NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Centrum Kálida Sant Pau w Barcelonie

24 maja '19
Dane techniczne
Inwestor: Fundació Kálida, Nous Cims, Fundació Privada de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau, Maggie’s Centres
Lokalizacja: Hiszpania, Barcelona
Pracownia: Miralles Tagliabue EMBT, Benedetta Tagliabue, Joan Callís, Valentina Nicol Noris
Zespół autorski: Enrico Narcisi, Gabriele Rotelli, Marianna Mincarelli, , Paola Amato, Helena Carì, Astrid Steegmans, Lisa Zanin, Federico Volpi, Letizia Artioli, Giovanni Vergantini, Paula Gheorgue, Esther Saliente Soler, Vincenzo Cicero, Sofia Barberena, Philip Lemanski, Marco Nucifora, María Cano Gómez, Carlo Consalvo, Luis Angello Coarite Asencio, Teymour Benet, Cecilia Simonetta, Edurne Oyanguren, Yilin Mao, Marilena Petropoulou, Ludovica Rolando, Mikaela Patrick, Erez Levinberg, Pablo López Prol, Mabel Aguerre

Architektura wnętrz:

Patricia Urquiola Studio

Konstrukcja:

Bernúz Fernández Arquitectes SLP

Kalendarium:

  • projekt
  • realizacja

 
2010–2017
2017–2019

Powierzchnia:

400 m²

Generalny wykonawca:

Construcciones Pérez Villora S.A.

Koszt:

1 850 000,00 EUR

Centrum Kálida Sant Pau projektu architektów z pracowni Miralles Tagliabue EMBT zostało otwarte 9 maja br. Budynek jest częścią sieci ośrodków Maggie’s Centre, poświęconych tworzeniu przestrzeni wspierających opiekę nad osobami zmagającymi się z chorobą nowotworową.

Architektka, Benedetta Tagliabue, pracując przy centrum Kálida, przelała na projekt swoje własne doświadczenia zmagania się z chorobą swojego partnera i współpracownika — Enrica Mirallesa.

Ten wyjątkowy budynek — otwarty na ogród pawilon — znajduje się tuż obok wpisanego na listę światowego dziedzictwa UNESCO, szpitala św. Pawła projektu wybitnego katalońskiego architekta stylu Art Nouveau — Lluísa Domènecha i Montanera. Projekt obejmuje budynek centrum o powierzchni 400 m² i obszerny ogród połączony z zielonym terenem przy istniejącym kompleksie szpitalnym.

sytuacja

sytuacja

© Miralles Tagliabue EMBT

Poprzez zintegrowanie architektury z krajobrazem ma on wspierać społeczność i tworzyć wspólne przestrzenie, w których można dzielić się swoimi emocjami i doświadczeniami. Głównym celem centrum jest poprawa jakości życia pacjentów i ich bliskich. Program pomocy dostępny w ośrodku Kálida stanowić ma uzupełnienie opieki medycznej odbywającej się w pobliskim szpitalu, dlatego też architekci zadbali o łatwy dostęp z centrum do oddziału onkologii.

Podstawową ideą projektu było zasadzenie kolorowych kwiatów w ogrodzie pierwotnego szpitala, dlatego też centrum zostało zaprojektowane jako pawilon ogrodowy, w którym granice pomiędzy tym, co wewnątrz a tym, co na zewnątrz są rozmyte i zmienne. Skala budynku, projekt elewacji i ogród tworzą pełen szacunku dialog z jego wyjątkowym otoczeniem, a sam pawilon inspirowany był bogactwem materiałów, faktur, kolorów, geometrii, rysunków i zieleni kompleksu szpitalnego.

Zarówno plan budynku, jak i ogrodu opierają się na przygotowanych przez biuro projektowe pracach kolażowych, inspirowanych niezwykłą kwiatową ceramiką, zachowaną w gmachu szpitala.

kolaż inspiracji

kolaż inspiracji

© Miralles Tagliabue EMBT

Budynek usytuowany jest pomiędzy starym a nowym szpitalem i, dzięki jego dwupoziomowej konstrukcji, pomaga ukształtować topografię terenu parku. Parter znajduje na niższym poziomie niż szpitalny kompleks i zaplanowany jest jako ciąg otwartych przestrzeni skoncentrowanych wokół wysokiej na dwie kondygnacje jadalni. Na niższym poziomie znajduje się również hall, kuchnia, wielofunkcyjna sala, mała biblioteka oraz możliwy jest dostęp do oddziału onkologii.

rzut parteru
z otoczeniem

rzut parteru z otoczeniem

© Miralles Tagliabue EMBT

Pokoje umieszczone na piętrze znajdują się na tej samej wysoki co reszta szpitalnego kompleksu i, tak jak parter, koncentrują się wokół przestrzeni ponad jadalnią, a z okien każdego z nich można obserwować ogród i dekoracyjne budynki szpitala.

Fasada budynku jest ceglanym murem ze wstawkami z glazurowanych elementów ceramicznych. Całość połączona jest w zmienną kompozycję kolorów i faktur. Dzięki temu ściany stanowią ceramiczną kratownicę, która filtruje dostęp promieni słonecznych, aby pozwolić pacjentom skupić się na otoczeniu, zapewnić cyrkulację powietrza i chronić prywatność wewnętrznych przestrzeni.

 

oprac. red.

na podstawie opisu autorskiego i informacji prasowej

Głos został już oddany

KOS Elektro System – jakość, funkcjonalność i styl
Stojące i wiszące kotły kondensacyjne dużej mocy
CAD projekt design – 3. edycja spotkań z projektantami wnętrz
INSPIRACJE