NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Centrum animacji kultury lokalnej we wsi Pakuccie na Białorusi

09 września '24
w skrócie
  1. Marta Kazaryna z Wydziału Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie zaprojektowała centrum animacji kultury lokalnej we wsi Pakuccie na Białorusi, łącząc funkcje edukacyjne, kulturalne i rekreacyjne.
  2. Projekt uwzględnia lokalne tradycje i architekturę, wprowadzając nowoczesne formy i materiały w kontekście regionalnym..
  3. Kompleks, usytuowany w obwodzie Mohylewskim, ma na celu ochronę i promocję tradycyjnego rzemiosła, a także rozwój turystyki.\
  4. Ośrodek edukacyjno-rekreacyjny obejmuje muzeum, warsztaty, część gastronomiczną i hotelową, a także dodatkowe atrakcje, takie jak łaźnie, mini zoo i ogród ziołowy.
  5. Budynki zaprojektowano w drewnianej konstrukcji szkieletowej, z wykorzystaniem klejonych krzyżowo paneli (CLT), co zapewnia dużą elastyczność przestrzenną.
  6. W projekcie zastosowano proekologiczne rozwiązania, takie jak farmę paneli fotowoltaicznych, stację transformatorową, zielone dachy oraz zbieranie wody deszczowej do celów gospodarczych..
     
  7. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB



Marta Kazaryna z Wydziału Architektury Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie zaproponowała centrum animacji kultury lokalnej we wsi Pakuccie na Białorusi. Jest ono inspirowane regionalnymi tradycjami, łącząc w sobie funkcje edukacyjne, kulturalne oraz rekreacyjne. Marta Kazaryna stworzyła kompleks, który nie tylko zachowuje, ale i promuje dziedzictwo kulturowe wschodniej Białorusi, poprzez architekturę będącą jednocześnie nowoczesną i głęboko zakorzenioną w tradycjach. Projekt powstał pod opieką profesora Krzysztofa Bizio.

architektura wsi historycznej regionu

architektura wsi historycznej regionu

© Marta Kazyra

lokalizacja o kontekst kulturowy

Przedstawiony projekt nawiązuje do regionalnych tradycji architektonicznych we współczesnej interpretacji. Jest ekspozycją cech charakterystycznych wyrażonych poprzez kompozycję urbanistyczną układu, formę i tektonikę, a także nawiązania kolorystyczne i materiałowe.

Obszar opracowania znajduje się we wschodniej części Białorusi, w obwodzie Mohylewskim, w rejonie Drybińskim, we wsi Pakuccie. Region ten jest znany z tradycyjnego rzemiosła, jakim jest szapowalstwo – obróbka owczej wełny i wyrób produktów z sierści. Dokumenty związane z tym niematerialnym dziedzictwem, dotyczącym mistrzów-szapowalów z regionu Drybin, zostały przekazane do UNESCO w celu rozpatrzenia. Analizując zarówno współczesną sytuację, jak i historyczne tło kulturowe, autorka zaprojektowała ośrodek rzemieślniczy, którego celem będzie ochrona i ożywienie tradycyjnego rzemiosła. Poprzez wzbudzenie zainteresowania lokalną kulturą i tradycjami, projekt ten ma również wspierać rozwój turystyki w tej części Białorusi.

zagospodarowanie terenu

zagospodarowanie terenu

© Marta Kazyra

program funkcjonalny

Projekt przewiduje stworzenie ośrodka o charakterze edukacyjno-rekreacyjnym, działającego całorocznie. Ze względu na jego lokalizację na obszarze pozamiejskim, konieczne było opracowanie rozbudowanego programu funkcjonalnego. Kluczowe elementy to muzeum z częścią edukacyjną, warsztaty rzemieślnicze, część gastronomiczna oraz budynek hotelowy. Dodatkowo program został wzbogacony o funkcje uzupełniające, takie jak łaźnie, mini zoo, strefa ekspozycji tradycyjnej zagrody oraz ogród ziołowy. W projekcie skoncentrowano się przede wszystkim na szczegółowym opracowaniu trzech głównych budynków: muzeum, kawiarni oraz hotelu.

schemat ideowy kompozycji urbanistycznej

schemat ideowy kompozycji urbanistycznej

© Marta Kazyra

układ architektoniczno-urbanistyczny

Przy tworzeniu układu kompozycyjnego autorka projektu inspirowała się zamkniętym schematem typu wieńca, charakterystycznym dla dawnych zagród w tym regionie etnograficznym Białorusi, gdzie budynki mieszkalne i gospodarcze były rozmieszczone wokół otwartego dziedzińca. Ze względu na dużą powierzchnię, jakiej wymagał ośrodek, funkcje zostały rozłożone na kilka mniejszych budynków. Pozwoliło to na lepsze skomunikowanie poszczególnych części kompleksu oraz harmonijne powiązanie z otoczeniem, co zapobiegło dominacji zabudowy nad wiejskim krajobrazem.

wizualizacja

wizualizacja

© Marta Kazyra

poszukiwanie formy

Proces poszukiwania form budynków rozpoczęto od archetypu stodoły, a inspiracje czerpano z lokalnych form i materiałów w swobodny sposób. Ostatecznie dla budynku muzeum wybrano bardziej ekspresyjną, nowoczesną formę, mającą na celu przyciągnięcie uwagi i zainteresowanie odwiedzających, zachęcając ich do wejścia w projektowany ośrodek. Architektura pozostałych budynków kompleksu została zaprojektowana w spokojniejszej stylistyce, nawiązując kształtem i proporcjami do tradycyjnej wiejskiej zabudowy.

wizualizacja

wizualizacja

© Marta Kazyra

muzeum i kawiarnia

Budynek muzeum składa się z dwóch części, połączonych wspólnym holem: dwukondygnacyjnej części ekspozycyjnej oraz jednokondygnacyjnej, w której znajdują się edukatorium i blok pomieszczeń techniczno-magazynowych. Parter zaprojektowano jako dużą, otwartą przestrzeń wystawienniczą, pozbawioną stałych przegród, co zapewnia jej elastyczność i możliwość modyfikacji. Północna elewacja sali jest całkowicie przeszklona, co pozwala na integrację wnętrza muzeum z zewnętrzną strefą rekreacyjną i zapewnia gościom bezpośredni kontakt z naturą. Przestrzeń wystawiennicza na piętrze jest zupełnie inna, ponieważ nie ma okien – oświetlenie zapewniają świetliki dachowe, których kształt nawiązuje do tradycyjnych czterospadowych dachów, tworząc spójny element kompozycyjny. Szerokie schody, łączące ekspozycje parteru i piętra, są osłonięte ażurową ścianą kurtynową, dzięki czemu pełnią funkcję zarówno użytkową, jak i ekspozycyjną, stanowiąc jednocześnie miejsce do odpoczynku.

elewacja muzeum

elewacja muzeum

© Marta Kazyra

Budynek kawiarni architektonicznie rozwija koncepcję muzeum, tworząc wspólnie z nim ciągły front zabudowy od strony drogi, połączony pergolami.

elewacje kawiarni

elewacje kawiarni

© Marta Kazyra

hotel

Budynek hotelowy, usytuowany w znacznym oddaleniu od drogi w celu zapewnienia prywatności mieszkańcom i mieszkankom, obejmuje 25 jednostek mieszkalnych. Każda z nich składa się z pokoju dwuosobowego, pokoju dziennego, sypialni oraz łazienki. Sąsiednie jednostki łączy wspólna strefa – salon, który sprzyja nawiązywaniu kontaktów między mieszkańcami. Przestrzeń ta została zaprojektowana z myślą o wspólnym spędzaniu czasu, co ma na celu stworzenie przyjaznej atmosfery, przypominającej życie w dużej, wiejskiej rodzinie.

elewacje hotelu

elewacje hotelu

© Marta Kazyra

układ konstrukcyjny

Wszystkie budynki zaprojektowane zostały w drewnianej konstrukcji szkieletowej. Zaletą tego systemu jest swobodne planowanie przestrzeni wnętrza i wyraźne rozdzielenie funkcji elementów konstrukcyjnych. Cała konstrukcja budynku zaprojektowana z klejonych krzyżowo paneli (CLT) z drewna iglastego. Stosowanie tego typu konstrukcji pozwala tworzyć wolne przestrzenie o dużej rozpiętości.

wizualizacja

wizualizacja

© Marta Kazyra

detal i materiały


Główną ideą projektu było stworzenie kompleksu budynków w koncepcji „budynek-roślina”, czyli budynków przyjaznych środowisku, zbudowanych z naturalnych materiałów, harmonijnie wkomponowanych w otaczający krajobraz. Z tego powodu jako podstawowy materiał budowlany wybrano drewno, które od dawna było stosowane w tym regionie. Elewacje budynków zostały wykończone drewnianymi lamelami, które, wraz z pergolami łączącymi budynki, nawiązują do lokalnej tradycji drewnianego deskowania elewacji i ogrodzeń. Ażurowe żaluzje zewnętrzne zasłaniają duże przeszklenia, co sprawia, że elewacja zachowuje jednolitość, a we wnętrzu tworzą się ciekawe efekty światłocienia. Wzory tych żaluzji zostały zainspirowane tradycyjnymi motywami dekoracji architektonicznych regionu.

dekoracje

dekoracje

© Marta Kazyra

Wnętrza budynków są proste, minimalistyczne, a zarazem przytulne. Projekt przewiduje wykonanie wszystkich elementów wnętrza, takich jak meble czy detale architektoniczne, na zamówienie z drewna tego samego gatunku, co zapewnia spójność pomiędzy wnętrzem a zewnętrzem. Oświetlenie budynków, zwłaszcza sztuczne, podkreśla rytm wyznaczony przez elementy konstrukcyjne. Żyrandole w sali gastronomicznej zaprojektowano specjalnie, odzwierciedlając motywy użyte w dekoracyjnych żaluzjach zewnętrznych.

detal

detal

© Marta Kazyra

rozwiązania proekologiczne

Na terenie kompleksu przewidziano farmę paneli fotowoltaicznych oraz stację transformatorową. To rozwiązanie proekologiczne umożliwia autonomiczne funkcjonowanie obiektu bez konieczności korzystania z publicznej sieci energetycznej. W projekcie uwzględniono również system retencji wód opadowych poprzez zastosowanie zielonych dachów, a także zbieranie wody deszczowej w specjalnych zbiornikach wewnętrznych, z przeznaczeniem do użytku gospodarskiego.

wizualizacja

wizualizacja

© Marta Kazyra

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Velux Ad Impression
Odkryj moc światła dziennego z narzędziami projektowymi VELUX!
Witamy w idealnym biurze
Rekuperatory MISTRAL
INSPIRACJE