Narodowe CentrumSystemów
Transportowych im. Johna A. Volpego,
projekt: Skidmore, Owings & Merrill (SOM)
Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego (po ang. John A. Volpe National Transportation Systems Center) zostało założone w 1970 roku, aby wspierać innowacje w dziedzinie transportu, służąc interesowi publicznemu. Przez długi czas Centrum, będące częścią Departamentu Transportu USA, funkcjonowało jako obiekt o ograniczonym dostępie, w którym realizowano zaawansowane badania. Nowa siedziba, zlokalizowana w Cambridge, Massachusetts, zaprojektowana przez biuro Skidmore, Owings and Merrill, umożliwia nawiązanie głębszej interakcji z lokalną społecznością, czyniąc działalność instytucji bardziej dostępną i otwartą na otaczające ją środowisko.
Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — nowa siedziba centrum została zaprojektowana z uwzględnieniem zasad transparentności i integracji z otoczeniem
fot. Dave Burk © SOM
transparentność i rzeźbiarska forma
w nowej siedzibie centrum
Nowa siedziba centrum została zaprojektowana z uwzględnieniem zasad transparentności i integracji z otoczeniem. Budynek, usytuowany na działce o powierzchni czterech akrów, harmonijnie wpasowuje się w przestrzeń dzięki starannie zaprojektowanym przestrzeniom zielonym oraz rzeźbiarskim formom terenu stworzonym przez amerykańską architektkę i artystkę Mayę Lin. Dynamiczne, falujące wzniesienia stanowią element wzbogacający przestrzeń, wprowadzając unikalną kompozycję i podkreślając kontekst architektoniczny.
Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — widok na budynek z lotu ptaka
fot. Dave Burk © SOM
harmonijne połączenie funkcji biurowych,
laboratoriów i usługowych
Wcześniej laboratoria, centra danych, biura i przestrzenie usługowe były rozmieszczone w kilku oddzielnych budynkach. Nowy obiekt umożliwia integrację tych funkcji w jednym obiekcie, który składa się z dwóch prostopadłościanów, ustawionych jeden na drugim. Przeszklona elewacja od strony Fifth Street zapewnia wizualny dostęp do wnętrza budynku, podkreślając jego otwartość i transparentność. Wzdłuż Binney Street, sześć bram garażowych o wysokości 4,27 metra łączy laboratoria z przestrzenią miejską, umożliwiając organizację pokazów.
Misja Centrum doskonale współgra z przedsiębiorczym charakterem Kendall Square, a układ budynku i dobór materiałów we wnętrzach odgrywają kluczową rolę w jego otwartości i dostępności
– powiedział Joseph Ruocco, dyrektor w SOM.
Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — sześć bram garażowych łączy laboratoria z przestrzenią miejską, umożliwiając organizację pokazów
fot. Dave Burk © SOM
zrównoważone wykorzystanie naturalnego światła w projekcie
Budynek usytuowano w sposób optymalizujący dostęp naturalnego światła. Elewacje o najmniejszej powierzchni zostały usytuowane na wschód i zachód, gdzie nasłonecznienie jest największe rano i wieczorem. Zewnętrzne, przeszklone ściany zostały wyposażone w pionowe aluminiowe listwy, których kształt nawiązuje do stateczników samolotu. Taka konstrukcja pozwala na skuteczne ograniczenie odblasków i zmniejszenie przenikania promieniowania słonecznego do wnętrz.
Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — kształt aluminiowych listw na elewacji nawiązuje do stateczników samolotu
fot. Dave Burk © SOM
Budynek został zaprojektowany w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać dostępne światło słoneczne. Ta dbałość o kontekst znalazła odzwierciedlenie również w interakcji centrum z otoczeniem. Stworzyliśmy przestrzeń, która nie tylko spełnia swoją funkcję, ale także otwiera się na społeczność i umożliwia prezentację swojej działalności na zewnątrz
– wspomniał Chris Cooper, partner w SOM.
Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego
fot. Dave Burk © SOM
oznakowanie jako element tożsamości instytucji
Architekci skupili się na tym, aby system oznakowania budynku był zgodny z tożsamością instytucji. Elementy graficzne, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, zaprojektowano w sposób, który sugeruje ruch, a poszczególne cyfry i litery zostały tak ukształtowane, by wyglądały, jakby odbijały się od ścian, tworząc wrażenie przemieszczania się przez przestrzeń.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni SOM.