Kliknij i zobacz jak w prosty sposób opublikować swój projekt w A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Kiedyś najlepiej strzeżona tajemnica Cambridge, teraz centrum otwarte na społeczność od Skidmore, Owings & Merrill

05 lutego '25
Dane techniczne
nazwa: JOHN A. VOLPE NATIONAL TRANSPORTATION SYSTEMS CENTER
funkcja: BIUROWA
lokalizacja:

CAMBRIDGE, MASSACHUSETTS, USA

klient: MASSACHUSETTS INSTITUTE OF TECHNOLOGY
(Instytut Technologii w Massachusetts)
projekt:

Skidmore, Owings and Merrill

kalendarium:

  • projekt budynku 
  • ukończenie budowy

 

powierzchnia:

  • całkowita

 

  • ok. 53 425 

Narodowe CentrumSystemów
Transportowych im. Johna A. Volpego
,
projekt: Skidmore, Owings & Merrill (SOM)

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego (po ang. John A. Volpe National Transportation Systems Center) zostało założone w 1970 roku, aby wspierać innowacje w dziedzinie transportu, służąc interesowi publicznemu. Przez długi czas Centrum, będące częścią Departamentu Transportu USA, funkcjonowało jako obiekt o ograniczonym dostępie, w którym realizowano zaawansowane badania. Nowa siedziba, zlokalizowana w Cambridge, Massachusetts, zaprojektowana przez biuro Skidmore, Owings and Merrill, umożliwia nawiązanie głębszej interakcji z lokalną społecznością, czyniąc działalność instytucji bardziej dostępną i otwartą na otaczające ją środowisko.

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego - nowa siedziba centrum została zaprojektowana z uwzględnieniem zasad transparentności i integracji z otoczeniem

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — nowa siedziba centrum została zaprojektowana z uwzględnieniem zasad transparentności i integracji z otoczeniem

fot. Dave Burk © SOM

transparentność i rzeźbiarska forma
w nowej siedzibie centrum

Nowa siedziba centrum została zaprojektowana z uwzględnieniem zasad transparentności i integracji z otoczeniem. Budynek, usytuowany na działce o powierzchni czterech akrów, harmonijnie wpasowuje się w przestrzeń dzięki starannie zaprojektowanym przestrzeniom zielonym oraz rzeźbiarskim formom terenu stworzonym przez amerykańską architektkę i artystkę Mayę Lin. Dynamiczne, falujące wzniesienia stanowią element wzbogacający przestrzeń, wprowadzając unikalną kompozycję i podkreślając kontekst architektoniczny. 

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego - widok na budynek z lotu ptaka

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — widok na budynek z lotu ptaka

fot. Dave Burk © SOM

harmonijne połączenie funkcji biurowych,
laboratoriów i usługowych

Wcześniej laboratoria, centra danych, biura i przestrzenie usługowe były rozmieszczone w kilku oddzielnych budynkach. Nowy obiekt umożliwia integrację tych funkcji w jednym obiekcie, który składa się z dwóch prostopadłościanów, ustawionych jeden na drugim. Przeszklona elewacja od strony Fifth Street zapewnia wizualny dostęp do wnętrza budynku, podkreślając jego otwartość i transparentność. Wzdłuż Binney Street, sześć bram garażowych o wysokości 4,27 metra łączy laboratoria z przestrzenią miejską, umożliwiając organizację pokazów.

Misja Centrum doskonale współgra z przedsiębiorczym charakterem Kendall Square, a układ budynku i dobór materiałów we wnętrzach odgrywają kluczową rolę w jego otwartości i dostępności

– powiedział Joseph Ruocco, dyrektor w SOM. 

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego - sześć bram garażowych łączy laboratoria z przestrzenią miejską, umożliwiając organizację pokazów

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — sześć bram garażowych łączy laboratoria z przestrzenią miejską, umożliwiając organizację pokazów

fot. Dave Burk © SOM

zrównoważone wykorzystanie naturalnego światła w projekcie

Budynek usytuowano w sposób optymalizujący dostęp naturalnego światła. Elewacje o najmniejszej powierzchni zostały usytuowane na wschód i zachód, gdzie nasłonecznienie jest największe rano i wieczorem. Zewnętrzne, przeszklone ściany zostały wyposażone w pionowe aluminiowe listwy, których kształt nawiązuje do stateczników samolotu. Taka konstrukcja pozwala na skuteczne ograniczenie odblasków i zmniejszenie przenikania promieniowania słonecznego do wnętrz.

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego - kształt aluminiowych listw na elewacji nawiązuje do stateczników samolotu

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego — kształt aluminiowych listw na elewacji nawiązuje do stateczników samolotu

fot. Dave Burk © SOM

Budynek został zaprojektowany w taki sposób, aby maksymalnie wykorzystać dostępne światło słoneczne. Ta dbałość o kontekst znalazła odzwierciedlenie również w interakcji centrum z otoczeniem. Stworzyliśmy przestrzeń, która nie tylko spełnia swoją funkcję, ale także otwiera się na społeczność i umożliwia prezentację swojej działalności na zewnątrz

 – wspomniał Chris Cooper, partner w SOM.

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego

Narodowe Centrum Systemów Transportowych im. Johna A. Volpego

fot. Dave Burk © SOM

oznakowanie jako element tożsamości instytucji

Architekci skupili się na tym, aby system oznakowania budynku był zgodny z tożsamością instytucji. Elementy graficzne, zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne, zaprojektowano w sposób, który sugeruje ruch, a poszczególne cyfry i litery zostały tak ukształtowane, by wyglądały, jakby odbijały się od ścian, tworząc wrażenie przemieszczania się przez przestrzeń.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni SOM.

Głos został już oddany

ZAMIESZKANIE - BUDMA 2025
PORTA BY ME – konkurs
Podkręć swoje pomysły
INSPIRACJE