Kliknij by przejść do artykułu
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Hotel, który zapomniał, że jest budynkiem. Zamiast zburzyć – pozwolono mu rosnąć

18 czerwca '25
Dane techniczne
nazwa:

SHIROIYA HOTEL

funkcja: HOTEL
lokalizacja:

MAEBASHI, GUNMA, Japonia

projekt: Sou Fujimoto Architects
główny architekt: SOU FUJIMOTO
zespół projektowy: SOU FUJIMOTO, NAGANOBU MATSUMURA, SHINTARO HONMA, MASAKI IWATA, TOSHIYUKI NAKAGAWA, HARUKA TOMOEDA, HITOSHI FUJIITA, MINAKO SUZUKI, HARUNORI FUJII, LI QUN, TAI FURUZAWA, SHIRO TAKAHASHI, GIORGIO CASTELLANO, NADIR OUHIBI, NATASYA HANDAJUWANA, TOMONORI KITAMURA, GIULIA CURTI, FRANCESCO ZONCA, TAKAHIRO NISHIKAWA, SEUNGTAEK KIM, SAORI MIKADA, MEGUMI SATO
klient:  MARS INC
generalny wykonawca: FUYUKI KOGYO

kalendarium:

  • projekt
  • budowa

  • 2014 - 2017
  • 2017 -  2020

Hotel Shiroiya w Japonii,
projekt: Sou Fujimoto Architects

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

W samym centrum Maebashi – niegdyś tętniącego życiem miasta w japońskiej prefekturze Gunma, dziś częściowo zapomnianego – dokonano rewitalizacji, która wykracza daleko poza skalę pojedynczego budynku. Hotel Shiroiya to nie tylko nowoczesny obiekt noclegowy – to manifest urbanistyczny, symbol zmiany i początek nowego etapu w życiu miasta. Za projekt odpowiada studio Sou Fujimoto Architects, znane z eksperymentalnych form i architektury wrażliwej na kontekst. Impulsem do działania była chęć ocalenia historycznego zajazdu, który przez ponad 300 lat stanowił ważny punkt na mapie Maebashi. Jednak przedsięwzięcie szybko przerodziło się w coś więcej – w próbę tchnięcia życia w całe śródmieście i przywrócenia jego roli jako przestrzeni wspólnej.

Hotel Shiroiya w Japonii

Hotel Shiroiya w Japonii

fot. Katsumasa Tanaka © Sou Fujimoto Architects

od betonowego reliktu do miejskiego salonu

Kluczowym elementem projektu była przebudowa czteropiętrowego budynku z lat 70., zwanego dziś Heritage Tower. Pierwotnie był to typowy hotel o zamkniętej strukturze, bez kontaktu z otoczeniem. Architekci zdecydowali się na radykalny krok: usunęli niemal wszystkie ściany i stropy wewnętrzne, tworząc ogromne, wielopoziomowe atrium. W jego centrum znalazła się przestrzeń wspólna – dostępna także dla osób z zewnątrz. To coś więcej niż lobby: przypomina nowoczesny miejski salon, gdzie można usiąść, napić się kawy, spotkać z przyjaciółmi lub po prostu pobyć.

Hotel Shiroiya w Japonii - plan zagospodarowania przestrzennego

Hotel Shiroiya w Japonii – plan zagospodarowania przestrzennego

© Sou Fujimoto Architects

Betonowa konstrukcja, która niegdyś dzieliła budynek na hermetyczne piętra, dziś tworzy siatkę przestrzeni o zróżnicowanych funkcjach. Uzupełniają ją rośliny, światło dzienne, miękkie meble i świetlna instalacja z rur, która delikatnie przecina powietrze pod stropem. Przestrzeń została zaprojektowana tak, by nie narzucała jednej, konkretnej funkcji. To miejsce żyje rytmem gości i mieszkańców, ich potrzeb i nastrojów. Każdy poziom, każdy zakamarek oferuje coś innego – intymność, otwartość, kontakt z naturą lub architekturą.

Architekci usunęli niemal wszystkie ściany i stropy wewnętrzne, tworząc ogromne, wielopoziomowe atrium

Architekci usunęli niemal wszystkie ściany i stropy wewnętrzne, tworząc ogromne, wielopoziomowe atrium

fot. Katsumasa Tanaka © Sou Fujimoto Architects

Zielona Wieża – budynek, który wyrasta z ziemi

Równolegle z rewitalizacją części głównej, powstało nowe skrzydło – tzw. Green Tower. Zostało wzniesione na terenie dawnego tarasu nad kanałem dopływowym rzeki Tone i od razu przyciąga wzrok swoją nietypową formą. Zamiast klasycznej bryły, architekci zaprojektowali zielone wzgórze – porośnięte trawą, drzewami i krzewami – z którego wyłaniają się białe, geometryczne obiekty przypominające uproszczone domki. Wpisane w pochyłą strukturę, z pozoru chaotyczne, w rzeczywistości tworzą przemyślaną kompozycję. Pomiędzy nimi poprowadzono schody, alejki i tarasy – wszystko z myślą o przywróceniu ciągłości pieszej trasy, która niegdyś biegła przez ten teren.

Hotel Shiroiya w Japonii

Hotel Shiroiya w Japonii

fot. Katsumasa Tanaka © Sou Fujimoto Architects

Ta część hotelu wygląda jak fragment krajobrazu: przypomina naturalne wzniesienie, z którego „wyrastają” proste formy mieszkalne. Nawiązuje to do koncepcji mebuku, czyli „kiełkowania” – idei rozwoju organicznego, zgodnego z rytmem natury i potrzebami społeczności. Dla Maebashi to szczególnie ważne – miasto, które przez lata traciło mieszkańców, dziś stara się ponownie „zakwitnąć”.

Widok na zielone wzgórze porośnięte trawą, drzewami i krzewami, z którego wyłaniają się białe, geometryczne obiekty przypominające uproszczone domki

Widok na zielone wzgórze porośnięte trawą, drzewami i krzewami, z którego wyłaniają się białe, geometryczne obiekty przypominające uproszczone domki

fot. Katsumasa Tanaka © Sou Fujimoto Architects

forma, która buduje tożsamość

Bryła Hotelu Shiroiya to spotkanie dwóch światów. Z jednej strony mamy brutalistyczny szkielet dawnego budynku – odsłonięte belki, surowy beton i industrialną estetykę. Z drugiej – miękką, zieloną formę nowego skrzydła, które przypomina bardziej krajobraz niż architekturę. Między tymi dwoma przestrzeniami rozciąga się wachlarz doznań: od miejskiego zgiełku po ciszę ukrytych ogrodów.

Białe, minimalistyczne bryły w Zielonej Wieży są niczym współczesne domki na drzewie – symboliczne, lekkie, wręcz poetyckie. Ich prosta forma kontrastuje z gęstością zieleni, a zarazem nadaje całości rytm i kierunek. Wkomponowane w zbocze otwory wejściowe i przeszklenia są niemal niewidoczne z poziomu ulicy – architektura staje się tutaj tłem dla natury, a nie odwrotnie.

Hotel Shiroiya w Japonii - przekrój podłużny obiektu

Hotel Shiroiya w Japonii – przekrój podłużny obiektu

© Sou Fujimoto Architects

architektura, która zmienia miasto

Za przedsięwzięciem stoi Hitoshi Tanaka, założyciel marki JINS Eyewear i mieszkaniec Maebashi. Jego celem nie była tylko budowa hotelu – chciał stworzyć miejsce, które ożywi lokalną społeczność i przyciągnie ludzi z zewnątrz. Od samego początku projekt miał charakter otwarty: zaangażowano lokalnych artystów, projektantów, rzemieślników i mieszkańców. Efekt? Budynek, który nie tylko pełni swoją funkcję, ale staje się sceną – dla wydarzeń, spotkań, a nawet codziennych rozmów. Dzięki tej inwestycji Maebashi odzyskuje swoją miejską tkankę – nie poprzez wielkie centra handlowe, lecz poprzez przestrzenie, które sprzyjają relacjom

Hotel Shiroiya w Japonii

Hotel Shiroiya w Japonii

fot. Katsumasa Tanaka © Sou Fujimoto Architects

nowy rozdział

W czasach, gdy wiele miast mierzy się z kryzysem tożsamości i wyludnieniem centrów, projekt taki jak Hotel Shiroiya pokazuje, że architektura może być narzędziem realnej zmiany. Nie musi być monumentalna ani błyszcząca. Wystarczy, że będzie uważna – na miejsce, ludzi, historię i przyszłość. W Maebashi coś rzeczywiście zaczęło kiełkować. I jeśli architektura ma dziś jeszcze moc, by wpływać na rzeczywistość – to właśnie w taki sposób.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Sou Fujimoto Architects.

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Ceramika budowlana tworzy klimat
INSPIRACJE