computer zapisz w ulubionych

Centrum turystyczne w Neapolu, czyli jak wykorzystać roślinność w architekturze

14 maja '20

Studentki Wydziału Architektury Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu zdobyły wyróżnienie w międzynarodowym konkursie NapoliCall na projekt adaptacji ruin stacji kolejowej Bayard. Alicja Maculewicz i Emilia Dzięgelewska w miejscu starej neapolitańskiej stacji zaproponowały zielone centrum turystyczne.

nowe życie dawnej stacji kolejowej

Przedmiotem konkursu była ukończona w 1839 roku stacja kolejowa Bayard. To pierwsze włoskie połączenie kolejowe docierało z Neapolu do miasta Portici. Dzisiaj jej budynek jest opuszczony, a roślinność całkowicie pokrywa konstrukcję. Konkurs miał na celu przemianę budynku w obiekt o funkcjach usługowo-turystycznych. Zgodnie z założeniami nowy obiekt powinien nawiązywać do przeszłości oraz wpisywać się w otoczenie.

 

projekt jest zielonym punktem na planie Neapolu

© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska

zieleń dająca schronienie

Autorki wyróżnionego projektu pt. „Implant” zdecydowały się na pozostawienie zieleni, która otacza ruiny stacji kolejowej Bayard. Jak twierdzą:

Jedyne duże zieleńce w pobliżu stacji Bayard to wzgórze Capodimonte oraz ogród botaniczny, które są jednak w odległości od dwóch do trzech km od projektowanego obiektu. Stawia to turystów podróżujących ze stacji Porta Nolana oraz okolicznych mieszkańców w trudnej sytuacji, bez dostępu do zieleni, tak ważnej w gorącym klimacie Neapolu.

autorki dodały nowe budynki do istniejącej stacji Bayard

© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska

Obiekt projektu Alicji Maculewicz i Emilii Dzięgelewskiej oferuje schronienie w cieniu soczystej zieleni. Roślinność tworzy bryły, które domykają cały kompleks.

zielony implant w Neapolu

Projekt uwzględnia zachowanie i odrestaurowanie stacji Bayard oraz dobudowanie nowych obiektów. Wszystkie budynki kompleksu na poziomie +1 łączy rastrowa platforma, ułatwiająca komunikację. Dzięki platformie centrum turystyczne otwiera się również na widok Wezuwiusza, który jest trudny do dostrzeżenia ze względu na gęstą zabudowę Neapolu. W przyszłości platforma zostanie pokryta roślinnością — w ten sposób stanie się zieloną plamą na mapie miasta.

  

widok z platformy otwiera się na Wezuwiusza

© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska

Wewnętrzny dziedziniec jest otwarty. Rozcięcie podłużnej bryły budynku umożliwia komunikację z ulicy Garibaldi oraz stacji Porta Nolana. Nowe, zielone bryły wzrastają na tufowych ruinach starej stacji i staja się naturalnym tłem dla odrestaurowanego kompleksu.

platforma łączy wszystkie obiekty kompleksu

© Alicja Maculewicz, Emilia Dzięgelewska

zwiedzanie na wyższym poziomie

Celem autorek było stworzenie nowego wymiaru zwiedzania. Umożliwia on spacerowanie pomiędzy historyczną zabudową nie tylko na poziomie gruntu, ale również pomiędzy fasadami na poziomie +1. W podłużnej bryle projektantki uwzględniły miejsce dla izby pamięci stacji Bayard. Dzięki temu mieszkańcy i podróżujący mogą dowiedzieć się, jak wyglądała pierwsza stacja kolejowa w Neapolu w czasach swojej świetności.

Zobaczcie także inne projekty Alicji Maculrwicz i Emilii Dzięgelewskiej: akademik w Genui, osiedle mieszkaniowe w Tallinie.

 

oprac.: Dobrawa Bies

ilustracje dzięki uprzejmości Alicji Maculewicz i Emilii Dzięgelewskiej

Głos został już oddany

okno zamknie się za 5

Velux ArchiTips
Velux ArchiTips
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural
Rewolucyjne i rewelacyjne sufity HeartFelt® Origami od Hunter Douglas Architectural