Zobacz w portalu A&B!
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Estakada do rozbiórki, w zamian – ulica w ludzkiej skali. Rewolucja w Śródmieściu Gdańska

09 października '23

Zdominowany przez auta obszar ulicy Długie Ogrody, Bramy Żuławskiej i ulicy Elbląskiej wreszcie ma stać się przestrzenią dla ludzi. Miasto Gdańsk snuje plany wyburzenia potężnej estakady w Śródmieściu, zazielenienie ulicy i wprowadzenie funkcji kulturalnych.

O potrzebie rozszerzania ruchu turystycznego o kolejne tereny Śródmieścia mówi się w Gdańsku od kilku lat. I to się rzeczywiście dzieje, choć powoli. Przykład? Siedem lat temu rewolucję przeszła ulica Stągiewna, która zmieniła się w deptak i dzięki temu dziś tętni miejskim życiem. Nowy wygląd zyskała ulica Łąkową na Dolnym Mieście, a to przybliżyło tę część miasta do historycznego centrum.

Brama do miasta

Teraz miasto zapowiada, że zajdą długo wyczekiwane zmiany na obszarze ulicy Długie Ogrody, Bramy Żuławskiej i estakady na ulicy Elbląskiej. To ta część miasta, która, choć ma duże znaczenie, bo jest przedłużeniem Drogi Królewskiej i ul. Stągiewnej, ma też wątpliwą estetykę i zastawiona jest przez sznur aut. Według obietnic urzędników teren ten zmieni się w atrakcyjne, zielone miejsce, będące „bramą do miasta” od strony wschodniej.

Przygotowujemy rewolucję dla przestrzeni publicznej Śródmieścia. Domykamy Drogę Królewską. Wszystko robimy w oparciu o konsultacje społeczne programów rozwoju i konkretne środki, które zamierzamy na ten cel przeznaczyć — zapowiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska.

Powodów, dla których teren wymaga pilnej rewitalizacji, jest więcej. Długie Ogrody zamyka bowiem zabytkowa Brama Żuławska.

Długie Ogrody zamyka zabytkowa Brama Żuławska

Długie Ogrody zamyka zabytkowa Brama Żuławska

fot.: Marek Wałuszko/ www.gdansk.pl

Dzisiaj, to zabytek, którego tak naprawdę nie widać. Chcemy go wyeksponować. Oczywiście, aby to zrobić potrzebujemy, po przebudowie całego węzła, zlikwidować estakadę prowadzącą z ul. Elbląskiej do Podwala Przedmiejskiego — mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydentka Gdańska.

Mało tego, przy ulicy Długie Ogrody urzędnicy rozważają wprowadzenie funkcji kulturalnych i wystawienniczych. Miałyby powstać na miejskiej działce, która znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie Bramy Żuławskiej, co w przypadku realizacji inwestycji kulturalnej pozwoliłoby również na lepsze wykorzystanie i rewaloryzację tego zabytku. Co ciekawe, przed zniszczeniem miasta w 1945 r. przy Długich Ogrodach prowadzona była między innymi działalność kulturalna, swoją siedzibę miał tutaj kameralny teatr.

Ulica w ludzkiej skali i funkcje kulturalne

Miejscy aktywiści od dawna podnoszą potrzebę wyburzania przeskalowanych estakad i tworzenia w ich miejscu ulic w ludzkiej skali, z wygodnymi przejściami dla pieszych. Pod tym względem Śródmieście Gdańska pozostawia wiele do życzenia, choć są pierwsze jaskółki zmian, jak choćby utworzenie przejścia na wysokości Bramy Wyżynnej, które okazało się strzałem w dziesiątkę.

Wyburzenie tnącej tkankę miasta estakady ma sprawić, że ulica będzie przyjazna także dla pieszych i rowerzystów. Jeszcze pod koniec tego roku rozpoczną się prace związane z przeprowadzeniem analizy transportowej, która pokaże, w jaki sposób powinno być zaprojektowane nowe skrzyżowanie po rozbiórce estakady. W połowie 2024 r. Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska przystąpi do prac związanych z przygotowaniem projektu nowego skrzyżowania.

Estakada prowadząca z ul. Elbląskiej do Podwala Przedmiejskiego ma zostać wyburzona

Estakada prowadząca z ul. Elbląskiej do Podwala Przedmiejskiego ma zostać wyburzona

fot.: Marek Wałuszko/ www.gdansk.pl

Ale zanim miasto zabierze się za przygotowania, miejskie plany zostaną przedyskutowane z mieszkańcami. Konsultacje rozpoczną się w listopadzie, w planach jest m.in. spacer studyjno-diagnostyczny, seminarium inauguracyjne, warsztaty diagnostyczne i planistyczne.

Zapowiedź napędzana wyborami?

Niestety, choć zmiany są potrzebne, nie zajdą szybko.

To są kolejne kroki, które będziemy wykonywać, ale żeby to zrobić, potrzebujemy przede wszystkim konsultacji społecznych, spotkań z interesariuszami i konsultacji urbanistycznych. W konsekwencji projektowania i wykonania. Jest to projekt obliczony na kilka lat – wyjaśnia prezydentka Gdańska.

W dodatku zaskakujący jest fakt, że zanim estakada pójdzie do rozbiórki miasto planuje wydać pieniądze na… jej remont. Powód? Zły stan techniczny. Przeprowadzenie prac szacowanych na około 1 ml zł planowane jest do końca czerwca 2024 roku. Patrząc na te plany, można zastanawiać się, na ile huczna zapowiedź nowej, potrzebnej w mieście inwestycji, napędzana jest zbliżającymi się wyborami samorządowymi w kwietniu 2024 r. Z drugiej strony miasto wpisuje projekt w Plany Rozwoju i do 2029 r. zabezpiecza na ten cel 70 mln zł. A to daje nadzieję, że na obietnicach się jednak nie skończy.

Ewa Karendys

Głos został już oddany

IGP-DURA®one – system powlekania proszkowego
SIATKA - METAL - PROGRESS
Ekologiczne nawierzchnie brukowe
INSPIRACJE