Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Świat widziany z poziomu oczu dziecka. Warszawskie przedszkole projektu pracowni PORT

09 listopada '20
Dane techniczne
Nazwa: Oddział przedszkolny w szkole podstawowej
Inwestor: Urząd Miasta Warszawy Praga Północ
Lokalizacja: Polska, Warszawa, Namysłowska 1
Pracownia: PORT Józef Franczok, Marcin Kolanus
Współpraca autorska: Agata Matczuk, Kinga Łukasińska

Powierzchnia:

  • terenu
  • budynku


 
5 019 m²
1 225 m²

Projektując przestrzenie i wnętrza dla najmłodszych, należy nieco zmienić perspektywę, w końcu, jak piszą architekci z wrocławskiej pracowni PORT, świat widziany z poziomu oczu dziecka prezentuje się inaczej od tego obserwowanego przez dorosłych. Kierując się tą myślą, projektanci podjęli się zadania przebudowy części szkoły podstawowej w Warszawie na dostosowane do potrzeb najmłodszych przedszkole.

Projekt oparliśmy na umieszczeniu wszystkich elementów w salach wyłącznie na wysokości wzroku dzieci, pozostawiając to co powyżej jako tło. Zależało nam na tym, aby po przebudowie istniejących wnętrz mali użytkownicy poczuli, że przestrzeń została zaprojektowana z myślą o nich — piszą architekci z pracowni PORT.

szkic korytarzaszkic korytarzaszkic korytarza

szkic korytarza

© PORT

Dzięki przebudowie powstały sale przedszkolne dostosowane do dziecięcej perspektywy. Wewnętrzne korytarze dzięki otworom w ścianach zostały doświetlone światłem dziennym, a dodatkowo wprowadzone wnęki pełnią funkcję siedzisk i pozwalają dzieciom zaglądać do sąsiednich sal umożliwiając interakcję. W salach dominują jasne kolory — biel, naturalny odcień drewna, szarość i kilka turkusowych akcentów.

siedziska we wnękachsiedziska we wnękachsiedziska we wnękach

siedziska we wnękach

fot.: Jakub Certowicz

Ponieważ elewacja istniejącego budynku szkoły przy ulicy Namysłowskiej otoczona jest ochroną konserwatorską, architekci nie mieli możliwości obniżenia parapetów tak, aby dzieci miały wgląd na podwórze.

Rozwiązanie znaleźliśmy w podestach, które umożliwiają dzieciom obserwację tego, co dzieje się na zewnątrz, budują topografię terenu wewnątrz sali, a dodatkowo pełnią funkcję schowków na zabawki — dodają projektanci.

podesty pełnią także funkcję schowków na zabawkipodesty pełnią także funkcję schowków na zabawkipodesty pełnią także funkcję schowków na zabawki

podesty pełnią także funkcję schowków na zabawki

fot.: Jakub Certowicz

Aby umożliwić dostęp do budynku osobom niepełnosprawnym, starszym lub z wózkiem dziecięcym zaprojektowana została żółta rampa w formie wstęgi, która wije się z na tle historycznej, szarej elewacji ożywiając przy tym budynek. Dodatkowo ujednolicono i wydłużono na całą szerokość budynku schody tak, aby mogły pełnić funkcję trybuny boiska oraz agory do szkolnych i przedszkolnych spotkań.

żółta rampa w formie wstęgiżółta rampa w formie wstęgiżółta rampa w formie wstęgi

żółta rampa w formie wstęgi

© PORT

To nie jedyny projekt wrocławskiej pracowni architektonicznej dostosowany do potrzeb młodych użytkowników. Zespół architektów ma na swoim koncie także oryginalne wnętrze szkoły podstawowej w Miliczu.

 
oprac.:
Ola Kloc

Głos został już oddany

Stojące i wiszące kotły kondensacyjne dużej mocy
SPACE Designer
INSPIRACJE