Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Jak dostrzec detale i narracje w architekturze? Warsztaty „Pod powierzchnią”

21 maja '25
w skrócie
  1. Osoby studiujące na School of Form brały udział w warsztatach "Pod powierzchnią. Narracje architektoniczne miasta Warszawie" prowadzonych przez Małgorzatę Marię Olchowską.
  2. W ramach warsztatów uczestnicy obserwowali detale i formy architektoniczne w Warszawie, które następnie rysowali. W końcowym etapie, rysunki te wykorzystane zostały do plakatów wykonanych techniką sitodruku.
  3. Prace końcowe przekształcone zostały w miniaturowe publikacje w formie zinów, które pozwalają dostrzec kolejne ciekawe połączenia.
  4. Warsztaty miały na celu również przećwiczenie metody pracy zwanej "myślenie poprzez działanie", która porzuca etap planowania kolejnych kroków pracy na rzecz uważnej obserwacji i otwartości na spontaniczność.
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB.

„Miasta składają się z niezliczonych warstw. Niektóre z tych warstw są łatwo rozpoznawalne, podczas gdy inne pozostają ukryte i wymagają określonej perspektywy lub historii, aby stały się widoczne” – opowiada Małgorzata Maria Olchowska, która poprowadziła 4-dniowe warsztaty dla osób studiujących na School of Form. Ich celem było zwrócenie uwagi na architektoniczne detale Warszawy i stworzenie własnej wizualnej narracji na ich temat. Dzięki temu, osoby studiujące mogły nie tylko ćwiczyć swoją wrażliwość na przestrzenie miejskie, ale także umiejętności techniczne.

W pierwszym dniu warsztatów, uczestnicy wyruszyli w teren, przemieszczając się po  Warszawie i dokumentując to, co ich najbardziej zafascynowało w miejskiej architekturze: detale, kształty, faktury oraz kontrasty. W ten sposób zebrany został materiał studyjny w postaci rysunków.

Podczas warsztatów będziemy akceptować (i szukać) zbiegów okoliczności. Przypadkowe zdarzenia które będą miały miejsce na papierze będą wpływać na nasze postrzeganie Warszawy

— zapowiadała Małgorzata Maria Olchowska.

  

warsztaty  warsztaty

warsztaty 'Pod powierzchnią. Narracje architektoniczne miasta Warszawie'

fot.: Milena Grabarczyk

 

formy, kształty i linie ukryte w architekturze miasta

W kolejnym etapie uczestnicy przenieśli wybrane elementy swoich rysunków na matryce sitodrukowe. Zadaniem było stworzenie nowych kompozycji, poprzez reinterpretacje wcześniejszych szkiców i podjęcie decyzji, które fragmenty warto zachować i jak zaaranżować je w nowym kontekście.

Na etapie sitodruku, studenci połączyli ze sobą dwa rysunki stworzone przez różne osoby, w jeden plakat. Dzięki temu powstały unikalne konstelacje, prezentujące nowe konfrontacje i zestawienia form, kształtów, linii i kolorów.

 

plakat i zinplakat i zin

plakat i zin

proj.: Amelia Konieczna

plakat i zin

proj.: Aleksandra Szulc

Stworzone w ten sposób projekty stały się podstawą autorskich publikacji w formie zinów. Każdy plakat z formatu A3 złożony do formatu A6 stawał się nową formą artystyczną, która, dzięki nieplanowanemu kadrowaniu obrazu, pozwalała dostrzec kolejne kompozycje i detale kryjące się w strukturze rysunków. Jak tłumaczy Małgorzata Maria Olchowska: „Tak jak miasto, które się składa z wielu nieplanowanych, sąsiadujących ze sobą konstrukcji i elementów architektonicznych, tak i ziny stały się kolażem przypadkowych spotkań.” 

 

obserwacja i swoboda w projektowaniu

Poprzez warsztaty „Pod powierzchnią” osoby studiujące miały okazje poznać nie tylko nowe artystyczne techniki, ale również metodę pracy zwaną „thinking through making” ( z ang.: myślenie poprzez działanie). Metoda ta pochodzi od brytyjskiego antropologa, Tima Ingolda, i polega na odrzuceniu planowania kolejnych kroków pracy na rzecz uważnej obserwacji, swobody oraz otwartości na przypadek i współpracę.

  

plakat i zinplakat i zin

plakat i zin

proj.: Kacper Babik

plakat i zin

proj.: Milena Grabarczyk

To, co na pierwszy rzut oka może wydawać się „nieudane”, w odpowiednim kontekście lub zestawieniu potrafi zyskać nowe życie. Przenoszenie rysunków między mediami – z papieru na sito, z rysunku na publikację – stwarza przestrzeń do refleksji i dystansu wobec własnej pracy. Warsztaty były zaproszeniem do eksperymentowania, do odważnego tworzenia bez lęku przed błędem, a także do patrzenia na swoje działania z różnych perspektyw

— dodaje Olchowska.

 

Dokumentację końcowowych efektów warsztatów obejrzeć można w galerii artykułu. Warsztaty zostały zrealizowane z Pracownią Sitodruku School of Form, pod kierunkiem Marty Kwiatek, z asystą Estery Mrówki.

Maria Cipińska

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Nowy katalog rozwiązań systemowych Rigips GypSerra
INSPIRACJE