shopping-cart 0,00 zł

swobodnie na temat

Zielona oaza przy autostradzie

computer zapisz w bibliotece

Zielona oaza przy autostradzie

30 maja '19
Dane techniczne
Inwestor: Powered by. E.ON Drive & Clever
Lokalizacja: Dania, Fredericia
Pracownia: COBE
Inżynieria: ARUP i AB Claussen

Kalendarium:

  • realizacja



2019

Powierzchnia: 400 m²
Podstawowy materiał: Drewno

Stacja do szybkiego ładowania pojazdów elektrycznych powstała przy autostradzie E20 w duńskim mieście Fredericia. Zaprojektowane przez architektów z pracowni COBE nowoczesne stacje mają za zadanie nie tylko naładować pojazdy elektryczne w zaledwie piętnaście minut, ale i zapewnić kierowcom oraz pasażerom chwilę przerwy i odpoczynku.

Architekci z pracowni COBE zaprojektowali zieloną odpowiedź na tradycyjną stację benzynową. Wzdłuż skandynawskich autostrad powstanie sieć czterdziestu ośmiu ultraszybkich stacji ładujących elektryczne samochody.

Jak podkreślił Dan Stubbergaard, architekt i założyciel COBE, „pojazdy elektryczne są drogą ku przyszłości. Naszym projektem oferujemy kierowcom pojazdów elektrycznych przerwę i okazję do naładowania baterii w zielonej oazie. Zarówno energia, jak i technologia są zielone, więc chcieliśmy, aby architektura, materiały i koncepcja to odzwierciedlały. Zaprojektowaliśmy zatem stację ładowania z przyjaznych dla środowiska materiałów umieszczonych w czystym i spokojnym otoczeniu, wśród drzew i roślin, które oferują podróżującym chwilę odpoczynku przy autostradzie”.

Stacje składają się z przypominających drzewa modułów. Każde z nich przykryte jest zadaszeniem, które jak korona drzewa zapewnia cień i osłonę, tworząc przy tym przyjemną i relaksującą atmosferę. Co więcej, poszczególne moduły zwieńczone są panelami słonecznymi. Obraz ten silnie kontrastuje z tradycyjnymi stacjami, na których zapachy benzyny i spalin są normą. Modułowe elementy ekologicznych stacji można łatwo skalować — od pojedynczego „drzewa” po cały „gaj”, w zależności od potrzeb.

moduły stacji

moduły stacji

© COBE

Stacje zbudowane są z certyfikowanego drewna i betonu. Otoczone są prawdziwymi drzewami, trawą i innymi roślinami, które zostały wybrane we współpracy z Duńskim Towarzystwem Ochrony Przyrody w celu poprawy bioróżnorodności terenu wokół stacji.

Pierwsza z otwartych ultraszybkich stacji umożliwia jednoczesne ładowanie czterech samochodów. Stacja w Fredericii zbudowana jest jako „gaj” złożony z dwunastu modułów przykrytych otwartymi i zamkniętymi panelami.

oprac. red.

na podstawie informacji prasowej