Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

W rytmie łuków: Dworzec w Nanchang w duchu chińskiej estetyki

28 listopada '24
Dane techniczne
nazwa: 南昌东
(NANCHANG  EAST STATION)
funkcja: DWORZEC WSCHODNI 
lokalizacja:

NANCHANG, Chiny

projekt:

gmp Architekten

projektanci: MEINHARD VON GERKAN, NIKOLAUS GOETZE, JAN BLASKO
klient: JIUJINGQU RAILWAY JIANGXI
współpraca: CHINA RAILWAY SIYUAN SURVEY AND DESIGN GROUP (T4), SHANGHAI UNITED DESIGN GROUP (UDG)
zespół konkursowe: NILS KLINKMANN (LIDER), TIM ANDRASKO, DENG ZIHE, MARIAM HAMIDOU I INNI
zespół szczegółowego projektu: LIU JIANFENG (LIDER), LESLEY-ANNE FISCHER, LORENZ RIEDINGER I INNI
konstrukcja: SCHLAICH BERGERMANN PARTNER
architektura krajobrazu: WES LANDSCHAFTSARCHITEKTUR

kalendarium:

  • wygrana w konkursie
  • budowa

powierzchnia:

  • użytkowa

 

  • 100 000 m²

Dworzec wschodni w Nanchang,
projekt: gmp Architekten 

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

W Nanchang, dynamicznie rozwijającym się mieście w Chinach, usytuowanym nad rzeką Gan Jiang, powstała nowa stacja kolejowa – Nanchang East Station. Projekt tej inwestycji został opracowany przez niemieckie biuro architektoniczne gmp Architekten, które wcześniej zrealizowało już trzy istotne projekty stacji kolei dużych prędkości w Chinach: Tianjin West Station, Hangzhou South Station i Fengtai Station w Pekinie.

współpraca przy projekcie
i rola stacji w nowej dzielnicy

Stacja została zaprojektowana we współpracy z chińską firmą specjalizującą się w badaniach i projektowaniu inżynieryjnym, China Railway Siyuan Survey and Design Group (T4), oraz biurem architektonicznym Shanghai United Design Group (UDG). Dworzec stanowi kluczowy element nowej dzielnicy we wschodniej części miasta, w której planowane są biura dla startupów, sklepy, przestrzenie kulturalne, strefy kreatywne oraz budynki mieszkalne. 

Dworzec wschodni w Nanchang - widok wnętrza

Dworzec wschodni w Nanchang — widok wnętrza

fot. CreatAR © gmp Architekten

funkcjonalność i znaczenie dworca
w krajowej sieci transportowej

Obiekt o powierzchni użytkowej wynoszącej około 100 tys. m² dysponuje ośmioma peronami i szesnastoma torami. Jako ważny element szybko rosnącej sieci kolei dużych prędkości w Chinach, stacja pełni funkcję centralnego węzła komunikacyjnego, zapewniając połączenia z Pekinem na północy, Hongkongiem na południu, a także Kunmingiem i Szanghajem. Stanowi również punkt wyjścia dla nowej trasy prowadzącej do regionu górskiego Huang Shan.

rytmiczna elewacja
z wyraźnym akcentem 

Elewacja głównego wejścia wyróżnia się rytmicznym podcieniem wspartym na słupach. Wyższe kondygnacje posiadają półokrągłe przeszklenia, zakończone łukami. W pierwszym rzędzie łuków, na wschodniej i zachodniej części dachu, zastosowano skrócenie tych elementów w połowie, aby wyeksponować główne wejście.

Dworzec wschodni w Nanchang - widok z lotu ptaka na stalową konstrukcję dachu

Dworzec wschodni w Nanchang — widok z lotu ptaka na stalową konstrukcję dachu

fot. CreatAR © gmp Architekten

układ funkcjonalny stacji

Dworzec składa się z czterech poziomów – dwóch podziemnych i dwóch nadziemnych. Dolna część budynku obejmuje betonowe fundamenty oraz przestrzenie prowadzące do wejść. Górna część obiektu mieści główny hol, który łączy różne funkcje stacji, w tym przestrzenie handlowe i gastronomiczne, stanowiska taksówek oraz stacje metra.

konstrukcja i przestronność
dworca w Nanchang

Hol na prostokątnym rzucie o trzech przęsłach został przykryty stalową konstrukcją dachu, złożoną z kratownic łukowych o zmiennych rozpiętościach i rozmieszczonych w kilkunastu rzędach. Dach został dodatkowo podparty kablami sprężonymi, dzięki czemu udało się uzyskać przestronne wnętrze, pozbawione kolumn. Rozpiętość bocznych przęseł wynosi 45 metrów, natomiast centralna część stacji została przykryta łukami o rozpiętości 96 metrów, tworząc obszerną halę główną. Prefabrykacja kratownic łukowych bezpośrednio na placu budowy oraz ich montaż pozwoliły na znaczące skrócenie czasu realizacji inwestycji.

Dworzec wschodni w Nanchang - rzut

Dworzec wschodni w Nanchang — rzut

© gmp Architekten

inspiracja biura gmp Architekten

Projekt architektoniczny czerpie z tradycyjnej chińskiej estetyki, łącząc nowoczesne formy z odwołaniami do przyrody. Dynamiczne łuki nawiązują do sylwetki czapli w locie, zaś zakrzywione formy wnętrz przypominają kształt kwiatowych płatków. Inspirację dla projektu stanowi gardenia jaśminowata, która kwitnie w Nangchen i jest symbolem pomyślności oraz błogosławieństwa w chińskiej kulturze.

modelowy projekt TOD w Chinach

Nanchang East Station jest przykładem projektu, który realizuje zasady TOD (ang. Transit-Oriented Development) w chińskim planowaniu miejskim. TOD, czyli rozwój zorientowany na transport publiczny, maksymalizuje wykorzystanie przestrzeni wokół węzłów komunikacyjnych, integrując funkcje mieszkalne, biurowe, handlowe oraz rekreacyjne. Tego rodzaju podejście wspiera zrównoważony rozwój i promuje mobilność pieszą oraz rowerową. 

Dworzec wschodni w Nanchang - widok wnętrza

Dworzec wschodni w Nanchang — widok wnętrza

fot. CreatAR © gmp Architekten

nowoczesne rozwiązanie transportowe

Dla około pięciu milionów mieszkańców Nanchang stacja stanowi nowy kluczowy węzeł transportowy we wschodniej części miasta. Projekt opiera się na modelu GTC (ang. Ground Traffic Center), czyli zintegrowanego centrum transportowego, które łączy różne środki komunikacji w jednym miejscu, umożliwiając pasażerom wygodne i efektywne przesiadki.

Dworzec wschodni w Nanchang - przekrój podłużny

Dworzec wschodni w Nanchang — przekrój podłużny

© gmp Architekten

Obiekt zapewnia dogodny dostęp dla pieszych oraz środków transportu publicznego, a połączenia z siecią kolei dużych prędkości umożliwiają szybkie podróże między głównymi miastami Chin. Tego rodzaju infrastruktura wspiera codzienne dojazdy pracowników firm zlokalizowanych w pobliżu, ułatwiając im podróże z bardziej odległych miejsc.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni gmp Architekten.

Głos został już oddany

Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy
Okna dachowe FAKRO GREENVIEW – nowy standard na nowe czasy

VERTO®
system zawiasów samozamykających

www.simonswerk.pl
PORTA BY ME – konkurs
INSPIRACJE