Fantastyka i bogata ornamentyka porcelany zarówno z rodzimej Miśni jak i z Chin czy Japonii stała się inspiracją dla osób studiujących wzornictwo na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Stworzone przez nich grafiki zobaczyć można na wystawie na Zamku Królewskim w Warszawie.
Wystawa „Od porcelany do serigrafii” stanowi prezentację prac studentów IV roku wzornictwa powstałe w ramach współpracy z Zamkiem Królewskim w Warszawie, gdzie niedawno otwarto Galerię Porcelany. To właśnie eksponowana tam historyczna porcelana posłużyła jako inspiracja do stworzenia grafik wykonanych w technice sitodruku.
proj.: Hanna Gorzyńska
„Od porcelany do serigrafii”. Wystawa grafik studentek i studentów wzornictwa Uniwersytetu SWPS na Zamku Królewskim w Warszawie
proj.: Michał Rutkowski
współczesne wzornictwo w klasycznych ramach
W nowej kolekcji porcelany Zamku Królewskiego znalazły się obiekty z Królewskiej Manufaktury Porcelany w Miśni oraz z ośrodków dalekowschodnich ośrodków takich jak Chiny czy Japonia. Artystą, który najbardziej zainspirował osoby studiujące, był Adam Friedrich von Löwenfinck, uznawany za jednego z najwybitniejszych dekoratorów XVIII-wiecznej porcelany. Jego prace charakteryzowała obecność fantastycznych zwierząt i pejzaży, a także intensywna dynamika.
Dekoracje te były punktem wyjścia dla studentów, którzy stworzyli autorskie grafiki odnoszące się do wybranych obiektów. Skłaniają one do refleksji nad estetyką i symboliką porcelanowego świata. Podczas zajęć zastanawialiśmy się, dlaczego właśnie motywy tajemnicy, niepokoju i groteski — obecne w XVIII-wiecznej dekoracji — mogą rezonować ze współczesną wrażliwością. Co sprawia, że te obrazy wciąż działają na wyobraźnię? Jak przekładają się na dzisiejszy język wizualny?
— opowiada dr Agnieszka Rayss, fotografka, wykładowczyni w School of Form USWPS.
tradycyjne techniki w współczesnej odsłonie
Projekty nawiązują do tradycyjnego japońskiego wzornictwa nie tylko poprzez odniesienia wizualne i inspirację motywami. Również technika, która posłużyła do stworzenia prac, czyli serigrafia, inaczej zwana sitodrukiem, wywodzi się właśnie z Japonii. Polega ona na przenoszeniu obrazu poprzez szablon, który umieszczony jest na ramie z siatką, czyli inaczej sitem wykonanym z poliestru, jedwabiu lub metalu. Na Uniwersytecie SWPS Pracownię Sitodruku i Rysunku prowadzi Marta Kwiatek, graficzka i ilustratorka. W tej samej pracowni powstały również projekty w ramach warsztatów „Pod powierzchnią”, prowadzonych przez Małgorzatę Marię Olchowską.
„Od porcelany do serigrafii”. Wystawa grafik studentek i studentów wzornictwa Uniwersytetu SWPS na Zamku Królewskim w Warszawie
fot.: Marta Kwiatek
Jest to nieliczna z technik, która daje ogromne możliwości kolorystyczne i formalne, możliwe do uzyskania krótkim czasie. Można powiedzieć, że to technika skrojona na miarę naszych czasów
— wyjaśnia Marta Kwiatek.
Autorami i autorkami prac eksponowanych na wystawie są: Mirella Glinka, Oliwia Głogowska, Hanna Górzyńska, Weronika Gudaniec, Kaja Herjan, Inga Juszkiewicz, Barbara Kaźmierczak, Michał Maciejewski, Aleksandra Polaszek, Oliwia Popławska, Michał Rutkowski, Sylwia Skłodowska, Julia Szałapska, Katarzyna Szczepańska, Wiktoria Sztachelska, Oliwia Trojan, Natalia Wielocha, Stanisław Wojtiuk, Hubert Wojniak, Anna Diana Zavadska.
Wystawę oglądać można od 27 maja w Nowej Izbie Poselskiej na Zamku Królewskim w Warszawie do 29 czerwca 2025 roku.