Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty

Artyści z Polski i Holandii łączą siły w Gdyni!

Wiktor Bochenek
13 października '22

Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej w Gdyni zorganizowane przez Traffic Design zostawi po sobie trwałe ślady w przestrzeni miejskiej. Już teraz możemy podziwiać dwa projekty będące efektem współpracy polskich i holenderskich artystów, a to dopiero początek.

Po zakończeniu części Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej związanej ze spotkaniami, pokazami filmowymi czy warsztatami, organizatorzy wraz z uczestnikami wyszli ze swoimi działaniami w przestrzeń miejską. Efektem tej współpracy są dwie różnorodne realizacje zlokalizowane w Gdyni. To pierwsze dwa projekty będące wynikiem efektów Biennale.

płaskorzeźba z recyklingu

Pierwszą instalacją, którą można zobaczyć w przestrzeni publicznej, jest płaskorzeźba „Comb”, której autorami są artyści skupieni w kolektywie The New Raw pracującym na co dzień w Rotterdamie. Kolektyw skupia się przede wszystkim na projektowaniu i tworzeniu elementów użytkowych z materiałów pochodzących z recyklingu.

„Comb” autorstwa kolektywu The New Raw

„Comb” autorstwa kolektywu The New Raw

© Traffic Design

„Comb” stworzony został z plastiku z wyłowionych z morza lin cumowniczych i sieci. Płaskorzeźba wyprodukowana została i przetransportowana z warsztatu TNR w Holandii. Abstrakcyjna forma zlokalizowana została przy ulicy Polskiej 15. Obok umieszczenia rzeźby, na biennale zorganizowano spotkanie z autorami z The New Raw. W gdyni o swojej pracy opowiedzieli podczas spotkania Panos Sakkas i Foteini Setaki.

Abstrakcyjna forma zlokalizowana została przy ulicy Polskiej 15

abstrakcyjna forma zlokalizowana została przy ulicy Polskiej 15

© Traffic Design

mural w nadmorskim klimacie

Druga realizacja jest efektem współpracy polsko-holenderskiej. Mural o długości mniej więcej pięćdziesięciu metrów powstał we współpracy ze Studiem Thonik. Realizacje można podziwiać przy ulicy Kadłubowców, na przestrzeni gdyńskiego portu.

Mural powstał we współpracy Traffic Design ze Studiem Thonik

mural powstał we współpracy Traffic Design ze Studiem Thonik

© Traffic Design

Rozpoczynając współpracę z holenderskim studiem, chcieliśmy, aby projekt nawiązywał do stoczniowej historii miasta. Ucieszyła nas propozycja, aby zamiast nazw statków czy ulic, potraktować zadanie w sposób niebezpośredni: nawiązaniem do piosenki Nicka Cave”a „The ship song”, która tytułowy statek traktuje w sposób całkowicie metaforyczny – mówi Monika Domańska z Traffic Design.

Fernhout, czyli czcionka to krój pisma autorstwa amsterdamskiego kolektywu artystycznego Thonik, wykorzystywanej w identyfikacji wizualnej Dutch Design Week. Krój oparty jest o projekt plakatu typograficznego z 1963, bezpośrednio nawiązując do kroju stworzonego przez Wim Crouwela.

Realizacje można podziwiać przy ulicy Kadłubowców, na przestrzeni gdyńskiego portu

realizacje można podziwiać przy ulicy Kadłubowców, na przestrzeni gdyńskiego portu

© Traffic Design

początek

Pierwsze dwa polskie projekty, będące również efektem współpracy i spotkania artystów polskich i holenderskich to dopiero początek realizacji związanych z Biennale Dizajnu i Sztuki Miejskiej. Następne projekty, które znajdziemy w przestrzeni miejskiej Gdyni, będą wprowadzane w ciągu następnych kilku tygodni. W ich tworzenie będą zaangażowani artyści związani z Traffic Design, ale również szwajcarskie studio Feixen, ukraińska artystka Ollia Hordiienko czy Blanka Byrwa. Realizacje te zostaną zlokalizowane w gdyńskiej dzielnicy Grabówka.

opracował Wiktor Bochenek

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Seria Austin – klamki do drzwi wewnątrzlokalowych
IC Project – narzędzie stworzone dla biura architektonicznego
TRENDY [2022] - Modna łazienka