Kliknij by przejść do artykułu
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Między ciszą a światłem. Pogrzebowy labirynt pod León, który redefiniuje architekturę pamięci

29 maja '25
Dane techniczne
nazwa:

MUNICIPAL FUNERAL HOME OF LEÓN

funkcja: KREMATORIUM
lokalizacja: LEON, Hiszpania
projekt: BAAS
główny architekt: JORDI BADIA, JOSEP VAL
zespół projektowy: ELENA VALLS, TIRMA BALAGUÉ, ALBERT CIBIACH, MARCOS CATALÁN, JUAN CARLOS CASTRO, FRANS MASSANA, LORENA MARISTANY, RAFAEL BERENGENA, FRANCESC BELART, SANTI VINUESA, BÁRBARA CAMARERO, GINÉS EGEA, JOSEP MARTÍNEZ, LUIS VICTORI, SERGI SERRAT, LLUIS CARRERAS, JORDI MERCADÉ.
inżynier konstrukcji:  EDUARD DOCE
wsparcie inżynieryjne: MARIANO FERNÁNDEZ, JOSÉ MANUEL PÉREZ
instalacje: CONSULTING LLUÍS DUART
zleceniodawca: SERFUNLE / URZĄD MIASTA LEÓN (AYUNTAMIENTO DE LEÓN)

kalendarium:

  • budowa

  • 2001

Miejski Dom Pogrzebowy w León,
projekt: BAAS 

[materiał przygotowany na podstawie opisu autorskiego pracowni]

W zgiełku współczesnego miasta powstała przestrzeń całkowicie inna. Ukryta pod powierzchnią, niewidoczna na pierwszy rzut oka. Miejski Dom Pogrzebowy w León, zaprojektowany przez studio BAAS – Jordiego Badię i Josepa Vala – to architektura, która nie szuka uwagi. Wręcz przeciwnie: schodzi z linii wzroku, rezygnuje z ekspresji, staje się niemal niewidzialna. A mimo to – lub właśnie dlatego – zostaje w pamięci na długo. Projekt ten nie tylko redefiniuje sposób myślenia o przestrzeniach funeralnych, ale i staje się punktem wyjścia do głębszej refleksji nad rolą architektury w doświadczeniu przemijania.

Widok ogólny tafli wody na powierzchni budynku, która pełni funkcję dachu - zwierciadło odbijające niebo León

Widok ogólny tafli wody na powierzchni budynku, która pełni funkcję dachu – zwierciadło odbijające niebo León

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

pod powierzchnią miasta

Zamiast dominującej bryły – nieobecność. Zamiast architektury, która ogłasza swoją obecność – przestrzeń ukryta w ziemi, zaledwie zaznaczona na powierzchni taflą wody. To radykalna decyzja projektowa: zakopać cały budynek, by nie konkurował z sąsiednią zabudową mieszkaniową, by nie manifestował funkcji, lecz pozostał w cieniu. W dosłownym i symbolicznym znaczeniu. Płaska powierzchnia wody to jedyne, co widać z zewnątrz. Nie pełni roli ozdobnika, nie dekoruje – przeciwnie, odbija niebo, tworząc iluzję nieskończoności. Lustro, w którym zamiast elewacji widzimy przemijanie. Z tej spokojnej tafli wyłaniają się pionowe elementy – gemetryczne bryły, świetliki prowadzące światło do podziemnych przestrzeni. Wydają się sięgać ku górze, jakby szukały nieba lub modlitwy.

Architektoniczne świetliki przebijające się przez płaszczyznę wody - elementy doświetlające podziemne przestrzenie i wprowadzające symbolikę „modlitwy światła”

Architektoniczne świetliki przebijające się przez płaszczyznę wody – elementy doświetlające podziemne przestrzenie i wprowadzające symbolikę „modlitwy światła”

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

rytuał zejścia

Do wnętrza nie wchodzi się zwyczajnie – wchodzi się rytualnie. Długa rampa, łagodnie opadająca w dół, wprowadza użytkownika w inną rzeczywistość. Jej długość nie jest przypadkowa – pozwala na wyciszenie, na stopniowe odcięcie od zewnętrznego świata. Na końcu tej drogi otwiera się niebo – ograniczone, ale wystarczająco szerokie, by wpuścić światło i dać chwilę wytchnienia.

Ujęcie rampy prowadzącej do wejścia głównego - sekwencja zejścia zaprojektowana jako rytuał przejścia i moment wyciszenia

Ujęcie rampy prowadzącej do wejścia głównego – sekwencja zejścia zaprojektowana jako rytuał przejścia i moment wyciszenia

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

Główne wejście do budynku to nie tylko przejście, to architektoniczna granica. Ciężar marmurowej płyty, która je wieńczy, oraz grubość obramowania nadają mu rangę bramy – nie symbolicznej, lecz realnej. Materiał przemawia tu językiem powagi. Skala i proporcja czynią to przejście doniosłym.

Miejski Dom Pogrzebowy w León

Miejski Dom Pogrzebowy w León

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

światło, cisza i beton

Wnętrze to sekwencja przestrzeni prowadzących użytkownika przez różne etapy pożegnania. Seria dziedzińców – zamkniętych, ale otwartych ku niebu – wprowadza światło, rytm i oddech. Choć cały budynek znajduje się pod ziemią, nie panuje tu mrok. Przeciwnie – światło wpada przez górne świetliki i otwory w tafli wody, kreując atmosferę skupienia i łagodnego światłocienia. Z każdego pomieszczenia pożegnań widoczny jest tylko jeden widok – niebo. Nie ma kontaktu z otoczeniem, nie ma rozpraszających pejzaży. To decyzja świadoma: ograniczyć percepcję, skupić wzrok i myśli ku górze. W tych prostych zabiegach kryje się siła projektowania przez eliminację.

Zestawienie chłodnej betonowej struktury z ciepłem drewnianych paneli - kontrast materiałów budujący atmosferę wnętrz

Zestawienie chłodnej betonowej struktury z ciepłem drewnianych paneli – kontrast materiałów budujący atmosferę wnętrz

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

Materiałem dominującym w całym obiekcie jest beton – surowy, szczery, nieudekorowany. Pozostawiono go w stanie niemal pierwotnym, z wyraźnym rysunkiem szalunku, co nadaje mu autentyczność i ciężar. Kolor betonu został dobrany z precyzją – jego odcień nawiązuje do lokalnego kamienia Boñar, z którego zbudowana jest znaczna część León. To nie tylko gest estetyczny, ale też urbanistyczny – zakorzeniający budynek w miejscu, w którym powstał.

Świetlik sufitowy doświetlający przestrzeń

Świetlik sufitowy doświetlający przestrzeń

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

drewno i żałoba

W kontraście do chłodu betonu pojawia się drewno – ociepla przestrzeń, wprowadza zmysłową miękkość. Drewniane panele układają się w zakrzywione formy, oddzielając strefę wejściową od pomieszczeń pożegnań. Nie jest to jednak dekoracja – raczej architektoniczna kurtyna, filtr emocji i nastroju. Dyskretne czarne detale – klamki, obramowania, elementy techniczne – przywołują skojarzenia z opaską żałobną. Ich obecność jest symboliczna, ale nie nachalna. Przypominają o emocji, która towarzyszy tej przestrzeni – żalu, smutku, ciszy.

Widok na jeden z dziedzińców

Widok na jeden z dziedzińców

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

miejsce w mieście

Dom Pogrzebowy powstał w gęsto zabudowanej dzielnicy León, w otoczeniu budynków mieszkalnych i placów budowy. W takim kontekście każdy projekt publiczny musi negocjować swoją obecność. Architekci BAAS podjęli decyzję nie tyle o adaptacji do kontekstu, ile o niemal całkowitym wycofaniu się z niego. Budynek nie narzuca się – raczej „znika”, zostawiając miejsce dla refleksji. Otaczająca zieleń i młode drzewa świadczą o wpisaniu projektu w szerszą strategię rewitalizacji miejskiej. Choć funkcjonalnie obiekt pełni rolę domu pogrzebowego, jego forma i obecność w krajobrazie przypominają bardziej przestrzeń publiczną – park, plac kontemplacji, miejsce zadumy. To budynek, który nie tylko służy, ale też współistnieje.

Miejski Dom Pogrzebowy w León

Miejski Dom Pogrzebowy w León

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

architektura przejścia

Miejski Dom Pogrzebowy w León nie potrzebuje monumentalności, by robić wrażenie. Nie musi mówić głośno, by zostać usłyszanym. Jego siła tkwi w umiarze, w przemyślanej ciszy, w konsekwencji projektu, który od początku do końca buduje doświadczenie przejścia – nie tylko fizycznego, ale i symbolicznego. To architektura, która nie epatuje. Nie stara się być „ładna”.

Miejski Dom Pogrzebowy w León

Miejski Dom Pogrzebowy w León

fot. Eugeni Pons © BAAS arquitectura

Jej estetyka opiera się na prawdzie materiału, logice konstrukcji i szacunku do ludzkiego doświadczenia. Zamiast ekspozycji – introspekcja. Zamiast formy – treść. Realizacja pracowni BAAS to jedno z tych dzieł, które nie tylko odpowiadają na zadane funkcje, ale przekraczają je, tworząc miejsce znaczące. Miejsce, które nie pozostawia obojętnym. I choć z założenia ma służyć chwilom żałoby – paradoksalnie daje też ukojenie.

Oprac.: Anastazja Dżupina

Ilustracje udostępnione dzięki uprzejmości pracowni BAAS.

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Rigips GypSerra - włącz ryFLOWanie
INSPIRACJE