Dworzec wschodni w Nanchang,
projekt: gmp Architekten
W Nanchang, dynamicznie rozwijającym się mieście w Chinach, usytuowanym nad rzeką Gan Jiang, powstała nowa stacja kolejowa – Nanchang East Station. Projekt tej inwestycji został opracowany przez niemieckie biuro architektoniczne gmp Architekten, które wcześniej zrealizowało już trzy istotne projekty stacji kolei dużych prędkości w Chinach: Tianjin West Station, Hangzhou South Station i Fengtai Station w Pekinie.
współpraca przy projekcie
i rola stacji w nowej dzielnicy
Stacja została zaprojektowana we współpracy z chińską firmą specjalizującą się w badaniach i projektowaniu inżynieryjnym, China Railway Siyuan Survey and Design Group (T4), oraz biurem architektonicznym Shanghai United Design Group (UDG). Dworzec stanowi kluczowy element nowej dzielnicy we wschodniej części miasta, w której planowane są biura dla startupów, sklepy, przestrzenie kulturalne, strefy kreatywne oraz budynki mieszkalne.
Dworzec wschodni w Nanchang — widok wnętrza
fot. CreatAR © gmp Architekten
funkcjonalność i znaczenie dworca
w krajowej sieci transportowej
Obiekt o powierzchni użytkowej wynoszącej około 100 tys. m² dysponuje ośmioma peronami i szesnastoma torami. Jako ważny element szybko rosnącej sieci kolei dużych prędkości w Chinach, stacja pełni funkcję centralnego węzła komunikacyjnego, zapewniając połączenia z Pekinem na północy, Hongkongiem na południu, a także Kunmingiem i Szanghajem. Stanowi również punkt wyjścia dla nowej trasy prowadzącej do regionu górskiego Huang Shan.
rytmiczna elewacja
z wyraźnym akcentem
Elewacja głównego wejścia wyróżnia się rytmicznym podcieniem wspartym na słupach. Wyższe kondygnacje posiadają półokrągłe przeszklenia, zakończone łukami. W pierwszym rzędzie łuków, na wschodniej i zachodniej części dachu, zastosowano skrócenie tych elementów w połowie, aby wyeksponować główne wejście.
Dworzec wschodni w Nanchang — widok z lotu ptaka na stalową konstrukcję dachu
fot. CreatAR © gmp Architekten
układ funkcjonalny stacji
Dworzec składa się z czterech poziomów – dwóch podziemnych i dwóch nadziemnych. Dolna część budynku obejmuje betonowe fundamenty oraz przestrzenie prowadzące do wejść. Górna część obiektu mieści główny hol, który łączy różne funkcje stacji, w tym przestrzenie handlowe i gastronomiczne, stanowiska taksówek oraz stacje metra.
konstrukcja i przestronność
dworca w Nanchang
Hol na prostokątnym rzucie o trzech przęsłach został przykryty stalową konstrukcją dachu, złożoną z kratownic łukowych o zmiennych rozpiętościach i rozmieszczonych w kilkunastu rzędach. Dach został dodatkowo podparty kablami sprężonymi, dzięki czemu udało się uzyskać przestronne wnętrze, pozbawione kolumn. Rozpiętość bocznych przęseł wynosi 45 metrów, natomiast centralna część stacji została przykryta łukami o rozpiętości 96 metrów, tworząc obszerną halę główną. Prefabrykacja kratownic łukowych bezpośrednio na placu budowy oraz ich montaż pozwoliły na znaczące skrócenie czasu realizacji inwestycji.
Dworzec wschodni w Nanchang — rzut
© gmp Architekten
inspiracja biura gmp Architekten
Projekt architektoniczny czerpie z tradycyjnej chińskiej estetyki, łącząc nowoczesne formy z odwołaniami do przyrody. Dynamiczne łuki nawiązują do sylwetki czapli w locie, zaś zakrzywione formy wnętrz przypominają kształt kwiatowych płatków. Inspirację dla projektu stanowi gardenia jaśminowata, która kwitnie w Nangchen i jest symbolem pomyślności oraz błogosławieństwa w chińskiej kulturze.
modelowy projekt TOD w Chinach
Nanchang East Station jest przykładem projektu, który realizuje zasady TOD (ang. Transit-Oriented Development) w chińskim planowaniu miejskim. TOD, czyli rozwój zorientowany na transport publiczny, maksymalizuje wykorzystanie przestrzeni wokół węzłów komunikacyjnych, integrując funkcje mieszkalne, biurowe, handlowe oraz rekreacyjne. Tego rodzaju podejście wspiera zrównoważony rozwój i promuje mobilność pieszą oraz rowerową.
Dworzec wschodni w Nanchang — widok wnętrza
fot. CreatAR © gmp Architekten
nowoczesne rozwiązanie transportowe
Dla około pięciu milionów mieszkańców Nanchang stacja stanowi nowy kluczowy węzeł transportowy we wschodniej części miasta. Projekt opiera się na modelu GTC (ang. Ground Traffic Center), czyli zintegrowanego centrum transportowego, które łączy różne środki komunikacji w jednym miejscu, umożliwiając pasażerom wygodne i efektywne przesiadki.
Dworzec wschodni w Nanchang — przekrój podłużny
© gmp Architekten
Obiekt zapewnia dogodny dostęp dla pieszych oraz środków transportu publicznego, a połączenia z siecią kolei dużych prędkości umożliwiają szybkie podróże między głównymi miastami Chin. Tego rodzaju infrastruktura wspiera codzienne dojazdy pracowników firm zlokalizowanych w pobliżu, ułatwiając im podróże z bardziej odległych miejsc.
Oprac.: Anastazja Dżupina
Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni gmp Architekten.