okno zamknie się za 5

computer zapisz w ulubionych

„Spóźnione odwiedziny”, pierwsza premiera tego roku Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Marta Kowalska
28 stycznia '21

„Ty nie chcesz przeprosin, ty chcesz krwi!”, sztuka Jordana Tannahilla rezonuje w polskiej rzeczywistości. Gdy fizyczna przestrzeń teatru pozostaje uśpiona, scena Teatru Słowackiego znów przenosi się do wirtualnych przestworzy. Pierwsza premiera tego roku, „Spóźnione odwiedziny” w reż. Iwony Kempy na żywo 29 stycznia.

ocalić kulturę w przestrzeni 

Kultura przeniosła się do online’u i żyje nowym wirtualnym życiem. Tymczasem wielu artystów i twórców walczy o przetrwanie, a wraz z nimi całe instytucje. Ogromnym zagrożeniem dla przestrzeni instytucji takich jak kina, czy teatry, jest fakt, że choć nieużywane, budynki wciąż generują koszta. Magazyny dekoracji, sale prób, sceny, kina. Mimo, że sztuka funkcjonuje wirtualnie, kultura potrzebuje fizycznego domu. Pokazy online są niejednokrotnie tańsze niż bilety na żywo, dzięki których sprzedaży instytucje mogą istnieć, opłacając między innymi czynsze swoich siedzib. Co jeśli przestrzenie teatrów i kin zastąpią dyskonty (które jako jedne z niewielu potencjalnych najemców nie podlegają pandemicznym restrykcjom)? Ryzyko istnieje i te przemiany możemy obserwować już w wielu miejscach w Polsce. Szyldy dawnych kin, domów kultury i teatrów zmieniają się w źółte logo z nakrapianym owadem. „Obiekty, które zostały biedronkami”, książka wydana przez Instytut Designu w Kielcach opowiada o tym zagrożeniu, tworząc tzw. mapę birutyzacji. Przypomina również, że szczególnie teraz, w tych trudnych czasach, warto pamiętać o tym jak istotnym czynnikiem miastotwórczym są kina studyjne, galerie, teatry.

ocalić przestrzeń w kulturze

Serwisy VOD oswoiły nas już z kinem w wersji domowej. I choć tęsknimy za wielkim ekranem i atmosferą, to założenia przy produkcji filmu, który trafi do Internetu, a nie do kin są bardzo podobne.  

Oczywiście teatr przeznaczony na ekran, w postaci Teatru Telewizji jest nam dobrze znany od blisko 70 lat. Wiele spektakli dostępne jest również w formie rejestracji, zmontowanych ujęć ze sceny i z perspektywy widowni. Ale teatr online, w którym na żywo możemy uczestniczyć w spektaklu to forma, która zyskała popularność w czasach pandemii. Realizacja nagrania, które bezpośrednio emitowane jest przez portal VOD, wymaga od reżysera i scenografa zupełnie nowego myślenia o przestrzeni teatru. Streaming na żywo jest dodatkowym wyzwaniem również dla aktorów, pozbawionych w pewnym sensie fizycznej widowni. W czasie 1:1 widz widzi aktorów na ekranie, ale oni nie widzą widza. Jak blisko możemy „podejść” do aktorów? Z jakiej perspektywy przygląda się im oko kamery? Ile dekoracji w scenografii na ekran?

źródło: Facebook | Teatr w Krakowie im. J. Słowackiego

premiera na żywo 

Już w najbliższy piątek, 29 stycznia 2021 roku zapraszamy na premierę spektaklu „Spóźnione odwiedziny". Scena Miniatura Teatru im. Julisza Słowackiego jest częścią secesyjnego budynku, dawnej elektrowni teatralnej. I po raz pierwszy, Dom Machin przeniesie się w przestrzeń Internetu. „Spóźnione odwiedziny” (tytuł angielski "Late Company"), to intrygująca i zarazem mocna sztuka Jordana Tannahilla, kanadyjskiego artysty cenionego na świecie, a dopiero odkrywanego w Polsce. Wyreżyseruje ją powracająca do Teatru Słowackiego Iwona Kempa.

 

Spóźnione
odwiedziny

fot. Bartek Barczyk © Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

„Ty nie chcesz przeprosin, ty chcesz krwi”


Pamiętacie „Boga mordu” Yasminy Rezy? Dwa małżeństwa spotykają się, by spokojnie porozmawiać. Ale tym razem poruszone zostaną tematy, które wcale nie nastrajają do żartów. Problemy, które skłóciły dzieci dwóch par są nie tylko ważne, ale i niezwykle aktualne. Na scenie pojawi się wykluczenie, hejt, samobójstwo. Tekst Jordana Tannahilla poruszył i rozpalił do czerwoności dyskusje publiczności na Zachodzie. I w Polsce tekst dramatu wzbudza wiele emocji. Jak wybrzmi w teatrze w kontekście współczesnych problemów? Jak ta historia rezonuje w dzisiejszej rzeczywistości?

Spóźnione urodziny

fot. Bartek Barczyk © Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

Za opracowanie tekstu młodego kanadyjskiego artysty, muzykę odpowiada reżyserka Iwona Kempa. Scenografię i kostiumy stworzyła Joanna Zemanek. Na scenie zobaczymy Dominikę Bednarczyk, Natalię Strzelecką, Macieja Jackowskowskiego, Marcina Sianko oraz gościnnie studentów AST: Aleksandra Gałązka i Jakuba Suwińskiego.

Spóźnione odwiedziny

fot. Bartek Barczyk © Teatr im. J. Słowackiego w Krakowie

Bilety, link dostępu oraz więcej informacji znajdziecie na stronie WWW.TEATRWKRAKOWIE.PL, oraz tutaj. Do zobaczenia! Jutro wirtualnie, ale już niedługo w przestrzeniach teatru...

Marta Kowalska

Głos został już oddany