Paulina Pasztaleniec – Pasaże harmonii wewnętrznej. Palmiarnia aktywna

Dobrawa Bies
15 lipca '21
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2020
Nazwa: „Pasaże harmonii wewnętrznej. Palmiarnia aktywna”
Autor: Paulina Pasztaleniec
Uczelnia:
Akademia Sztuk Pięknych im. J. Matejki w Krakowie, Wydział Architektury Wnętrz, I Pracownia Projektowania Architektury Wnętrz
Promotorki:

prof. dr hab. Elżbieta Pakuła-Kwak,
dr Joanna Łapińska

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza”

Obecnie, szczególnie w większych miastach, powstaje coraz więcej business parków, czyli obszarów, w których zgrupowanych jest wiele budynków biurowych. Zastanawiając się nad trybem życia statystycznego pracownika takich miejsc, wydaje mi się on niemal robotyczny, a przestrzeń wokół mocno zgeometryzowana i uporządkowana, pasująca do pełnego rutynowych powtórzeń stylu funkcjonowania. Skupiając uwagę na takiej strukturze życia, pojawił się pomysł stworzenia miejsca odpowiadającego na współczesne potrzeby psychologiczne.

W ciągłym pędzie przemieszczania się w relacji praca-dom-praca wewnętrzna harmonia umysłu często ulega zaburzeniu, człowiek zatraca się w mechanicznej pracy, popadając z czasem w rutynę. Celem projektu było stworzenie formy przeznaczonej do umieszczenia wewnątrz struktury business parku, tym samym wykreowanie przestrzeni łatwo dostępnej także dla pracowników biurowców. Nie od dziś wiadomo, że każdy kontakt z naturą przynosi korzyści na wielu płaszczyznach. Szczególnie mając na uwadze pracę i funkcjonowanie ludzkiego umysłu, czyli naszego centrum dowodzenia.

Palmiarnia widoczna
z zewnątrz

organiczna bryła palmiarni przypomina chmurę

© Paulina Pasztaleniec

W projektowaniu coraz częściej dba się o zgodność z naturą, pod uwagę brany jest jej wpływ na człowieka, który subiektywnie ocenia aurę przestrzeni poprzez rodzaj światła, dźwięków, zapachu, roślinności, pogody, a także proporcje czy podziały. To, co najbardziej odpowiada na poruszane przeze mnie zagadnienie to fakt, że bezpośredni kontakt z naturą przywraca nam równowagę psychiczną, emocjonalną i ogólnozdrowotną.

Rzut palmiarni

rzut palmiarni

© Paulina Pasztaleniec

Projekt zakłada stworzenie miejsca, w którym ludzie będą mogli zatrzymać się i obcować z naturą. Jego pasażowa forma ma zachęcać do przejścia w pewnego rodzaju inny wymiar – wciągający tunel zieleni. Wewnątrz znajduje się kawiarnia oraz przeznaczona do wynajęcia sala wielofunkcyjna, w której odbywać się mogą różne zajęcia, na przykład psychologiczne, joga czy medytacja. Pasażowość polega na wydzieleniu ścieżek pomiędzy roślinnością i wodą oraz wyjść na tarasy, które są umieszczone niemalże w samej strukturze dachu.

Pasaże palmiarni

pasaże palmiarni

© Paulina Pasztaleniec

Podczas gdy człowiek przemierza pasaże, natura wpływa na jego zmysły i otacza pozytywnymi bodźcami. Schemat struktury tworzącej całą formę przykrycia Palmiarni aktywnej powstał na podstawie sześciokąta podzielonego według jego geometrii. Centralny wierzchołek został wyprowadzony wertykalnie w górę lub w dół, tworząc wrażenie nieregularności. Takie sześciokąty, sąsiadujące i zestawione z sobą, kształtują nieregularną, organiczną strukturę dachu, nadającą formę całej bryle. Zgodnie z siatką heksagonów wyznaczone zostały słupy będące kontynuacją łamanej geometrii siatki.

Konstrukcja
z siatką heksagonów

heksagonalna konstrukcja

© Paulina Pasztaleniec

Krajobraz miejski kojarzy się z wyraźnie określoną geometrią, licznymi prostopadłościanami, pionami, poziomami, ustalonym rytmem. Szczególnie parki biznesowe utożsamia się z tak zwaną szarą rzeczywistością. Jednostajnym rytmem okien, kolejnych kondygnacji, odstępów między budynkami. Projektując przestrzeń odnowy wewnętrznej harmonii, kierowałam się właśnie tym odniesieniem do kontekstu potencjalnego otoczenia.

Widok na biurowce

organiczna bryła umieszczona jest w otoczeniu prostych form biurowców

© Paulina Pasztaleniec

Organiczna bryła budynku niczym chmura umieszczona jest w otoczeniu prostych form biurowców. Ten kontrast ma na celu nie tylko zaznaczenie odmiennej funkcji, ale też poprzez naśladowanie natury obiekt staje się bardziej przyjazny. Mimo że lubimy dopatrywać się geometrii w pięknie, często jest ona ukryta, a całość wydaje się swobodna i organiczna. Na takim właśnie efekcie zależało mi w projekcie palmiarni. Cała przestrzeń podzielona została na przenikające się strefy, znaczną jej część obejmuje kawiarnia, a reszta stanowi pole do indywidualnego doświadczania przestrzeni.

Schody prowadzą na
tarasy

kolejną strefą są podniebne pasaże

© Paulina Pasztaleniec

Kolejną strefą możemy określić podniebne pasaże. Wychodząc na taką platformę, oprócz obserwacji roślinności, poznajemy nową perspektywę wnętrza i doświadczamy bliższego kontaktu ze strukturą przykrycia dachu. Miejsca do siedzenia zostały zaprojektowane w kilku rodzajach, aby dopasować je do potrzeb użytkowników. W takim układzie każdy może wybrać miejsce dostosowane do swoich aktualnych potrzeb, takich jak nieformalne spotkania, czy odpoczynek w samotności. Powstała nieregularność układu elementów wynikająca między innymi z podziału ścieżek ma na celu zwiększenie poczucia bycia częścią natury. Struktura dachu miejscami styka się z podłogą, sprawiając wrażenie monumentalnej, natomiast patrząc na jej dalsze punkty, wydaje się delikatna i lekka. Wraz z mijającymi porami dnia można także obserwować grę cieni, jakie rzuca cała konstrukcja.

Palmiarnia projektu
Pauliny Pasztaleniec

autorka chciała, aby obiekt był domem dla natury

© Paulina Pasztaleniec

Materiały zostały dobrane w taki sposób, aby stanowiły tło dla roślinności. Forma przykrycia jest wystarczająco mocnym elementem, dlatego neutralne, jasne barwy o matowym lub lekko odbijającym wykończeniu są dobrym tłem dla grającej główną rolę natury. Cała forma obiektu kojarząca się ze szklarnią jest rodzajem domu dla natury, w który wkraczając, odcinamy się od życia codziennego. Miasto obserwujemy poprzez przeszklenia, czując się od niego oddzieleni. Taki zabieg ma skłaniać do wyciszenia, nabrania dystansu i znalezienia nowego, świeżego spojrzenia na swoje życie.

 

Paulina PASZTALENIEC

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Velux ArchiTips