reklama
OKPOL - Okna drewniane czy PVC? Jakie okno dachowe wybrać?
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Szkoła Reggio w Madrycie – architektura wspierająca edukację, ekologię i wspólnotę

07 marca '25
Dane techniczne
nazwa: REGGIO SCHOOL
funkcja: SZKOŁA
lokalizacja:

Madryt, Hiszpania

projekt:

Andrés Jaque/ Office for Political Innovation

zespół projektowy:
ROBERTO GONZÁLEZ GARCÍA, LUIS GONZÁLEZ CABRERA, ALBERTO HERAS, ISMAEL MEDINA MANZANO, JESÚS MESEGUER CORTÉS, PAOLA PARDO-CASTILLO, RAJVI ANANDPARA, JUAN DAVID BARRETO, INÊS BARROS, LUDOVICA BATTISTA, SHUBHANKAR BHAJEKAR, ELISE DURAND, DRISHTI GANDHI, MARIA KARAGIANNI, BANSI MEHTA, ALESSANDRO PEJA, MEERATI RANA, MISHTI SHAH, SAUMIL SHANGHAVI
inżynieria konstrukcyjna:
IAGO GONZÁLEZ QUELLE, VÍCTOR GARCÍA RABADÁN (QUBE INGENIERÍA DE ESTRUCTURAS)
inżynieria instalacyjna:
JUAN ANTONIO POSADAS (JG INGENIEROS)
kosztorys i nadzór techniczny:
JAVIER GONZÁLEZ NIETO, JAVIER MACH CESTERO (DIRTEC ARQUITECTOS TÉCNICOS)
zarządzanie projektem:
ÁNGEL DAVID MORENO CASERO, CARLOS PEÑALVER ÁLVAREZ, ALMUDENA ANTÓN VÉLEZ

kalendarium:

  • rok ukończenia projektu

 

powierzchnia:

  • użytkowa

 

  • 5 495 m²

Szkoła Reggio w Madrycie ,
projekt: 
Andrés Jaque/
Office for Political Innovation

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

Szkoła Reggio w Madrycie, zaprojektowana przez hiszpańskiego architekta Andrésa Jaque z pracowni Andrés Jaque/ Office for Political Innovation, prezentuje nowatorskie podejście do projektowania przestrzeni edukacyjnych. Koncepcja budynku opiera się na filozofii Lorisa Malaguzziego oraz doświadczeniach wspólnoty Reggio nell”Emilia, które kładą nacisk na centralną rolę dziecka w procesie edukacji. Obiekt zlokalizowany jest w sąsiedztwie parku w nowej dzielnicy Madrytu, Valdebebas, i odchodzi od tradycyjnego modelu szkolnego opartego na zamkniętych salach lekcyjnych i korytarzach. W zamian proponuje otwarte przestrzenie wspólne, ogrody, szklarnie oraz elewację wykończoną 14-centymetrową warstwą korka, która pełni funkcję izolacyjną i estetyczną. W 2024 roku Collegio Reggio zostało nominowane do Nagrody Mies van der Rohe, przyznawanej za innowacyjne osiągnięcia w architekturze na terenie Unii Europejskiej.

Szkoła Reggio w Madrycie - większa część elewacji budynku została wykonana z korka, co nadaje ścianom surową teksturę

Szkoła Reggio w Madrycie — większa część elewacji budynku została wykonana z korka, co nadaje ścianom surową teksturę

fot. José Hevia © Andrés Jaque / Office for Political Innovation

pionowa struktura w zgodzie z otoczeniem

Szkoła Reggio, położona w dzielnicy Encinar de los Reyes w Madrycie, wyróżnia się na tle okolicznych budynków z cegły oraz domów jednorodzinnych. W przeciwieństwie do większości placówek edukacyjnych, które zazwyczaj rozbudowują się w układzie horyzontalnym, ten obiekt został zaprojektowany w formie pionowej. Takie podejście umożliwia optymalne wykorzystanie ograniczonej przestrzeni działki.

Szkoła Reggio w Madrycie - schemat pionowej struktury budynku

Szkoła Reggio w Madrycie — schemat pionowej struktury budynku

© Andrés Jaque / Office for Political Innovation

korkowa elewacja: harmonia z naturą i funkcjonalność

Elewacja budynku wykonana jest z korka, specjalnie przygotowanego na potrzeby tego projektu. Materiał ten zapewnia wysoką izolację termiczną, a dodatkowo tworzy warunki sprzyjające rozwojowi mikroorganizmów i owadów, co wspiera lokalną bioróżnorodność. Charakterystyczna, chropowata tekstura fasady, inspirowana naturalnymi procesami zachodzącymi w ekosystemach, podkreśla związek budynku z otaczającą przyrodą. Zastosowanie świetlików oraz pionowych przeszkleń w elewacji umożliwia efektywny dopływ naturalnego światła do wnętrza, a także nadaje fasadzie rytmiczny układ i większą przejrzystość. Geometryczne detale dodatkowo organizują strukturę elewacji, tworząc spójną i funkcjonalną całość.

Szkoła Reggio w Madrycie - zastosowanie świetlików oraz pionowych przeszkleń nadaje elewacji rytmiczny układ

Szkoła Reggio w Madrycie — zastosowanie świetlików oraz pionowych przeszkleń nadaje elewacji rytmiczny układ

fot. José Hevia © Andrés Jaque / Office for Political Innovation

eko-architektura w służbie edukacji: przestrzeń dla nauki i współpracy

Projekt łączy eksperymentalne podejście do eko-architektury z modelem edukacyjnym opartym na współpracy i eksploracji. Przestrzeń została zaprojektowana tak, aby aktywnie wspierać proces nauki – jej układ i elementy architektoniczne zachęcają uczniów do odkrywania oraz sprzyjają ich rozwojowi intelektualnemu i społecznemu. 

Szkoła Reggio w Madrycie - zbliżenie na detal elewacji

Szkoła Reggio w Madrycie — zbliżenie na detal elewacji

fot. José Hevia © Andrés Jaque / Office for Political Innovation

szkoła inspirowana postmodernizmem

Projekt szkoły odzwierciedla cechy postmodernizmu: formy geometryczne współistnieją z zaawansowanymi rozwiązaniami ekologicznymi, a różnorodność materiałów i elementów architektonicznych podkreśla pluralizm oraz swobodę w kształtowaniu przestrzeni. Wnętrza wyróżnia otwarty układ – brak przegród niezwiązanych z funkcją konstrukcyjną oraz eksponowane instalacje techniczne, takie jak rury czy przewody, uwydatniają surowość materiałów i umożliwiają praktyczne wykorzystanie przestrzeni.

Szkoła Reggio w Madrycie - wnętrza wyróżnia otwarty układ

Szkoła Reggio w Madrycie — wnętrza wyróżnia otwarty układ

fot. José Hevia © Andrés Jaque / Office for Political Innovation

warstwy edukacji: przestrzenie dostosowane do wieku i odkrywania

Parter, płynnie łączący się z terenem zewnętrznym, mieści sale dla najmłodszych uczniów. Wyższe kondygnacje, przeznaczone dla starszych dzieci, otaczają wewnętrzny ogród zasilany deszczówką. Ta zielona strefa, zamknięta w konstrukcji przypominającej szklarnię, rozciąga się aż do dachu, tworząc układ przypominający małą osadę. Rozplanowanie przestrzeni odzwierciedla etapy rozwoju uczniów: im wyższe piętro, tym więcej możliwości samodzielnego odkrywania otoczenia. Drugi poziom, o powierzchni 465 metrów kwadratowych i wysokości niemal 8 metrów, pełni funkcję otwartej strefy spotkań. Szerokie łuki umożliwiają kontakt z naturą – powietrzem i zapachem pobliskich dębów.

Szkoła Reggio w Madrycie - wyższe kondygnacje, przeznaczone dla starszych dzieci, otaczają wewnętrzny ogród zasilany deszczówką

Szkoła Reggio w Madrycie — wyższe kondygnacje, przeznaczone dla starszych dzieci, otaczają wewnętrzny ogród zasilany deszczówką

fot. José Hevia © Andrés Jaque / Office for Political Innovation

ekologiczne fundamenty projektu

Ekologia jest kluczowym elementem budynku, opartym na czterech założeniach:  

1. Pionowa bryła zmniejsza powierzchnię zajmowanego terenu.

2. Uproszczona konstrukcja zmniejsza zużycie materiałów o 48 procent.  

3. Korkowa elewacja, pokrywająca 80 procent fasady, redukuje zapotrzebowanie na ogrzewanie o 50 procent i wspiera bioróżnorodność.  

4. Optymalizacja struktury pod kierunkiem Iago Gonzáleza Quelle obniża energię zużywaną o 33 procent.  

Szkoła Reggio w Madrycie - jedna z sal lekcyjnych

Szkoła Reggio w Madrycie — jedna z sal lekcyjnych

fot. José Hevia © Andrés Jaque / Office for Political Innovation

Dialog z nauczycielami, uczniami i rodzicami pozwolił dostosować przestrzeń do ich potrzeb. Budynek integruje się z parkiem Valdebebas, tworząc miejsce otwarte na różnorodność i międzypokoleniowe interakcje. Szkoła Reggio w Madrycie to przykład architektury, która łączy funkcjonalność, ekologię i wspólnotę, wspierając zarówno edukację, jak i harmonię z naturą.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni Andrés Jaque/ Office for Political Innovation.

Głos został już oddany

okno zamknie się za 10

E-DODATEK - Oprogramowanie, narzędzia dla architekta – trendy 2025
PORTA PRO – strefa architekta
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
INSPIRACJE