Jak poprawić codzienne funkcjonowanie studentek i studentów w realiach współczesnego kampusu akademickiego? W swojej pracy dyplomowej Hanna Osowska, absolwentka Wydziału Architektury Politechniki Gdańskiej, podejmuje ten temat z perspektywy najbardziej podstawowej potrzeby: dostępności do zdrowych, niedrogich posiłków oraz wielofunkcyjnych przestrzeni wspólnych.
aksonometria z lotu ptaka pokazująca całość założenia w kontekście otoczenia © Hanna Osowska
nie tylko o jedzeniu: projekt, który stawia na dobrostan studentów i studentek
Projekt GŁODNI nie tylko WIEDZY to koncepcja nowoczesnej stołówki akademickiej, która staje się czymś więcej niż tylko miejscem spożywania posiłków. Hanna Osowska zaprojektowała przestrzeń wspierającą rozwój społeczny, rekreację i integrację, osadzoną w realiach kampusu Politechniki Gdańskiej.
Inspiracją do stworzenia projektu była diagnoza potrzeb środowiska akademickiego. Brak ogólnodostępnej stołówki, wysokie ceny posiłków w funkcjonujących lokalach gastronomicznych oraz niedostosowanie godzin otwarcia do rytmu życia studentów skłoniły autorkę do pogłębionej analizy i zaprojektowania kompleksowego rozwiązania.
analizy urbanistyczne © Hanna Osowska
odpowiedzialne planowanie przestrzeni kampusu
Projekt obejmuje rewitalizację i rozwój terenów między kampusem głównym PG a osiedlem domów studenckich, zakładając powstanie czterech funkcjonalnych stref. Centralnym punktem jest wielofunkcyjny budynek stołówki, który łączy funkcje gastronomiczne z przestrzeniami do pracy i wypoczynku. Obiekt dostępny ma być przez cały tydzień, otwarty do późnych godzin wieczornych.
Całość założenia uzupełniają przestrzenie wspólne: park, warsztat i pawilon handlowy. Zaprojektowane z myślą o wygodzie użytkowników, odpowiadają na różnorodne potrzeby społeczności akademickiej, tworząc żywy i otwarty fragment kampusu.
widok na główny hol wejściowy © Hanna Osowska
zrównoważony rozwój i troska o jakość życia
Projekt zakłada pełne zaplecze produkcyjne, co pozwala ograniczyć koszty posiłków i uniezależnić się od zewnętrznych dostawców. Funkcja konferencyjna, wpisana w program obiektu, umożliwia częściowe samofinansowanie inwestycji, co wpływa na długoterminową opłacalność i stabilność rozwiązania.
Całość została wpisana w kontekst urbanistyczny i krajobrazowy Górnego Wrzeszcza. Projektowana zabudowa wykorzystuje naturalne ukształtowanie terenu, a zastosowane materiały i estetyka nawiązują do architektury kampusu PG, z poszanowaniem jego historii i lokalnego charakteru.
widok na taras © Hanna Osowska
projekt oparty na analizie potrzeb i dialogu ze społecznością
Ważnym elementem pracy była ankieta przeprowadzona wśród 334 osób, obejmująca studentów i absolwentów. Wyniki pokazały realne potrzeby dotyczące żywienia, infrastruktury towarzyszącej oraz jakości warunków mieszkaniowych w akademikach. Odpowiedzi ujawniły brak stołówki, nieprzystosowanie kuchni akademików oraz chęć korzystania z bardziej dostępnych cenowo i funkcjonalnych rozwiązań.
widok na budynek stołówki z terenów spacerowych od strony południowej © Hanna Osowska
Projekt Hanny Osowskiej to nie tylko propozycja architektoniczna – to głos w sprawie przyszłości kampusu jako miejsca przyjaznego, inkluzywnego i wspierającego dobrostan młodych ludzi.
Projekt dyplomowy powstał w Katedrze Projektowania Środowiskowego WA PG, pod opieką dr hab. inż. arch. Doroty Wojtowicz-Jankowskiej.