Galeria Jamesa Simona na Wyspie Muzeów w Berlinie

computer zapisz w ulubionych

Galeria Jamesa Simona na Wyspie Muzeów w Berlinie

05 sierpnia '19
Dane techniczne
Nazwa: James-Simon-Galerie
Inwestor: Stiftung Preußischer Kulturbesitz reprezentowany przez Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung
Lokalizacja: Niemcy, Berlin
Pracownia: David Chipperfield Architects, David Chipperfield, Martin Reichert, Alexander Schwarz (lider projektu)
Architekt projektu: Urs Vogt
Zespół autorski: Mathias Adler, Alexander Bellmann, Thomas Benk, Martin Benner, Alexander Corvinus, Maryla Duleba, Matthias Fiegl, Anke Fritzsch, Dirk Gschwind, Anne Hengst, Paul Hillerkus, Isabel Karig, Linda von Karstedt, Ludwig Kauffmann, Mikhail Kornev, Astrid Kühn, Thomas Kupke, Sebastian von Oppen, Torsten Richter, Elke Saleina, Thomas Schöpf, Eberhard Veit, Anja Wiedemann.
Grafiki, wizualizacje: Dalia Liksaite, Jonas Marx, Antonia Schlegel, Ute Zscharnt

Kalendarium:

  • rozpoczęcie projektu
  • realizacja


 
1999 / 2007
2009 (wykop pod fundamenty), 2014–2018

Powierzchnia brutto:

10 900 m²

W Berlinie otwarta została Galeria Jamesa Simona (James-Simon-Galerie) — nowe wejście na Wyspę Muzeów, uzupełniające przestrzeń pomiędzy kanałem Kupfergraben a Nowym Muzeum. Obiekt projektu architektów z pracowni Davida Chipperfielda tworzy naziemne połączenie z Muzeum Pergamońskim, a dzięki podziemnej „Archeologicznej Promenadzie” łączy je także z Nowym Muzeum, Starym Muzeum i Muzeum Bodego.

Budynek nosi imię jednego z najważniejszych patronów miasta — Jamesa Simona, który na początku dwudziestego wieku przekazał swoje zbiory sztuki i znaleziska z wykopalisk do berlińskich muzeów (Staatliche Museen zu Berlin). Jako nowa brama Wyspy Muzeów, gmach James-Simon-Galerie odgrywa znaczącą rolę w muzealnym kompleksie i umożliwia przyjmowanie dużej liczby zwiedzających.

wejście główne,
szic

wejście główne, szkic

© David Chipperfield

Kamienny cokół budynku wzmacnia brzeg kanału, a znajdująca się ponad nim wysoka kolumnada stanowi klasyczne piano nobile. Projekt pracowni David Chipperfield Architects czerpie z elementów architektonicznych zabudowy Wyspy Muzeów, takich jak kolumnada czy zewnętrzne schody, nawiązując do projektów wielkich twórców muzealnego kompleksu. Smukłe kolumny, będące motywem przewodnim projektu, w nowoczesnym ujęciu kontynuują kolumnadę Stülera tworząc dziedziniec między Nowym Muzeum a Galerią Jamesa Simona.

rzut 2. piętra

rzut 2. piętra

© David Chipperfield Architects

Zwiedzających do budynku prowadzą szerokie schody ustawione pomiędzy wydłużonym cokołem a dolną kolumnadą. Po dotarciu na najwyższy poziom, odwiedzający wchodzą do foyer z punktem informacyjnym, kasami oraz bezpośrednim dostępem do głównego piętra ekspozycji w Muzeum Pergamońskim. Z foyer dotrzeć można także do kawiarni oraz wyjść na biegnący przez całą długość budynku taras. Poniżej górnego poziomu znajduje się sklep muzealny, szatnie, toalety i szafki, a w podziemiu — przestrzenie przeznaczone na wystawy czasowe i audytorium.

 
oprac. red.

na podstawie informacji prasowej

Głos został już oddany