Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2023/2025”
Celem projektu jest stworzenie przestrzeni prawidłowo stymulującej rozwój dziecka. Przedszkole to miejsce, gdzie spędza ono znaczną część swojego czasu, a dobrze zaprojektowana przestrzeń to przyjazne środowisko stwarzające sytuacje do poznawania świata oraz badania właściwości i obserwacji otoczenia. Dzieci będą w niej kształtować poczucie estetyki oraz budować wzorce architektoniczne.
rzut
© Natalia Hudzik
Projekt koncentruje się na dbaniu o wszechstronny i indywidualny rozwój dziecka — uwzględnia jego potrzeby, uzdolnienia i fazy rozwoju. Przedszkole umożliwia opiekę nad dzieckiem oraz jego nauczanie przez organ prowadzący, a czas pobytu dziecka może przekroczyć pięć godzin dziennie. W projekcie założono podział na dwie grupy, dla których wydzielono dwie sale z łazienkami na oddzielnych piętrach. Zapewniono też możliwość przygotowywania posiłków.
plan sytuacyjny
© Natalia Hudzik
Całość kubatury dzieli się na pomieszczenia dydaktyczne, administracyjno-biurowe, higieniczno-sanitarne, kuchenne oraz pomocnicze. Sale edukacyjne mają sprzyjać koncentracji i harmonijnemu rozwojowi dziecka. Są przestrzeniami wielofunkcyjnymi, mogą także służyć jako miejsca spotkań dzieci oraz rodziców, są przestrzenią do zabawy, gimnastyki oraz rytmiki. Dla młodszej grupy przewidziano możliwość leżakowania oraz zapewniono miejsce do przechowywania pościeli. Wykorzystano modułowe meble, których zaletą jest szybka rotacja i dostosowanie do wzrostu dziecka. Umożliwiają one intuicyjne i łatwe sztaplowanie, dzięki czemu przestrzeń sali może zmienić swoją funkcję.
przekrój A-A
© Natalia Hudzik
W ogrodzie zaplanowano „Przestrzeń kreatywną” — są więc „Stożek barw”, „Kula ruchu”, „Graniastosłup zabaw” oraz „Matematyczny sześcian”, rozrzucone na działce niczym klocki. Przyjęły one formy brył podstawowych ze względu na sposób postrzegania świata przez dziecko. Upraszczanie form przedmiotów widoczne jest na przykład w rysunkach: drzewo składa się z koła i prostokąta. Nie ważne są dla niego cienie i gradacja tonów. Analiza rysunków pokazuje, że dziecko ćwiczy oczy w spontanicznym odczytywaniu form. Upraszcza motywy zaczerpnięte z najbliższego otoczenia. Zróżnicowane drewniane bryły geometryczne są silnymi znakami w przestrzeni. W oczach dziecka są mocno przeskalowane. Każda z nich ma przypisany docelowy scenariusz i ścieżkę dydaktyczną intuicyjnie odczytywaną przez dziecko.
wizualizacja
© Natalia Hudzik
Projekt ma rozwijać wyobraźnię i poprawiać motorykę najmłodszych, także stymulować aktywność poznawczą dziecka. Dopełnieniem jasnych i stonowanych barw i materiałów zastosowanych w projekcie są akcenty kolorystyczne przyciągające i skupiające uwagę dziecka na konkretnej informacji. Stymulowana jest koncentracja uwagi oraz zaangażowanie. Użycie mocno nasyconych barw w dużych ilościach przyniosłoby odwrotny skutek.
przestrzeń kreatywna
© Natalia Hudzik
Przez cały projekt przewija się charakterystyczny rytm zaczerpnięty z podziału barierek znajdujących się na balkonie na pierwszym piętrze. Jest to naprzemiennie kwadrat o boku 30 centymetrów i prostokąt o wymiarach 30×60 centymetrów. Rytm organizuje przestrzeń oraz wytycza kompozycję we wnętrzach.
sala przedszkolna
© Natalia Hudzik
W projekcie wzięto pod uwagę zasady ergonomii przestrzeni dla dziecka, wymagania sanepidu, normy budowlane i oświetleniowe.
Natalia Hudzik
Ilustracje: © Autorka