computer zapisz w ulubionych

„Design Dream. Pojedynek na wnętrza”. O czym naprawdę jest wnętrzarskie TV show?

Marta Kowalska
08 marca '21

Polska jest trzecim krajem, po Holandii oraz Austrii, który realizuje program telewizyjny „Design Dream. Pojedynek na wnętrza”, a IKEA została partnerem strategicznym przedsięwzięcia. Do kogo jest skierowany program i jaki jest jego cel? Czy faktycznie jest o projektowaniu?

wnętrze-marzenie

„Niech Polska zobaczy, że remont nie jest tak straszny jak go malują” – mówi na początku premierowego odcinka programu, jeden z jurorów – Jakub Szczęsny. I te słowa chyba najlepiej odzwierciedlają przesłanie, jakie za sobą niesie „Design Dream. Pojedynek na wnętrza”. Najnowszy program Polsatu to przede wszystkim show, którego celem jest popularyzacja projektowania wnętrz, remontów, lepszych rozwiązań. Ale czy tytułowe „design dream” to wnętrze-marzenie możliwe do realizacji dla każdego?

zwiastun | Polsat YouTube

bardzo długa reklama IKEA?

„Design dream. Pojedynek na wnętrza” to program zaadaptowany do polskiej telewizji na zagranicznej licencji. Cel każdego z odcinków jest zaprojektowanie jak najbardziej funkcjonalnych i wizualnie atrakcyjnych pomieszczenień dla bohaterów – „klientów” odcinka. Odmienione wnętrza mają symbolizować zmiany w życiu osób biorących udział w programie. Efekty pracy ocenią sami bohaterowie, komentując proces oraz dwuosobowe jury. W każdym odcinku zostanie wyeliminowany jeden uczestnik, a w ostatnim odcinku walkę stoczy ze sobą dwóch najlepszych projektantów. Projektanci pracują w ograniczonym czasie, aranżują modelowe „boksy” o wielkości odpowiadającej prawdziwym pomieszczeniom.

Faktycznie, to właśnie meble IKEA wypełniają rywalizujące ze sobą wnętrza, i fakt – są one na siłę zróżnicowane, by pokazać jak najwięcej elementów z katalogu, ale producenci programu zadbali o to, by lokowanie produktu w odbiorze widza pozostało wyjątkowo subtelne, a momentami można o nim zapomnieć. Kto z nas nie ma w domu chociaż jednej rzeczy od szwedzkiego producenta? Ze wszystkich masowych producentów wyposażenia wnętrz, to właśnie IKEA kojarzy się ponadczasowym designem i jakością.

fot. mat. prasowe Telewizja Polsat

kim są jurorzy?

Kim jest gospodyni programu „Design Dream. Pojedynek na wnętrza”? Tak, Anna Wyszkoni jest piosenkarką, ale...

Myślę, że jeszcze niewiele osób o tym wie, ale projektowanie wnętrz to moja wielka pasja. Od września kształcę się w tym kierunku. Tematyka programu jest mi więc bardzo bliska - zapewnia gospodyni, piosenkarka Anna Wyszkoni w materiałach prasowych Polsatu. 

Opinia jurorów nie decyduje o wygranej, czy przegranej uczestników, co tak naprawdę daje fantastyczne odzwierciedlenie tego, jak mogą różnić się wybory doświadczonych architektów od kierujących się własnym gustem klientów. Kim są jurorzy programu? To Ania Cybulska, czyli ekspertka IKEA oraz doceniany w Polsce i na świecie architekt oraz projektant Jakub Szczęsny.

fot. mat. prasowe Telewizja Polsat

Lepszy dom przekłada się na lepsze życie. Wiele osób pragnie zmienić coś w swoich mieszkaniach, ale nie bardzo wie od czego zacząć lub zwyczajnie brakuje im koncepcji. Jestem wielką orędowniczką sprytnych, często nisko budżetowych zmian oraz zrównoważonych rozwiązań i produktów, które są dopasowane do specyficznych wymagań i stylu konkretnych ludzi mogąc im służyć przez wiele lat. Każdy odcinek programu jest kopalnią nowych, kreatywnych idei i z tego jesteśmy bardzo dumni – mówi Anna Cybulska, jurorka programu „Design Dream. Pojedynek na wnętrza” oraz Home Furnishing Direction Leader IKEA Retail, architektka wnętrz, projektantka mebli.
Będę surowym, ale też czasami wyrozumiałym jurorem, bo wiem, że wszyscy, łącznie z projektantami, z jednej strony potrzebują motywacji, a z drugiej strony popełniają czasami błędy i potrzebują ludzkiego traktowania –  zapowiada architekt Jakub Szczęsny w materiałach prasowych partnera IKEA.

dla kogo jest program?

Format nie jest jedynie o projektowaniu i zdecydowanie nie przedstawia realnego świata projektantów wnętrz. Przeplatają się tu wątki, które przybliżają widzom osobowości projektantów, ale i  wyselekcjonowane „typowe” problemy, z jakimi się spotykamy w polskich domach i mieszkaniach. Konkurencja i presja czasu, z którą walczą uczestnicy trzyma widza w napięciu.

Co może zainteresować doświadczonych architektów i architektki? Poza cennymi uwagami jurorów, możliwość niewinnej (bo nie na własnych błędach) obserwacji zachowań klientów, którzy choć często nie mają o pojęcia o praktycznym projektowaniu wnętrz, posiadają realne odczucia i oczekiwania. Przykładem (z pierwszego odcinka) jest fakt, że klientom spodobało się niefunkcjonalnie zaprojektowane wnętrze (skrytykowane przez jurora, Jakuba Szczęsnego), dzięki atrakcyjnym dla oka, zielonym ścianom. Podobne mechanizmy działają w rzeczywistym świecie.

fot. mat. prasowe Telewizja Polsat

remont nie straszny

Może najnowszy polsatowy program wnętrzarski niekoniecznie trafi do architektów i architektek, co przecież nie jest dla nikogo zaskoczeniem (profesjonalni kucharze też nie oglądają Masterchefa). Ale spójrzmy prawdzie w oczy – niewielu Polaków korzysta z rad projektantów, udając się po zakupy do IKEI, czy robiąc prosty remont w sypialni. Jednak przybliżone w tym programie problemy wnętrzarskie, ich potencjalne rozwiązania, interesujące uwagi doświadczonych jurorów i reakcje „klientów” z pewnością trafią do widzów i przyczynią się do tego, jak wspomniał Jakub Szczęsny – że uwierzą oni, że nie taki remont straszny jak go malują.

Program przewiduje kolejne 5 odcinków, które będą emitowane w niedziele. Więcej informacji znajdziecie na stronie Telewizji Polsat.

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Odkryj przyszłość już teraz: platforma cyfrowa GROHE X
Odkryj przyszłość już teraz: platforma cyfrowa GROHE X