Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Ustawa metropolitalna to ogromna szansa dla gmin. Tak wpłynie na transport i ład przestrzenny

28 kwietnia '25
w skrócie
  1. Ustawa metropolitalna dla Pomorza ma na celu rewolucję w organizacji transportu zbiorowego, adaptację do zmian klimatu oraz wsparcie promocji regionu.
  2. Związek metropolitalny w województwie pomorskim umożliwi łatwiejsze planowanie inwestycji, rozwój transportu publicznego i zatrzymanie setek milionów złotych w regionie.
  3. Projekt ustawy o związku metropolitalnym powstał z inicjatywy samorządów OMGGS i GZM, a jego przyjęcie planowane jest na 2025 rok.
  4. Zarząd Transportu Metropolitalnego będzie organizatorem transportu publicznego, integrując taryfy i bilety oraz przejmując obowiązki gmin i powiatów.
  5. Nowe zadania związku metropolitalnego obejmują również adaptację do zmian klimatu, wspieranie badań naukowych oraz współpracę z uczelniami wyższymi.
     
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Wyczekiwana od lat ustawa metropolitalna dla Pomorza ma zrewolucjonizować transport zbiorowy, pomóc samorządom w adaptacji do zmian klimatu. Ale mniej odczuwalne będą zmiany dotyczące ładu przestrzennego ustawodawca pozbawił związki metropolitalne silniejszych narzędzi urbanistycznych.

Samorządowcy z Pomorza od lat zabiegają o utworzenie związku metropolitalnego. Dzięki ustawie gminom, miastom i powiatom łatwiej planować inwestycje, połączenia transportu zbiorowego czy promocję regionu. Chodzi też o pieniądze: powstanie metropolii wiązałoby się z tym, że co roku na Pomorzu zostanie kilkaset milionów złotych, które obecnie trafiają do budżetu państwa. Środki przeznaczyć można na realizację wspólnych zadań.

ustawa metropolitalna coraz bliżej

Wiele wskazuje na to, że marzenie o metropolii wreszcie stanie się rzeczywistością. W marcu projekt Ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim oraz o zmianie niektórych innych ustaw został opublikowany w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów. Projekt jest oddolną inicjatywą przedstawicieli samorządów zrzeszonych w ramach Stowarzyszenia Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS) oraz Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM). Według założeń może zostać przyjęty przez rząd i skierowany do Sejmu w drugim kwartale 2025 roku.

Jestem zadowolony z obecnego kształtu ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim komentuje prof. Jakub Szlachetko, prawnik, przewodniczący rady Instytutu Metropolitalnego, ekspert, który pracował nad projektem ustawy metropolitalnej. Stanowi ona twórcze rozwinięcie tzw. ustawy śląskiej. Chociaż jako zwolennik twardej reformy samorządowej, polegającej na systemowej przebudowie średniego szczebla samorządu terytorialnego, wolałbym po prostu nowelizację ustawy o samorządzie powiatowym i nową, metropolitalną jednostkę samorządu terytorialnego. Zdaję sobie jednak sprawę z uwarunkowań politycznych, geopolitycznych czy finansowych, które kontestują takie zamierzenia w krótkim czasie mówi Szlachetko.

I dodaje, że ustawa metropolitalna to ogromna szansa dla naszych miast, metropolii i regionu.

Projekt ustawy przewiduje, że związek metropolitalny będzie obligatoryjnie realizował zadania w zakresie: polityki rozwoju, kształtowania ładu przestrzennego, publicznego transportu zbiorowego na obszarze związku, mobilności miejskiej, adaptacji do zmian klimatu, promocji związku i jego obszaru. Wśród dodatkowych zadań jest między innymi promocja zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia, wspieranie edukacji i szkolnictwa wyższego, dofinansowywanie badań.

rewolucja w transporcie

Największe zmiany mieszkańcy metropolii powinni odczuć w organizacji transportu zbiorowego. W ciągu roku od formalnego ustanowienia metropolii powstać ma Zarząd Transportu Metropolitalnego.

Związek metropolitalny stanie się organizatorem publicznego transportu zbiorowego podkreśla prof. Jakub Szlachetko. Nowy organizator będzie obsługiwał transport na obszarze związku metropolitalnego. Z jednej strony będzie odpowiadał za tzw. metropolitalne przewozy pasażerskie, z drugiej zaś przejmie zadania i kompetencje gmin i powiatów. Podejrzewam, że pewne kwestie np. dowóz dzieci do szkół nadal pozostanie w kompetencji gmin, ale pozostałe zadania powinny zostać przejęte w drodze porozumień przez związek metropolitalny. Związek ustanowi zintegrowaną strefę taryfowo-biletową, która obejmie wszystkich organizatorów transportu funkcjonujących na obszarze związku. Przepisy ustawy niewątpliwie wymogą na samorządowcach współpracę — zmiana będzie odczuwalna.

W projekcie ustawy o związku metropolitalnym w województwie pomorskim znalazło się nieco więcej zadań niż w ustawie dla utworzonej w 2017 roku Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii, gdzie największe znaczenie ma integracja i organizacja transportu oraz mobilność miejska.

Chcieliśmy to przełamać i dodaliśmy zadania, których nie było w ustawie śląskiej. Ustawa przewiduje np. adaptację do zmian klimatu i ochronę środowiska, a ponadto jako zadania fakultatywne między innymi współpracę ze szkolnictwem wyższym, wspieranie badań naukowych, a także branż innowacyjnych — wylicza prof. Jakub Szlachetko.

ustawa metropolitalna. Co z ładem przestrzennym?

Ekspert dodaje, że mniej odczuwalne będą zmiany dotyczące ładu przestrzennego.

Ustawodawca usunął z ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym rozdział o metropolitalnym planowaniu przestrzennym. Tym samym pozbawił GZM i wszystkie przyszłe związki metropolitalne silniejszych narzędzi urbanistycznych. Wprawdzie ustawa zakłada obowiązywanie strategii rozwoju związku metropolitalnego, ale to lekkie narzędzie oddziaływania urbanistycznego. Zmiany o charakterze systemowym, dla wszystkich obszarów funkcjonalnych są konieczne

— mówi prof. Szlachetko.

 
Już w 2016 roku wraz z wojewodą pomorskim Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot (OMGGS), który skupia dziś 61 miast, gmin i powiatów, jednogłośnie podjął decyzję o chęci utworzenia związku metropolitalnego w rejonie Trójmiasta.
Pomysł poparły środowiska akademickie i biznesowe. Kłopot w tym, że plany spaliły na panewce. Wniosek pozostał bez rozpatrzenia, na dwa lata utknął w „sejmowej zamrażalce”, by na koniec posłowie zdecydowali o odrzuceniu pierwszego czytania. Do dziś mamy w Polsce tylko jeden związek metropolitalny — złożoną z 41 gmin — Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM), utworzoną na podstawie ustawy z dnia 9 marca 2017 roku.

 
Ewa Karendys

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Nowy katalog rozwiązań systemowych Rigips GypSerra
INSPIRACJE