Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Taproom Tenczynek. Co kryje się za zamkniętymi drzwiami?

30 maja '25
Dane techniczne
Nazwa: Taproom
Inwestor: Tenczynska Okowita
Lokalizacja: Polska, Tenczynek
Projekt: Projekt Praga sp. z o.o
Autorzy: Marcin Garbacki, Zofia Stachura, Karolina Tunajek
Prace ślusarskie: Tomasz Bartyzel z zespołem
Prace stolarskie: Ibron
Meble z litego dębu: Artur Czajka
Ślusarka okienna i drzwiowa: Grzegorz Drejka
Płytki ceramiczne nalewaka centralnego: manufaktura Ardea Arte
Lampy gliniane: Andrzej Bero, Piotr Linca
Lampa w holu wejściowym: Justyna Oboladze

Powierzchnia:

360 m²

Klimatyczne wnętrza projektu zespołu warszawskiej pracowni Projekt Praga długo nie cieszyły oczu gości lokalu w Browarze Tenczynek. Ukończone w 2023 roku i niedługo potem zamknięte przestrzenie są jednak przykładem starannego połączenia starego z nowym, historycznej tkanki z nowoczesną funkcjonalnością. Szkoda tylko, że te wysmakowane wnętrza są dziś puste.

Browar w małopolskim Tenczynku powstał już w XVI wieku, podobno odwiedził go nawet król Jan III Sobieski, wracając spod Wiednia. Jego współczesna forma pochodzi z lat 50. XIX wieku, wówczas folwark rozbudował hrabia Adam Potocki. Zniszczona podczas II wojny światowej zabudowa doczekała się odbudowy. W 2014 roku zakład trafił w ręce spółki Marka Jakubiaka, która rozpoczęła remont budynku, a w 2018 — Janusza Palikota. Od jakiegoś czasu browar stoi jednak pusty. Co kryje się za zamkniętymi drzwiami?

Taproom, czyli bar w jednym z budynków zabytkowego browaru, zaaranżowany został w przekrytej kolebkowym sklepieniem przestrzeni

Taproom, czyli bar w jednym z budynków zabytkowego browaru, zaaranżowany został w przekrytej kolebkowym sklepieniem przestrzeni

fot.: ONI Studio

Taproom, czyli bar w jednym z budynków zabytkowego browaru, zaaranżowany został w przekrytej kolebkowym sklepieniem przestrzeni. Wąskie i długie wnętrze optycznie powiększają umieszczone na wprost okien lustra. Odbijają się w nich niedoskonałe i niejednorodne kolorystycznie cegły, które zostały wyeksponowane przez projektantów. To nieco surowe, ale klimatyczne tło uzupełniają elementy wyposażenia zaprojektowane na podstawie pomysłów Projekt Praga sp. z o.o i stworzone we współpracy z lokalnymi rzemieślnikami.

wąskie i długie wnętrze optycznie powiększają umieszczone na wprost okien lustra

wąskie i długie wnętrze optycznie powiększają umieszczone na wprost okien lustra

fot.: ONI Studio

W zastanej przestrzeni staraliśmy się zrobić tak mało, jak to tylko było możliwe, nie tylko z szacunku do zastanej architektury, ale także z powodów ekologicznych. Stare mury zostały jedynie odczyszczone ze starych płytek i pozostawione prawie bez żadnych interwencji wykończeniowych, aby zminimalizować zakres prac i użycie chemii budowlanej. Takie podejście pozwoliło na redukcję odpadów budowlanych i ograniczenie śladu węglowego związanego z budową

— tłumaczą autorzy projektu.

 

kamienna tablica Oskara Dawickiego z sentencją „Gloria Amore Victis”        bazą dla aranżacji stała się dębowa podłoga, z drewna wykonano także meble

kamienna tablica Oskara Dawickiego z sentencją „Gloria Amore Victis”, wnętrze lokalu

fot.: ONI Studio

 
Bazą dla aranżacji stała się drewniana, dębowa podłoga, odsunięta od surowych ścian na około 10 centymetrów. Zabieg ten, jak podkreślają architekci, miał jednocześnie umożliwić oddychanie murom, jak i wyraźnie zaznaczyć różnice między tym, co stare a tym, co nowe. Ten drewniany „dywan” kontynuowany jest w formie wypełniających wnętrze mebli.

W centrum lokalu umieszczona została masywna kolumna wyłożona ręcznie wykonanymi ceramicznymi płytkami w głębokim, bordowym odcieniu. Zamontowano w niej krany, z których goście mogli nalewać sobie trunki. Aranżację uzupełniły ceramiczne lampy o wyoblonych kształtach, kolorystycznie pasujące do zastanej we wnętrzu cegły.

detale wnętrza

detale wnętrza

fot.: ONI Studio

Intencją było wykorzystanie naturalnych materiałów zarówno w wykończeniach, jak i w elementach wyposażenia, w celu stworzenia harmonijnej i autentycznej przestrzeni. W zastanej przestrzeni dominuje rudawa cegła, stanowiąca główny element konstrukcyjny. Gliniane lampy o miękkich kształtach i gładkim wykończeniu, stanowią łącznik/most pomiędzy nowymi elementami wnętrza a istniejącą strukturą murów i sklepień

— podsumowują architekci.

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Rigips GypSerra - włącz ryFLOWanie
INSPIRACJE