Już dziś oficjalne otwarcie 19. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji! Inauguracji towarzyszyło rozdanie Złotych Lwów, czyli przyznawanych od 1978 roku prestiżowych nagród. Kto zdobył w tym roku to szczególne wyróżnienie?
partnerzy A&B na Biennale
Złote i Srebrne Lwy
Pawilony Narodowe oraz projekty w ramach wystawy „Intelligens. Naturalne. Sztuczne. Wspólne” („Intelligens. Natural. Artificial. Collective.”) oceniało jury pod przewodnictwem Hansa Ulricha Obrista (szwajcarskiego kuratora, krytyka i historyka, dyrektora artystycznego w galerii Serpentine w Londynie) w składzie: Paola Antonelli (włoska kuratorka, dyrektorka oddziału architektury i designu w muzeum MoMa w Nowym Jorku) i Mpho Matsipa, południowoafrykański architekt, wykładowca i kurator.
fot.: Jacopo Salvi | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Złoty Lew
Główną nagrodę, czyli Złotego Lwa zdobył prezentowany w Arsenale Pawilon Bahrajnu. Kuratorem wystawy „Heatwave” był Andrea Faraguna.
fot.: Jacopo Salvi | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Pawilon oferuje realną propozycję na ekstremalne upały. Jak wyjaśniają projektanci, „architektura musi sprostać podwójnym wyzwaniom związanym z odpornością środowiskową i zrównoważonym rozwojem”. Pomysłowe rozwiązanie może być stosowane w przestrzeniach publicznych i miejscach, w których ludzie muszą mieszkać i pracować na zewnątrz w warunkach ekstremalnego upału
— ogłosiło jury.
Pawilon Bahrajnu
fot.: Andrea Avezzù | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Posłuchajcie, co o nagrodzonej wystawie opowiedziała Małgorzata Kuciewicz z Grupy Projektowej Centrala:
Złotego Lwa za udział w wystawie głównej otrzymał zespół w składzie Diller Scofidio + Renfro, Natural Systems Utilities, SODAI, Aaron Betsky, Davide Oldani za projekt „Canal Café”.
„Canal Café”
fot.: Marco Zorzanello | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Srebrny Lew
Srebrnego Lwa dla obiecujących uczestników zdobyli Kate Crawford i Vladan Joler za projekt „Calculating Empires. A Genealogy of Technology and Power Since 1500”.
Ten wielkoformatowy manifest wizualny pokazuje cyfrową i społeczną infrastrukturę współewoluującą na przestrzeni wieków. Teraz bardziej niż kiedykolwiek rozumiemy uwikłania władzy i technologii — kolonializm, militaryzację, automatyzację i zamknięcie
— czytamy w opinii jury.
wystawa „Calculating Empires. A Genealogy of Technology and Power Since 1500”
fot.: Luca Capuano | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
wyróżnienia specjalne dla pawilonów narodowych
Wyróżnienie specjalne zdobył Pawilon Wielkiej Brytanii z poruszającą wystawą „GBR – Geology Of Britannic Repair”. Ekspozycję przygotował brytyjsko-kenijski interdyscyplinarny zespół kuratorów: Kabage Karanji i Stelli Mutegi z nairobijskiego studia Cave_bureau, brytyjskiego pisarza Owena Hopkinsa i profesory Kathryn Yusoff. „Geologia brytyjskiej naprawy” skupia się na relacji architektury i geologii, przygląda się architekturze związanej z ziemią i metodach pracy odpornych na załamania klimatyczne, zmiany społeczne i polityczne.
Pawilon Wielkiej Brytanii
fot.: Marco Zorzanello | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Dialog między Wielką Brytanią a Kenią o naprawie i odnowie. Pawilon ukazuje architekturę jako architekturę zdefiniowaną przez wydobycie, które powoduje nierówności i degradację środowiska. Jury zauważa próby wyobrażenia sobie nowej relacji między architekturą a geologią
— uzasadniło wybór jury.
Wyróżnienie — za stworzenie przestrzeni do wymiany, negocjacji i renowacji — otrzymał także Pawilon Stolicy Apostolskiej z wystawą „Opera aperta” kuratorowaną przez Marinę Otero Verzier i Giovannę Zabotti z wystawą Tatiana Bilbao Estudio i MAIO Architects.
Pawilon Stolicy Apostolskiej
fot.: Andrea Avezzù | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
wyróżnienia specjalne dla uczestników wystawy głównej
Specjalne wyróżnienie otrzymała Tosin Oshinowo (Oshinowo Studio) za projekt „Alternative Urbanism: The Self-Organized Markets of Lagos” prezentowany na wystawie głównej.
Projekt oferuje wgląd w rynki przetwarzania odpadów gospodarki uprzemysłowionej. Dokumentacja jest obiecującą inicjatywą dla dalszych badań i tworzenia wiedzy na temat rynków w Afryce oraz znaczenia rynków jako prototypów innowacji
— uzasadniło wybór jury.
wystawa „Alternative Urbanism: The Self-Organized Markets of Lagos”
fot.: Andrea Avezzù | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Wyróżnienie powędrowało także do Boonserm Premthada za projekt „Elephant Chapel” — architekt stworzył trwałą konstrukcję, wykorzystując łajno słonia.
„Elephant Chapel”
fot.: Marco Zorzanello | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Złote Lwy za całokształt twórczości
Nagrodę za całokształt twórczości otrzymali w tym roku Donna Haraway, amerykańska biolożka i filozofka oraz zmarły rok temu włoski architekt Italo Rota.
Donna Haraway | Italo Rota
fot.: Clara Mokri | fot.: Claudio Moschin | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia
Donna Haraway, jak czytamy w uzasadnieniu jury, jest jednym z najbardziej wpływowych głosów we współczesnej myśli z pogranicza nauk społecznych, antropologii, krytyki feministycznej i filozofii technologii. Jako alternatywę dla antropocenu, badaczka proponuje stosowanie terminu chthulucen podkreślając potrzebę współistnienia człowieka z innymi gatunkami.
Jej praca i filozofia, radykalnie krytyczne, ale jednocześnie optymistyczne i pełne wyobraźni, wyróżniają się zaangażowaniem w tworzenie alternatywnych światów: konstruowanie pozytywnych wizji, w których trudności teraźniejszości można przezwyciężyć lub złagodzić poprzez tworzenie nowych mitów i kultywowanie nowych krewnych.
— uzasadnia jury.
Italo Rotę okrzyknięto zaś prekursorem:
Jego wizją był świat, w którym znaczenie żywych istot i biologii w ogóle, natura w najszerszej możliwej definicji, a wreszcie nauka i technologia stosowane były wspólnie w jednym oddychającym bycie.
***
Partner Główny A&B na Biennale:
Partnerzy A&B na Biennale: