Natalia Banasiak – „Projekt multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu”

Dobrawa Bies
01 września '21
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa magisterska
Rok obrony: 2020
Nazwa: „Modernizacja i projektowanie wnętrz budynków użyteczności publicznej o charakterze edukacyjnym. Projekt multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu”
Autorka: Natalia Banasiak
Uczelnia:
Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu, Wydział Architektury Wnętrz, Wzornictwa i Scenografii
Promotorka:

dr hab. Katarzyna Jagiełło

 

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza”

Terenem, który podlega opracowaniu, jest działka znajdująca się w jednym z najstarszych miast w Polsce — Kaliszu. Całość opracowania zlokalizowana jest w części, gdzie dominuje zabudowa jednorodzinna. Znamienne dla tego terenu jest towarzystwo „Kaliskiego Grodu Piastów” — rezerwatu archeologicznego, w którym zrekonstruowano historyczną zabudowę tych terenów. Celem projektu było stworzenie budynku oraz wnętrz pozwalających na rozwój wyobraźni dziecka poprzez geometryczne i strukturalne formy, dzięki którym człowiek we wczesnym etapie rozwoju jest w stanie rozwijać wyobraźnię.

Projekt
multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu, bryła

projekt multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu, bryła

© Natalia Banasiak

Założeniem było odejście od typowej estetyki przedszkolnej wykorzystującej często przypadkowe i doraźne zabiegi wnętrzarskie. Inspiracją dla idei oraz założeń materiałowych i kolorystycznych była twórczość Jana Tarasina — jego obrazy kompozycje wpłynęły na architekturę wnętrz. Wykorzystano także kontekst, w którym znajduje się obiekt, oraz bezpośrednie sąsiedztwo rezerwatu archeologicznego.

Projekt zakładał stworzenie przestrzeni, która odpowiada na potrzeby współczesnego modelu rozwojowego nauczania i wychowywania dzieci, jak również koncepcji spełniającej warunki techniczne oraz materiałowe dla tego typu obiektów, przy zastosowaniu materiałów odpornych na zniszczenia i ułatwiających konserwację pomieszczeń.

Taras
w południowo-wschodniej części przedszkola     Taras na dachu przedszkola

taras w południowo-wschodniej części przedszkola i taras na dachu

© Natalia Banasiak

Kolorystyka zewnętrzna wynika z otoczenia, nawiązuje do zieleni pól, błękitów nieba, kwiatów i drzew znajdujących się w sąsiedztwie.
Po rozmowach przeprowadzonych z pracownikami przedszkoli ustalono docelowe wyposażenie, liczbę oraz lokalizację i przeznaczenie pomieszczeń w budynku. Rozkład pomieszczeń został zaprojektowany w sposób umożliwiający łatwy dostęp pracowników do wszystkich części budynku, jak również pozwalający ograniczyć strefę, w której będą się pojawiały osoby z zewnątrz.

rojekt
multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu, rzuty

rzuty przedszkola i rozkład pomieszczeń

© Natalia Banasiak

Układ pomieszczeń pozwala na wynajęcie sali teatralno-kinowej oraz przynależnych do niej pomieszczeń technicznych, sanitarnych i magazynowych. Umożliwi to placówce generowanie dodatkowych dochodów. Dzięki takiemu rozmieszczeniu obserwujemy kontrolowany przepływ pracowników, uczniów oraz gości przez budynek.

 Strefa wejściowa do
sal ogólnych

strefa wejściowa do sal ogólnych

© Natalia Banasiak

sale ogólne

Pomieszczenia zostały tak zaprojektowane, by można było wykorzystywać je na różne sposoby. Priorytet stanowiły miejsca do siedzenia dla dzieci tworzące strefę dla prowadzenia zajęć ogólnych o różnorodnej tematyce. Zajęcia są prowadzone w różnych formach, dlatego w pomieszczeniu przewidziane zostały przestrzenie, które umożliwiają stworzenie kombinacji wyposażenia. Przewidziano również miejsce do przechowywania prywatnych rzeczy każdego ucznia oraz taką samą liczbę siedzisk.

Projekt
multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu, sala ogólna

strefa wspólna

© Natalia Banasiak

strefa wspólna

Centralnym punktem otwartej przestrzeni wspólnej jest część pokryta wykładziną dywanową. Wokół niej skupiają się dodatkowe funkcje. W tym miejscu zlokalizowane zostały strefy „bazy” dla dzieci. Wykonane z okrągłych profili stalowych oraz giętej sklejki tworzą stabilną konstrukcję mocowaną do posadzki oraz sufitu. Bazy są miejscem do „ukrycia się” i wykorzystania na wiele sposobów, prowokują do wymyślania coraz to nowych zabaw.

 Czytelnia — strefa
mobilnych siedzisk

czytelnia — strefa mobilnych siedzisk

© Natalia Banasiak

czytelnia

To miejsce ma dwie części. Otwartą, gdzie mogą się odbywać spotkania i wspólne czytanie książek. Tworzą ją mobilne oraz modułowe siedziska w stonowanej kolorystyce, co umożliwia dowolną aranżację, w zależności od potrzeb. Szczytowe części pomieszczenia wieńczą białe strefy wyłożone materiałem pozwalającym na rysowanie po nich pisakami. Dzięki temu dzieci mogą tworzyć swój mural ścienny. Sprzyja to rozwojowi ekspresji twórczej nieograniczonej formatem kartki. Natomiast część zamkniętą tworzy struktura wyniesiona ponad poziom posadzki, zawierająca nisze do siedzenia oraz półki na książki i gry.

Projekt
multidyscyplinarnego przedszkola w Kaliszu, jadalnia

przestrzeń jadalni

© Natalia Banasiak

jadalnia

Strefa gastronomiczna przewiduje strefę wydawania posiłków oraz otwartą przestrzeń wyposażoną w stoliki i miejsca siedzące. Między stolikami znajdują się panele-parawany wyznaczające mniejsze sekcje stołów. Dzięki temu dzieci mogą się skupić, a przeźroczysty materiał, z którego wykonano przegrody, nie zakłóca ogólnego poglądu na salę.

Teatr — sala
projekcyjna ze sceną

teatr — sala projekcyjna ze sceną

© Natalia Banasiak

teatr

Pomieszczenie to zostało zaprojektowane w stonowanych barwach, tak by zapewnić dowolność aranżacji scenograficznej i nie wpływać na ogólny ogląd sceny. Przestrzeń może pełnić kilka funkcji: kina — ekran umieszczony pod sufitem pozwala na projekcje kinowe organizowane w zakresie i możliwościach placówki; teatru — przeznaczonego na występy dzieci na scenie. Wielkość sceny i pomieszczenia została zaprojektowana w taki sposób, żeby dzieci mogły oswajać się z dużą przestrzenią oraz publicznością. Widownia ma komfort oglądania spektaklu dzięki wymienianym na krzesła siedziskom. Możemy więc dowolnie aranżować salę, układając siedziska na stopniach wyznaczających poziomy i zapewniających dobrą widoczność dla każdego. Jak już wspomniano przestrzeń ta, dzięki dogodnej lokalizacji, może być również wynajmowana.

 

Natalia BANASIAK

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Aluprof Future Builders — „Jak powinno wyglądać budownictwo przyszłości?” — rozmowy z architektami z całego świata
Biblioteka BIM Wiśniowski - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
Konkurs City & Rest - Wspólna Przestrzeń Miasta