Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Złote Lwy 2025 rozdane!

10 maja '25

Już dziś oficjalne otwarcie 19. Międzynarodowego Biennale Architektury w Wenecji! Inauguracji towarzyszyło rozdanie Złotych Lwów, czyli przyznawanych od 1978 roku prestiżowych nagród. Kto zdobył w tym roku to szczególne wyróżnienie?

partnerzy A&B na Biennale

partnerzy

Złote i Srebrne Lwy

Pawilony Narodowe oraz projekty w ramach wystawy „Intelligens. Naturalne. Sztuczne. Wspólne” („Intelligens. Natural. Artificial. Collective.”) oceniało jury pod przewodnictwem Hansa Ulricha Obrista (szwajcarskiego kuratora, krytyka i historyka, dyrektora artystycznego w galerii Serpentine w Londynie) w składzie: Paola Antonelli (włoska kuratorka, dyrektorka oddziału architektury i designu w muzeum MoMa w Nowym Jorku) i Mpho Matsipa, południowoafrykański architekt, wykładowca i kurator.

fot.: Jacopo Salvi | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

Złoty Lew

Główną nagrodę, czyli Złotego Lwa zdobył prezentowany w Arsenale Pawilon Bahrajnu. Kuratorem wystawy „Heatwave” był Andrea Faraguna.

fot.: Jacopo Salvi | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

 
Pawilon oferuje realną propozycję na ekstremalne upały. Jak wyjaśniają projektanci, „architektura musi sprostać podwójnym wyzwaniom związanym z odpornością środowiskową i zrównoważonym rozwojem”. Pomysłowe rozwiązanie może być stosowane w przestrzeniach publicznych i miejscach, w których ludzie muszą mieszkać i pracować na zewnątrz w warunkach ekstremalnego upału

— ogłosiło jury.

Pawilon Bahrajnu

Pawilon Bahrajnu

fot.: Andrea Avezzù | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

 
Posłuchajcie, co o nagrodzonej wystawie opowiedziała Małgorzata Kuciewicz z Grupy Projektowej Centrala:

 
Złotego Lwa
za udział w wystawie głównej otrzymał zespół w składzie Diller Scofidio + Renfro, Natural Systems Utilities, SODAI, Aaron Betsky, Davide Oldani za projekt „Canal Café”.

„Canal Café”

„Canal Café”

fot.: Marco Zorzanello | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

Srebrny Lew

Srebrnego Lwa dla obiecujących uczestników zdobyli Kate Crawford i Vladan Joler za projekt „Calculating Empires. A Genealogy of Technology and Power Since 1500”. 

Ten wielkoformatowy manifest wizualny pokazuje cyfrową i społeczną infrastrukturę współewoluującą na przestrzeni wieków. Teraz bardziej niż kiedykolwiek rozumiemy uwikłania władzy i technologii — kolonializm, militaryzację, automatyzację i zamknięcie

— czytamy w opinii jury.

wystawa „Calculating Empires. A Genealogy of Technology and Power Since 1500”

wystawa „Calculating Empires. A Genealogy of Technology and Power Since 1500”

fot.: Luca Capuano | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

wyróżnienia specjalne dla pawilonów narodowych

Wyróżnienie specjalne zdobył Pawilon Wielkiej Brytanii z poruszającą wystawą „GBR – Geology Of Britannic Repair”. Ekspozycję przygotował brytyjsko-kenijski interdyscyplinarny zespół kuratorów: Kabage Karanji i Stelli Mutegi z nairobijskiego studia Cave_bureau, brytyjskiego pisarza Owena Hopkinsa i profesory Kathryn Yusoff. „Geologia brytyjskiej naprawy” skupia się na relacji architektury i geologii, przygląda się architekturze związanej z ziemią i metodach pracy odpornych na załamania klimatyczne, zmiany społeczne i polityczne.

Pawilon Wielkiej Brytanii        Pawilon Wielkiej Brytanii

Pawilon Wielkiej Brytanii

fot.: Marco Zorzanello | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

Dialog między Wielką Brytanią a Kenią o naprawie i odnowie. Pawilon ukazuje architekturę jako architekturę zdefiniowaną przez wydobycie, które powoduje nierówności i degradację środowiska. Jury zauważa próby wyobrażenia sobie nowej relacji między architekturą a geologią

— uzasadniło wybór jury.

Wyróżnienie — za stworzenie przestrzeni do wymiany, negocjacji i renowacji — otrzymał także Pawilon Stolicy Apostolskiej z wystawą „Opera aperta” kuratorowaną przez Marinę Otero Verzier i Giovannę Zabotti z wystawą Tatiana Bilbao Estudio i MAIO Architects.

Pawilon Stolicy Apostolskiej

Pawilon Stolicy Apostolskiej

fot.: Andrea Avezzù | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

wyróżnienia specjalne dla uczestników wystawy głównej

Specjalne wyróżnienie otrzymała Tosin Oshinowo (Oshinowo Studio) za projekt „Alternative Urbanism: The Self-Organized Markets of Lagos” prezentowany na wystawie głównej.

Projekt oferuje wgląd w rynki przetwarzania odpadów gospodarki uprzemysłowionej. Dokumentacja jest obiecującą inicjatywą dla dalszych badań i tworzenia wiedzy na temat rynków w Afryce oraz znaczenia rynków jako prototypów innowacji

— uzasadniło wybór jury.

wystawa „Alternative Urbanism: The Self-Organized Markets of Lagos”

wystawa „Alternative Urbanism: The Self-Organized Markets of Lagos”

fot.: Andrea Avezzù | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

Wyróżnienie powędrowało także do Boonserm Premthada za projekt „Elephant Chapel” — architekt stworzył trwałą konstrukcję, wykorzystując łajno słonia.

„Elephant Chapel”

„Elephant Chapel”

fot.: Marco Zorzanello | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

Złote Lwy za całokształt twórczości

Nagrodę za całokształt twórczości otrzymali w tym roku Donna Haraway, amerykańska biolożka i filozofka oraz zmarły rok temu włoski architekt Italo Rota.

Donna Haraway        Italo Rota

Donna Haraway | Italo Rota

fot.: Clara Mokri | fot.: Claudio Moschin | ilustracje dzięki uprzejmości La Biennale di Venezia

Donna Haraway, jak czytamy w uzasadnieniu jury, jest jednym z najbardziej wpływowych głosów we współczesnej myśli z pogranicza nauk społecznych, antropologii, krytyki feministycznej i filozofii technologii. Jako alternatywę dla antropocenu, badaczka proponuje stosowanie terminu chthulucen podkreślając potrzebę współistnienia człowieka z innymi gatunkami.

Jej praca i filozofia, radykalnie krytyczne, ale jednocześnie optymistyczne i pełne wyobraźni, wyróżniają się zaangażowaniem w tworzenie alternatywnych światów: konstruowanie pozytywnych wizji, w których trudności teraźniejszości można przezwyciężyć lub złagodzić poprzez tworzenie nowych mitów i kultywowanie nowych krewnych.

— uzasadnia jury.

Italo Rotę okrzyknięto zaś prekursorem:

Jego wizją był świat, w którym znaczenie żywych istot i biologii w ogóle, natura w najszerszej możliwej definicji, a wreszcie nauka i technologia stosowane były wspólnie w jednym oddychającym bycie.

***

Partner Główny A&B na Biennale:

Partnerzy A&B na Biennale:

 

 
Ola Kloc

Głos został już oddany

Renowacja z VELUX Commercial
Renowacja z VELUX Commercial
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Wiśniowski lączy to, co najlepsze - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
INSPIRACJE