Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza”
Celem pracy jest stworzenie ośrodka dogoterapii dla dzieci w Poznaniu, który odpowiadałby na potrzeby środowiska i pozytywnie wpływał na rozwój, komfort oraz samopoczucie pacjentów, przebywających tam osób, jak i czworonożnych terapeutów. Miejsce to powstało poprzez adaptację wnętrz magazynowych Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci i Młodzieży Niepełnosprawnej w Poznaniu na ośrodek dogoterapii. Przestrzeń została zaprojektowana z myślą o dzieciach z autyzmem, różnymi niepełnosprawnościami oraz problemami w zakresie sprawności fizycznej i psychicznej.
przekroje
© Aleksandra Nawrot
Centrum dogoterapii nosi nazwę Psi-stań. Nazwa ta łączy dwa pojęcia: „pies” – odnoszące się do psów terapeutycznych oraz „przystań” – słowo oznaczające według słownika języka polskiego „miejsce zapewniające spokój, bezpieczeństwo itp.”.
Ideą projektu było również zachowanie charakteru pierwotnych przestrzeni magazynowych. W elewacji budynku utrzymano charakterystyczny klimat dawnych magazynów, a wnętrza zachowują podobny styl. Pozostawiono surowy beton na suficie i fragmentach ścian, co pozwoliło na spójność wnętrza z zewnętrzną formą budynku.
recepcja
© Aleksandra Nawrot
Projekt opiera się na symetrii i uporządkowaniu przestrzeni, co jest kluczowe ze względu na specyfikę pacjentów – dzieci z porażeniem mózgowym, osoby w spektrum autyzmu oraz z innymi zaburzeniami rozwojowymi. Każdy element wnętrza został przemyślany w taki sposób, by zapewnić maksymalne poczucie bezpieczeństwa i komfortu.
Symetryczne rozmieszczenie pomieszczeń wprowadza porządek i ma pozytywny wpływ na samopoczucie dzieci z autyzmem, które często mają trudności z przetwarzaniem sensorycznym. Jasny, logiczny układ funkcjonalny zmniejsza odczuwanie niepokoju i zapobiega przebodźcowaniu. Dzieci z autyzmem postrzegają bodźce w odmienny sposób, dlatego powinny unikać przestrzeni chaotycznych i niespójnych, które mogą zakłócać proces terapii.
gabinet dogoterapii
© Aleksandra Nawrot
Powierzchnia budynku wynosi około 230 m². Został on podzielony na siedem pomieszczeń, dwie toalety przystosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz komunikacyjny korytarz.
Dla komfortu pacjentów z różnymi schorzeniami zaprojektowano konkretne strefy funkcjonalne:
-
Strefę wspólną – obejmującą recepcję i poczekalnię,
-
Strefę przygotowawczą – z szatnią i gabinetem pierwszego kontaktu dla pacjentów rozpoczynających terapię,
-
Strefę indywidualnych zajęć – z gabinetami dogoterapeutycznymi,
-
Strefę sanitarną,
-
Strefę zajęć grupowych,
-
Strefę psychologiczną – z gabinetem psychologa,
-
Strefę odpoczynku – przeznaczoną dla personelu.
gabinet psychologiczny
© Aleksandra Nawrot
Materiały użyte w projekcie zostały starannie dobrane, z myślą zarówno o dzieciach, jak i o psach terapeutycznych. Celem było stworzenie naturalnego, przyjaznego i bezpiecznego środowiska poprzez zastosowanie naturalnych i hipoalergicznych surowców. Dominujące kolory to błękit, drewno i szarość – barwy te sprzyjają wyciszeniu, a niebieski odcień kojarzony jest z autyzmem.
Ściany wykończono specjalną emulsją lateksową, fornirem dębowym oraz pozostawionym fragmentarycznie surowym betonem. W wybranych miejscach ścian zastosowano naturalnie barwiony indygowcem len, a posadzkę pokryto matową żywicą poliuretanową.
korytarz
© Aleksandra Nawrot
Ośrodek „Psi-stań” sprzyja poprawie jakości życia swoich pacjentów. Terapia z udziałem psów terapeutycznych przynosi wiele korzyści – zarówno fizycznych, jak i psychicznych oraz emocjonalnych.
Aleksandra Nawrot
Ilustracje: © Autorka