przestrzeni, w której regały prowadzą jak ścieżka

Model koncepcyjny spiralnej biblioteki – wizualizacja przestrzeni, w której regały prowadzą jak ścieżka

© Sou Fujimoto Architects

między porządkiem a przypadkiem:
badanie i odkrywanie

Fujimoto nie ukrywa, że w projekcie chciał pogodzić dwa przeciwstawne sposoby korzystania z biblioteki: badanie i odkrywanie. Pierwsze z nich zakłada uporządkowane przeszukiwanie zbiorów, odnajdywanie konkretnych woluminów i systematyczne poruszanie się po katalogach. Drugie to intuicyjne wędrowanie, niespodziewane spotkania z nieznanym, swobodne asocjacje i inspiracje. Spiralna forma umożliwia współistnienie tych dwóch porządków. Ruch rotacyjny wokół osi – sprzyjający systematycznemu badaniu – przeplata się z układem promienistych przejść, prowadzących w głąb regałów. Dzięki temu użytkownik może zarówno planować, jak i błądzić. Architektura nie narzuca jednego scenariusza, lecz pozwala na autonomiczne odkrywanie.

Widok wnętrza Spiralnej Biblioteki Sou Fujimoto - monumentalne regały tworzą labirynt wiedzy w sercu Gunmy

Widok wnętrza Spiralnej Biblioteki Sou Fujimoto – monumentalne regały tworzą labirynt wiedzy w sercu Gunmy

fot. Daici Ano © Sou Fujimoto Architects

materiał jako komunikat

W projekcie nie ma miejsca na przypadkowość – lekkie drewno, z którego wykonano regały i wykończenia, wprowadza atmosferę ciepła, ale także transparentności i dostępności. W zestawieniu z chłodną, niemal niewidoczną strukturą stalowo-szklaną, tworzy wyważony kontrast. Wnętrze nie odcina się od otoczenia – przeciwnie, wchodzi z nim w dialog. Z zewnątrz biblioteka jawi się niczym przeszklona arka, przez którą prześwituje krajobraz książek.

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino

fot. Daici Ano © Sou Fujimoto Architects

biblioteka jako ikona epoki postcyfrowej

Biblioteka w Gunmie to nie tylko udana realizacja architektoniczna – to także głos w debacie o przyszłości bibliotek w epoce cyfrowej. W czasach, gdy informacje dostępne są natychmiastowo i bezpośrednio, fizyczna przestrzeń książki staje się czymś więcej niż tylko nośnikiem treści. Staje się doświadczeniem. Fujimoto rozumie to doskonale – jego projekt nie konkuruje z technologią, lecz ją dopełnia. Tworzy miejsce kontemplacji, interakcji i osobistego odkrywania wiedzy.

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych Musashino

fot. Daici Ano © Sou Fujimoto Architects

nowy rozdział dla architektury bibliotek

Biblioteka przy Akademii Sztuk Pięknych w Musashino to przykład architektury, która nie tylko odpowiada na potrzeby funkcjonalne, ale także tworzy nową jakość kulturową. Projekt Sou Fujimoto – oparty na prostocie formy i złożoności idei – łączy tradycję z eksperymentem, porządek z przypadkiem, materię z ideą. To przestrzeń, która inspiruje – nie przez efektowność, ale przez klarowność myśli i konsekwencję w realizacji.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Sou Fujimoto Architects.

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Ceramika budowlana tworzy klimat
INSPIRACJE