Zobacz w portalu PdA
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Biurowiec ponad zabytkową willą. Dom Józefa Góreckiego w Krakowie w cieniu giganta

01 kwietnia '25
Dane techniczne
  1. Dom Józefa Góreckiego to zabytkowy budynek w Krakowie, który przez lata popadał w ruinę i czekał na rewitalizację.
  2. Miasto Kraków odrzuciło ofertę zakupu willi w 2010 roku, co doprowadziło do jej sprzedaży w 2018 roku firmie Tee Investment.
  3. Inwestycja Schindler's House i Schindler's Office obejmuje rewitalizację willi oraz budowę nowoczesnego biurowca na tyłach działki.
  4. Nowoczesny biurowiec został maksymalnie zbliżony do zabytkowej willi, tworząc nieestetyczną „wyrwę” i wizualny kontrast.
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu A&B

Czy zabytkowi można zaszkodzić nie ingerując bezpośrednio w jego tkankę architektoniczną? Można. Wystarczy postawić tuż obok budynek, który skutecznie zasłoni go, przerośnie lub stworzy niekorzystny kontekst. Taką historię spotyka jeden z zabytków na krakowskim Zabłociu, który od lat czekał na lepszy moment. Obok Domu Józefa Góreckiego, nazywanego też Willą Oskara Schindlera w Krakowie stanął biurowiec, który do historii odwraca się plecami.

Przez większość swojego pobytu w Krakowie, Oskar Schindler mieszkał w kamienicy przy ulicy Straszyńskiego 7, u podnóża Wawelu, tuż za granicą plantów. W pewnym momencie zawitał jednak zapewne w willi wznoszącej się przy ulicy Romanowicza od 1898 roku. Dom Józefa Góreckiego zaprojektowany przez Władysława Kleinbergera początkowo pełnił rolę obiektu administracyjno-mieszkalnego Fabryki Siatek, Mebli, Konstrukcji Żelaznych i Wyrobów Ornamentalnych Kutych Józefa Goreckiego, w której — jak pisała Barbara Suchy — powstały między innymi elementy konstrukcyjne krzyża wieńczącego Giewont. W 1940 roku budynek przeszedł w ręce Oskara Schindlera, który przejął go wraz z działającą przy ulicy Lipowej fabryką. Po wojnie budowlę znacjonalizowano, zaś w latach 90. trafiła w ręce prywatne. 

Willa Oskara Schindlera w 2011 roku

Willa Oskara Schindlera w 2011 roku

fot.: Zygmunt Put © CC BY SA 4.0

ostatnia szansa

Od tego momentu niewiele się w budynku działo — ząb czasu za to nadgryzał jego architekturę w sposób nieubłagany. Kiedy w 2010 roku właściciel budynku zaoferował miastu sprzedaż obiektu za kwotę 6 milionów złotych, pojawiła się dla niego nadzieja. Sprzedający, komentatorzy, a nawet samo miasto, poddawali pomysły, aby w Willi Schindlera urządzić kolejne w tej okolicy muzeum lub centrum edukacyjne.

To budynek z niesamowitą historią. Miasto mogłoby zamienić go na muzeum. Bylibyśmy skłonni odsprzedać mu willę

— mówił wówczas Jacek Paryła, pełnomocnik właściciela kamienicy.

Niestety, miasto obciążone innymi wydatkami na Zabłociu (między innymi remontem Fabryki Oskara Schindlera i adaptacją jej zabudowań na potrzeby Muzeum Krakowa) odmówiło kupna budynku. Ten sprzedał się w 2018 roku, a jego nowym właścicielem została firma Tee Investment, która rychło ogłosiła plany rewitalizacji budynku, który miał przyjąć nazwę Schindler's House oraz budowy nowego obiektu biurowego, mianowanego określeniem Schindler's Office.

Schindler

Schindler's House i Schindler's Office

fot.: Przemek Ciępka

co będzie w odnowionej Willi Schindlera?

Jak informuje inwestor, nowe oblicze działki przy ulicy Tadeusza Romanowicza będzie kompleksem składającym się z dwóch budynków — odnowionej XIX-wiecznej willi, w której znajdą się mieszkania oraz wybudowanego po zachodniej stronie działki smukłego, sześciokondygnacyjnego biurowca z podziemnym parkingiem, zielonym dachem i restauracją na parterze i pierwszym piętrze. Inwestycja ma być szansą nie tylko dla niszczejącej willi, ale i całej okolicy.

Nowa część inwestycji ma nawiązywać charakterem do najbliższego otoczenia i odwoływać się do industrialnej tożsamości Zabłocia.

— zapewnia inwestor na swojej stronie internetowej.

Historyczna willa wraz z częścią biurową ma stanowić harmonijne połączenie tradycji z nowoczesnością.

— dodaje poniżej.

Spacerując po Zabłociu możemy już obserwować pierwsze efekty prac, które ciągną się od 2020 roku, kiedy Tee Investment otrzymało pozwolenie na budowę. Czy obietnice uda się spełnić?

Schindler

Schindler's House i Schindler's Office

fot.: Przemek Ciępka

miłe złego początki

Jeszcze przed zmianą właściciela, w 2015 roku powstał projekt, który przygotowała pracownia POLE Architekci, zakładający dobudowanie od strony zachodniej przeszklonego biurowca o strukturze kielichowej, to jest zwiększającej swoją powierzchnię wraz z kolejnymi kondygnacjami. W pierwotnej koncepcji budynek miał zostać połączony z willą przy pomocy szklanej przewiązki. Projekt powstały w 2015 roku był mocno futurystyczny, jednak szklana, lekka bryła prezentowała się w stosunku do zabytkowej willi o wiele mniej agresywnie, niż w przypadku obecnego projektu.

Schindler

Schindler's House i Schindler's Office

fot.: Przemek Ciępka

Ten powstał w krakowskiej pracowni STANDart Architekci i zakładał, podobnie jak w przypadku koncepcji POLE Architekci, budowę biurowca po zachodniej stronie działki. Tym razem projektanci postawili jednak na dalece mniej wyrafinowane formy. Projektowany budynek ma pięć naziemnych kondygnacji zamkniętych w prostopadłościennym, smukłym bloku. Od strony zachodniej, przy Willi, budynek częściowo zamknięto betonową, ślepą ścianą, zaś od południa jego szczyt został delikatnie ścięty.

Schindler

Schindler's House i Schindler's Office

fot.: Przemek Ciępka

trudna rozmowa

Dialog z istniejącą tkanką zabytkową? Ewidentnie zabrakło tu chęci do rozmowy na poziomie.  W obecnym projekcie zrezygnowano z połączenia obu budynków przewiązką, za to wieżowiec został maksymalnie dosunięty do bryły Domu Józefa Góreckiego lub też willi Oskara Schindlera, jak chciałby inwestor. Nie przylega do niego jednak idealnie, wobec czego pomiędzy dwoma budynkami wytworzyła się nieestetyczna „wyrwa”. Prostopadłościenna bryła biurowca nijak ma się również do tradycyjnego, spadzistego dachu XIX-wiecznej willi. 

Schindler

Schindler's House i Schindler's Office

fot.: Przemek Ciępka

Budynki należą do dwóch różnych światów, i tak właśnie wyglądają. Pierwotna koncepcja zakładała wykończenie biurowca grafitowymi płytami, w podobnym kolorze miały być również dachówki pokrywające dach odnowionej willi. Mimo że wieżowiec jest jeszcze w stanie surowym, to już dziś wiemy, że dach wieńczący willę nakryto dachówkami w kolorze ceglastym — z powiązania kolorystycznego więc nici. Nie lepiej sytuacja prezentuje się w kontekście relacji przestrzennych.

Biurowiec widoczny jest z kilku punktów — o ile od strony ulicy Romanowicza chowa się za poprzedzającą go willą, to w pełnej okazałości” odsłania się od strony pieszego pasażu między ulicami Tadeusza Romanowicza i Ślusarską. Jak na dłoni widać, że jego wysmukła bryła nijak ma się do linii zabudowy budynków znajdujących się w północnej części działki, na której znajdują się zabudowania Fabryki Naczyń Emaliowanych Oskara Schindlera.

Schindler

Schindler's House i Schindler's Office

fot.: Przemek Ciępka

dysharmonia zgodna z prawem

Warto wspomnieć, że obecna sytuacja nie jest jedynie wynikiem wyobraźni inwestora i architektów — budynek powstał w zgodzie z zapisem Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzeni, który w tym właśnie miejscu wyznacza możliwość budowy obiektu usługowego o wysokości wynoszącej do 18,5 metra. Przy tym jednak od nowopowstałych budowli wymaga się:

ukształtowania harmonijnego zespołu współczesnej zabudowy na wysokim poziomie rozwiązań architektonicznych.

Jak widać na przykładzie biurowca przy Romanowicza, harmonia bywa pojęciem względnym. Do końca prac jeszcze daleko, jednak już teraz trudno wyobrazić sobie, by sytuacja miała się diametralnie poprawić.  

Przemysław Ciępka

Głos został już oddany

Renowacja z VELUX Commercial
Renowacja z VELUX Commercial
DACHRYNNA - zintegrowany system dachowo-rynnowy 2w1
Rekuperacja Aerovent do domów od 80 do 800 mkw
INSPIRACJE