Budynek L1ve
(dawna siedziba główna Peugeot Citroën),
projekt: Baumschlager Eberle Architekten
Dawna siedziba francuskiego koncernu motoryzacyjnego Peugeot Citroën, zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu, została poddana kompleksowej rewitalizacji, która nadała jej nowy, nowoczesny charakter, jednocześnie zachowując historyczne odniesienia do znaczenia tej lokalizacji. Początkowo planowano rozbiórkę budynku, jednak dzięki zgodnemu stanowisku Miasta Paryża, inwestora oraz zespołu architektów zdecydowano o jego odnowieniu. Za projekt odpowiadało austriackie biuro architektoniczne Baumschlager Eberle Architekten, które opracowało koncepcję łączącą współczesne rozwiązania z szacunkiem dla istniejącej tkanki urbanistycznej i potrzeb użytkowników.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — widok na elewację od strony ulicy
fot. Cyrille Weiner © Baumschlager Eberle Architekten
architektura stylu międzynarodowego
jako symbol konsumpcyjnych przemian lat 60.
Budynek, ukończony w latach 1962–1964, zlokalizowany jest w pobliżu Łuku Triumfalnego i stanowi charakterystyczny element szerokiego paryskiego bulwaru. Zaprojektowany przez braci Sainsaulieu w stylu międzynarodowym, obiekt wyróżnia się przestrzenią wystawienniczą o długości 100 metrów, rozmieszczoną na trzech kondygnacjach, ukrytą za monumentalną elewacją o wysokości 110 metrów. Przestrzeń ta została pomyślana jako witryna ekspozycyjna francuskiego producenta motoryzacyjnego, odzwierciedlając zmieniające się w latach 60. podejście do konsumpcji i jej rosnącą rolę w życiu społecznym.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — zdjęcie elewacji budynku przed jego modernizacją przez biuro architektoniczne Baumschlager Eberle Architekten
© Baumschlager Eberle Architekten
ambitne cele renowacji obiektu
Projekt renowacji opierał się na trzech kluczowych założeniach: zachowaniu charakteru budynku, uwzględniając zarówno jego funkcję, jak i historyczną tożsamość, stworzeniu przestrzeni publicznej sprzyjającej interakcjom społecznym oraz wprowadzeniu nowoczesnych rozwiązań technologicznych i wizualnych dla jego charakterystycznej elewacji. Przyjęte założenia projektowe zostały dostosowane do współczesnych wyzwań urbanistycznych oraz standardów użytkowych. Budynek obecnie integruje przestrzeń miejską z elementami przyrody, łącząc elewację z zielonymi tarasami na dachu, które pełnią funkcję rekreacyjną i wspierają zrównoważony rozwój.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — zdjęcie budynku przed modernizacją
© Baumschlager Eberle Architekten
Elewacja budynku jest doskonałym przykładem realizacji naszej koncepcji. Chcieliśmy osiągnąć subtelną, lecz wyrazistą reinterpretację oryginalnej struktury
– wyjaśnia Anne Speicher,
Dyrektor Zarządzająca paryskiego biura
Baumschlager Eberle Architekten.
wprowadzenie natury do architektury:
zmiany w przestrzeni biurowej
Bryła budynku została zachowana w swojej pierwotnej formie. Wnętrza dziedzińców przekształcono w ogólnodostępne ogrody oraz przestronną, zadaszoną przestrzeń. Galeria wychodząca na Avenue de la Grande Armée została zamieniona w przeszklone lobby o długości 100 metrów, które skutecznie łączy budynek z jego otoczeniem. Dachy, wcześniej zdominowane przez instalacje techniczne, zostały przeobrażone w zielone tarasy i ogrody dostępne dla użytkowników, oferując przestrzeń do odpoczynku i integracji w otoczeniu natury.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — rysunek elewacji
© Baumschlager Eberle Architekten
harmonia betonu i brązu w elewacji budynku
Elewacja przy Avenue de la Grande Armée została zmodernizowana, aby spełniać współczesne normy budowlane, zachowując przy tym pierwotną strukturę. Układ naprzemiennie wsuniętych i wysuniętych okien z brązowymi obramowaniami poprawia zarówno właściwości termiczne, jak i wizualne otworów okiennych. Różnorodna głębokość ram okiennych wprowadza nowy rytm w przestrzeni ulicznej, tworząc dynamiczny efekt.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — elewacja cechuje się układem naprzemiennie wsuniętych i wysuniętych okien z brązowymi obramowaniami
fot. Cyrille Weiner © Baumschlager Eberle Architekten
Pionowe pasy z brązu stanowią wyróżniający się element zarówno w odnowionych wnętrzach, jak i na elewacji wewnętrznego dziedzińca. Zastosowanie białej cegły na tylnej elewacji odwołuje się do przemysłowego charakteru budynku, jednocześnie współczesne wkomponowanie jej w otoczenie pozwala na integrację z architekturą mieszkalnej Rue Pergolèse.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — plan parteru
© Baumschlager Eberle Architekten
przestrzeń publiczna w sercu obiektu
Parter budynku został zaprojektowany z myślą o maksymalnej dostępności dla szerokiej publiczności. Zajmują go restauracje, kawiarnie, studia fitness oraz audytorium na 200 osób. W przestrzeni tej zastosowano elementy recyklingu – granitowe bloki z fasady pierwotnej budowli zostały wkomponowane w posadzkę galerii. Betonowe słupy oraz wysokie sufity, według architektów, mają nawiązywać do przestrzeni nawy kościelnej.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — budynek, ukończony w latach 1962–1964, zlokalizowany jest w pobliżu Łuku Triumfalnego i stanowi charakterystyczny element szerokiego paryskiego bulwaru
fot. Cyrille Weiner © Baumschlager Eberle Architekten
design przestrzeni biurowych w Paryżu
Na dziewięciu kondygnacjach z widokiem na Avenue de la Grande Armée oraz pięciu od strony Rue Pergolèse znajdują się biura. Odsłonięta betonowa konstrukcja budynku została zestawiona z różnorodnymi materiałami, takimi jak brąz, drewno na podłogach i metalowe wykończenia sufitów, co wprowadza zróżnicowanie w detalach i teksturach przestrzeni.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — widok wnętrza z betonowymi słupami i wysokimi sufitami, które według architektów, ma nawiązywać do przestrzeni nawy kościelnej
fot. Cyrille Weiner © Baumschlager Eberle Architekten
Przekształcenia objęły również dach, który zamiast pełnić tradycyjną funkcję techniczną, został przekształcony w zielone tarasy. Zmiany te sprawiają, że budynek nie tylko odpowiada współczesnym wymaganiom funkcjonalnym, ale również wzbogaca jakość życia mieszkańców Paryża, oferując nowe możliwości korzystania z przestrzeni.
Budynek L1ve, czyli dawna siedziba główna Peugeot Citroën zlokalizowana przy Avenue de la Grande Armée w Paryżu — przekształcenia objęły również dach, który zamiast pełnić tradycyjną funkcję techniczną, został przekształcony w zielone tarasy
fot. Cyrille Weiner © Baumschlager Eberle Architekten
Koncepcja reorganizacji istniejącej struktury, zamiast budowy nowych obiektów, została konsekwentnie zastosowana także w procesie budowlanym. Istotnym elementem było ponowne wykorzystanie materiałów, co stanowiło kluczowy aspekt tego projektu. W wyniku prac budowlanych usunięto łącznie 5 615 ton gruzu, z czego aż 5 165 ton, czyli 92%, zostało poddanych recyklingowi.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Baumschlager Eberle Architekten.