Kliknij by przejść do artykułu
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Sukces w Londynie: Polski Pawilon z medalem na London Design Biennale 2025!

06 czerwca '25
w skrócie
  1. Polski Pawilon zdobył medal na London Design Biennale 2025 za wystawę „Zapis czekania” stworzoną przez Jakuba Gawkowskiego, Monikę Rosińską i Macieja Siudę.
  2. Wyróżnienie przyznano za najbardziej inspirującą interpretację tematu „Surface Reflections”, dotyczącego ludzkich doświadczeń i społecznych zależności.
  3. Wystawa „Zapis czekania” bazuje na góralskiej tradycji snycerskiej, ukazując emocje i czas przez ręcznie rzeźbione ornamenty. Motyw czekania został przedstawiony jako doświadczenie społeczne i osobiste, łączące dane systemowe z intymnymi historiami jednostek.
  4. Instalacja powstała we współpracy z rzemieślnikami i uczniami szkół z Zakopanego, tworząc artystyczną mapę emocji i społecznych napięć.
  5. Wystawę Polskiego Pawilonu można oglądać w Somerset House w Londynie do 29 czerwca 2025 roku, w ramach 5. edycji London Design Biennale.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Wspaniałe wieści z Londynu! Polski Pawilon zdobył medal podczas 5. edycji London Design Biennale za stworzoną przez Jakuba Gawkowskiego, Monikę Rosińską i Macieja Siudę wystawę „Zapis czekania”. Gratulujemy!

wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025        wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025

wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025

fot.: Kuba Celej | © Instytut Adama Mickiewicza

Zespół zdobył wyróżnienie za najbardziej inspirującą interpretację tegorocznego tematu wydarzenia, czyli „Surface Reflections” („Odbicia powierzchniowe”). Hasło zaproponowane przez dyrektora artystycznego — brytyjskiego projektanta i artystę Samuela Rossa — odnosi się do złożoności ludzkich doświadczeń — wewnętrznych przeżyć i zewnętrznych wpływów. Jak w ten temat wpisała się propozycja polskiego zespołu?

wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025        wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025

wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025

fot.: Kuba Celej | © Instytut Adama Mickiewicza

Kuratorzy w swoim projekcie sięgnęli po góralską tradycję snycerską. Poprzez ręcznie rzeźbione ornamenty, ukazują nieuchwytne, czasem bardzo trudne doświadczenie upływu czasu. Czasu, który spędzamy czekając — na deszcz podczas suszy, na zielone światło w korkach, na wizytę u lekarza, na spłatę kredytu, na decyzję, na ulgę w bólu.

Wszyscy czekamy, ale nie zawsze czekanie jest wyborem. To państwowe i ekonomiczne struktury decydują, kto musi czekać — i jak długo. Chcąc ukazać czekanie nie jako bezczynność, ale jako ważny problem społeczny i głęboko osobiste doświadczenie, zestawiliśmy dwa punkty widzenia. Pierwszy opiera się na danych — liczbach obrazujących systemowe kolejki: po dokumenty, pozwolenia, wizyty. Drugi to głos jednostki — osobiste historie pełne emocji: frustracji, znużenia, niepokoju, rezygnacji, ale też nadziei. Każda część instalacji, ukształtowana rękami rzemieślników, nauczycieli i uczniów szkół w Zakopanem, wykorzystuje szczegółowe wzory ornamentalne, aby odzwierciedlić czas trwania i intensywność tych scenariuszy, tworząc ozdobny krajobraz naszego czekającego społeczeństwa

— tłumaczą kuratorzy.

 
Prezentowane na wystawie ornamenty stworzyli: Józef Bukowski, Anna Bukowska, Wojciech Bachleda-Dorcarz, Magdalena Bilczewska-Wiśniewska, Jan Kassowski, Michał Kassowski, Szymon Kassowski, Stanisław Kośmiński, Wojciech Łacek, Andrzej Mrowca, Marcin Rząsa, Franciszek Rząsa, a także uczniowie Państwowego Liceum Sztuk Plastycznych im. Antoniego Kenara w Zakopanem i Zespołu Szkół Budowlanych im. dra Władysława Matlakowskiego w Zakopanem.

wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025        wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025

wystawa „Zapis czekania” na London Design Biennale 2025

fot.: Kuba Celej | © Instytut Adama Mickiewicza

Polska tradycja ma niezwykłą moc, a sposób, w jaki ją interpretujemy, buduje naszą tożsamość. Ta wystawa w niezwykle poruszający sposób łączy tradycyjne rzemiosło z aktualnym, społecznym komentarzem. Pokazuje, jak dawne formy wyrazu — zakorzenione w lokalnej kulturze — mogą dziś opowiadać o globalnych wyzwaniach: o braku równości, o czasie, który nie dla wszystkich płynie tak samo, i o doświadczeniach, które kształtują nasze codzienne życie

— zaznacza Hanna Wróblewska, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

 
Wystawę organizowaną przez Instytut Adama Mickiewicza oglądać można do 29 czerwca 2025 roku podczas London Design Biennale w Somerset House.

Dla Macieja Siudy, jednego z kuratorów londyńskiej wystawy, jest to już druga w tym roku międzynardowa wystawa na Biennale — współtworzoną przez niego ekspozycję „Lary i penaty. O budowaniu poczucia bezpieczeństwa w architekturze” oglądać można w Pawilonie Polskim w Wenecji.

Nie jest to też pierwszy sukces Polskiego Pawilonu na londyńskim Biennale — w poprzedniej edycji, w 2023 roku, medal za wkład w wydarzenie przyznano wystawie „Poetyka konieczności” autorstwa Zofii Jaworowskiej, Michała Sikorskiego i Petro Vladimirova.

 
oprac.: Ola Kloc

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Rigips GypSerra - włącz ryFLOWanie
INSPIRACJE