Muzeum Doświadczeń w Barcelonie. Nagrodzony projekt studentów UAP

Dobrawa Bies
13 kwietnia '21

Muzeum Doświadczeń w Barcelonie to projekt autorstwa Joanny LipnickiejEryka Szczepańskiego z Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zgłoszony na międzynarodowy konkurs „Haptic. Design a Museum for Materials”. Architektoniczna koncepcja umożliwiająca eksplorowanie różnorodności i właściwości materiałów poprzez zmysły i doświadczenia otrzymała drugą nagrodę!

Konkurs „Haptic. Design a Museum for Materials” organizowany był przez internetową platformę UNI, skupiającą ponad 150 tys. architektów i projektantów z całego świata. Zadaniem było zaprojektowanie Muzeum Materiałów w poprzemysłowej dzielnicy PoblenouBarcelonie. Obiekt miał jak najlepiej zaprezentować materiały budowlane, promować wiedzę oraz edukować w zakresie roli materiałów w budownictwie i architekturze. Organizatorom zależało na tym, aby uczestnicy zwrócili uwagę na fizyczne, dotykowe i wizualne właściwości materiałów budowlanych, zarówno poprzez propozycję ekspozycji, jak i sam projektowany budynek. Ważne było, aby odwiedzający muzeum mogli dotknąć, zbadać, zainspirować się i zdobyć wiedzę na temat właściwości materiałów i technik konstrukcyjnych.

 Muzeum Doświadczeń,
wejście

muzeum znajduje się w poprzemysłowej dzielnicy Barcelony — Poblenou

© Joanna Lipnicka, Eryk Szczepański

II nagroda dla studentów UAP

W konkursie brało udział 45 zespołów z całego świata, a ich prace oceniało jury w składzie: Iban Carpintero Lopez (EXIT Architects), Antono Vaillo (Vaillo + Irigaray Architects), Miguel Hernández, Esther López, Jule Potter (AF6 Arquitectura), Jose Maria Olmedo Espigares (DTR_studio architects). Pośród nagrodzonych projektów znalazła się propozycja studentów Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu. Muzeum Doświadczeń autrostwa Joanny Lipnickiej i Eryka Sczepańskiego otrzymało drugą nagrodę.

Muzeum Doświadczeń,
zagospodarowanie terenu    Muzeum Doświadczeń,
urbanistyka

budynek tworzy spójną przestrzeń z sąsiadującą fabryką

© Joanna Lipnicka, Eryk Szczepański

Nagrodzony projekt muzeum zlokalizowany jest w Barcelonie, w dzielnicy Poblenou, znanej z industrialnej historii. Proponowany budynek został zaprojektowany tak, by stworzyć spójną przestrzeń publiczną między muzeum i sąsiadującymi postindustrialnymi budynkami fabryki Can Ricart. Głównym celem studentów była integracja wrażeń dotykowych na trzech poziomach: miasta i otoczenia muzeum, architektury muzeum oraz samej ekspozycji. Muzeum łączy się z zabytkowymi budynkami sąsiedniej fabryki kameralnie kształtowaną przestrzenią publiczną. Założeniem autorów było stworzenie intymnej przestrzeni dopasowanej skalą nie tylko do zabudowy kwartałów Barcelony, ale przede wszystkim do niskich budynków fabryki. Przypominająca małe miasto zabudowa izoluje od zgiełku Barcelony oraz umożliwia doświadczanie architektury, oraz eksponowanych w muzeum materiałów.

Muzeum Doświadczeń
w Barcelonie, wnętrza

muzeum wykończone jest naturalnymi i lokalnymi materiałami

© Joanna Lipnicka, Eryk Szczepański

naturalne materiały i zróżnicowane faktury

Bryła muzeum, umieszczona w narożu kwartału, składa się z kubików połączonych przeszklonym obejściem, otaczających kameralne, zacienione patio. Strefy funkcjonalne są podzielone na osobne kostki, które mają imitować skalę zabudowań fabrycznych. Budynek wykończony jest trzema naturalnymi materiałami inspirowanymi architekturą Barcelony i fabryki Can Ricart: lokalnym piaskowcem, czerwoną cegłą i drewnem. Oprócz minimalistycznych form i skromnego doboru materiałów wykończeniowych, muzeum charakteryzuje się bogatym zróżnicowaniem faktur oraz przenikaniem okładzin zewnętrznych do wnętrza. Surowe, różnorodnie wykończone materiały zachęcają do interakcji z budynkiem, przez co sam obiekt, oglądany z ulicy, jak i wewnątrz, staje się elementem wystawy i opowieści o haptycznych właściwościach materiałów.

Muzeum Doświadczeń,
rzut parteru

bryłę budynku tworzą kubiki połączone przeszklonym obejściem

© Joanna Lipnicka, Eryk Szczepański

wystawa jako ścieżka doznań

Wystawa zaprojektowana została przez młodych architektów jako ścieżka doznań, poprowadzona nie tylko przez sale wystawowe, ale również przez patio i otoczenie budynku. Muzeum angażuje widza już od pierwszego kontaktu wzrokowego, poprzez rozwiązania takie jak: kameralne nasadzenia, zróżnicowanie faktury na elewacji, obniżenie terenu przy głównym wejściu, otwarcia widokowe, kontrasty światła i cienia. Oprócz liniowej trasy zwiedzania muzeum, goście mają możliwość eksploracji obiektu, wędrówki i odkrywania budynku i jego otoczenia. Zwiedzanie rozpoczyna się już na ulicy. Użytkownik zaczyna spacer aleją drzew izolującą od bodźców zewnętrznych, a na jej końcu schodzi na obniżony plac z wejściem. Widoczna skarpa i zieleń w foyer uzmysławiają, że muzeum znajduje się poniżej poziomu terenu.

Muzeum Doświadczeń,
schematy wnętrz

wystawa została zaprojektowana jako ścieżka doznań

© Joanna Lipnicka, Eryk Szczepański

doświadczenia i zmysły

Ekspozycja zamknięta jest w trzech ciemnych kubikach połączonych szklanymi łącznikami, które sprawiają, że śródziemnomorskie światło przenika do wnętrza. Każda sala wystawowa poświęcona jest innym sposobom doświadczania i angażuje inne zmysły — poprzez doznania dotykowe, słuchowetermiczne. Wystawa kontynuowana jest na dziedzińcu, nawiązującym do zielonych i kameralnych dziedzińców Barcelony. Wszystkie artefakty są eksponowane w sposób umożliwiający interakcję z nimi.

Muzeum Doświadczeń,
dziedziniec

na dziedzińcu znajduje się również ogród sensoryczny

© Joanna Lipnicka, Eryk Szczepański

Pierwszy kubik zawiera instalację z ruchomych klocków w skali ludzkiej, wykonanych z różnych materiałów. Pozwala to na empiryczne odkrycie wagi i faktury konkretnego materiału. Druga sala wystawowa dotyczy właściwości akustycznych materiałów. Użytkownik może poprzez uderzenia odkrywać dźwięki wydawane przez surowce. Trzeci kubik ukazuje termiczne właściwości materiałów. Tutaj wystawę tworzą ogrzewane ściany wykonane z różnych surowców. Główną częścią ekspozycji jest również podłoga pokryta żwirem i okruchami materiałów, której część została zaprojektowana jako zbiornik wodny. Ostatni fragment ekspozycji zorganizowany jest w plenerze, na dziedzińcu jako ogród sensoryczny zachęcający do doświadczania materiałów chodząc boso.

Projekt powstał w ramach przedmiotu Projektowanie Zintegrowane na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu, pod opieką dr hab. Elżbiety Raszei prof. UAP oraz mgr Magdaleny Wilczyńskiej.

 

Dobrawa Bies

Głos został już oddany

Velux ArchiTips
AEC DESIGN