Wspaniałe wieści z Londynu! Polski Pawilon zdobył medal podczas 5. edycji London Design Biennale za stworzoną przez Jakuba Gawkowskiego, Monikę Rosińską i Macieja Siudę wystawę „Zapis czekania”. Gratulujemy!
wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025
fot.: Kuba Celej | © Instytut Adama Mickiewicza
Zespół zdobył wyróżnienie za najbardziej inspirującą interpretację tegorocznego tematu wydarzenia, czyli „Surface Reflections” („Odbicia powierzchniowe”). Hasło zaproponowane przez dyrektora artystycznego — brytyjskiego projektanta i artystę Samuela Rossa — odnosi się do złożoności ludzkich doświadczeń — wewnętrznych przeżyć i zewnętrznych wpływów. Jak w ten temat wpisała się propozycja polskiego zespołu?
wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025
fot.: Kuba Celej | © Instytut Adama Mickiewicza
Kuratorzy w swoim projekcie sięgnęli po góralską tradycję snycerską. Poprzez ręcznie rzeźbione ornamenty, ukazują nieuchwytne, czasem bardzo trudne doświadczenie upływu czasu. Czasu, który spędzamy czekając — na deszcz podczas suszy, na zielone światło w korkach, na wizytę u lekarza, na spłatę kredytu, na decyzję, na ulgę w bólu.
Wszyscy czekamy, ale nie zawsze czekanie jest wyborem. To państwowe i ekonomiczne struktury decydują, kto musi czekać — i jak długo. Chcąc ukazać czekanie nie jako bezczynność, ale jako ważny problem społeczny i głęboko osobiste doświadczenie, zestawiliśmy dwa punkty widzenia. Pierwszy opiera się na danych — liczbach obrazujących systemowe kolejki: po dokumenty, pozwolenia, wizyty. Drugi to głos jednostki — osobiste historie pełne emocji: frustracji, znużenia, niepokoju, rezygnacji, ale też nadziei. Każda część instalacji, ukształtowana rękami rzemieślników, nauczycieli i uczniów szkół w Zakopanem, wykorzystuje szczegółowe wzory ornamentalne, aby odzwierciedlić czas trwania i intensywność tych scenariuszy, tworząc ozdobny krajobraz naszego czekającego społeczeństwa
— tłumaczą kuratorzy.
Prezentowane na wystawie ornamenty stworzyli: Józef Bukowski, Anna Bukowska, Wojciech Bachleda-Dorcarz, Magdalena Bilczewska-Wiśniewska, Jan Kassowski, Michał Kassowski, Szymon Kassowski, Stanisław Kośmiński, Wojciech Łacek, Andrzej Mrowca, Marcin Rząsa, Franciszek Rząsa, a także uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem i Zespołu Szkół Budowlanych im. dra Władysława Matlakowskiego w Zakopanem.
wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025
fot.: Kuba Celej | © Instytut Adama Mickiewicza
Polska tradycja ma niezwykłą moc, a sposób, w jaki ją interpretujemy, buduje naszą tożsamość. Ta wystawa w niezwykle poruszający sposób łączy tradycyjne rzemiosło z aktualnym, społecznym komentarzem. Pokazuje, jak dawne formy wyrazu — zakorzenione w lokalnej kulturze — mogą dziś opowiadać o globalnych wyzwaniach: o braku równości, o czasie, który nie dla wszystkich płynie tak samo, i o doświadczeniach, które kształtują nasze codzienne życie
— zaznacza Hanna Wróblewska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wystawę organizowaną przez Instytut Adama Mickiewicza oglądać można do 29 czerwca 2025 roku podczas London Design Biennale w Somerset House.
Dla Macieja Siudy, jednego z kuratorów londyńskiej wystawy, jest to już druga w tym roku międzynardowa wystawa na Biennale — współtworzoną przez niego ekspozycję „Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze” oglądać można w Pawilonie Polskim w Wenecji.
Nie jest to też pierwszy sukces Polskiego Pawilonu na londyńskim Biennale — w poprzedniej edycji, w 2023 roku, medal za wkład w wydarzenie przyznano wystawie „Poetyka konieczności” autorstwa Zofii Jaworowskiej, Michała Sikorskiego i Petro Vladimirova.
oprac.: Ola Kloc