Konkurs „Najlepszy Dyplom WNĘTRZA”
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Świątynia na wysokościach – projekt kościoła w Orawce

05 czerwca '25
w skrócie
  1. Michał Janowiak z Instytutu Technicznego Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Targu zaprojektował budynek kościoła pod wezwaniem Jana Pawła II wraz z dzwonnicą.
  2. Projekt usytuowany jest we wsi Orawka, w której znajduje się również jeden z najstarszych, drewnianych kościołów w Małopolsce.
  3. Autor połączył inspiracje tradycyjną architekturą regionu z współczesnymi rozwiązaniami technologicznymi.
  4. Forma dachu budynku nawiązuje do archetypu szałasu orawskiego.
  5. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB.

Tradycja podhalańska połączona z nowoczesnymi technologiami? Jaki efekt osiągnie taka mieszanka w projekcie obiektu sakralnego? Michał Janowiak z Instytutu Technicznego na Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu zaprojektował nowoczesną wizję kościoła w małopolskiej wsi Orawka. Praca wykonana została pod kierunkiem dr Małgorzaty Mełges.

Orawka to niewielka wieś leżąca w połowie drogi między Rabką Zdrój a Babią Górą. Znajduje się w niej zabytkowy kościół pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela, wybudowany w latach 50. XVII wieku, leżący na szlaku architektury drewnianej województwa małopolskiego. Ta najstarsza świątynia na terenie dawnej Orawy w całości pokryta jest gontami, czyli deseczkami o przekroju klina wykonanymi z drewna iglastego.

 

obiekt istniejący - kościół Św. Jana Chrzciciela w Orawce

obiekt istniejący — kościół Św. Jana Chrzciciela w Orawce

proj.: Michał Janowiak

architektura pełna uniesienia

Michał Janowiak zaproponował projekt nowego obiektu sakralnego. Jego kościół pod wezwaniem św. Jana Pawła II wraz z dzwonnicą usytuowany został na działkach w okolicy Szkoły Podstawowej w Orawce. Lokalizacja ta została starannie dobrana, aby obiekt współgrał z otaczającym krajobrazem panoramy Tatr i dominującego niedaleko szczytu Babiej Góry.

 

projekt zagospodarowania terenu

projekt zagospodarowania terenu

proj.: Michał Janowiak

Budynek inspirowany jest estetyką drewnianych kościołów z regionu, ich rozwiązaniami konstrukcyjnymi i bogactwem detali. Obiekt opiera się na konstrukcji z drewna klejonego, charakterystycznego dla stylu orawskiego. 

Forma obiektu nawiązuje do archetypu szałasu orawskiego, który wyróżnia się wolno spadającymi połaciami dachowymi aż do styku z gruntem o różnym nachyleniu. Z tym tradycyjnym zabiegiem kontrastują przeszklone powierzchnie, nadające obiektowi nowoczesnej aury. Poza budynkiem kościoła, w opracowaniu znalazła się także samodzielna dzwonnica, której projekt koresponduje ze świątynią zarówno poprzez dobór materiałów, jak i bryłę. 

 

szkice odręczne

szkice odręczne

proj.: Michał Janowiak

Detale zdobiące główne wejście do kościoła, takie jak góralska parzenica, również nawiązują do regionalnych tradycji. Bogato zdobione drzwi prowadzą do głównej nawy kościoła, która mieści 418 miejsc siedzących. Na piętrze, do którego prowadzą schody usytuowane w przedniej części obiektu, znajdują się dodatkowe 84 miejsca.

   

wizualizacja

wizualizacja

proj.: Michał Janowiak

zaduma we wnętrzu i zewnętrzu

Zewnętrzny teren kościoła przystosowany został do funkcji rekreacyjnej. Dzięki wytyczonym ścieżkom i towarzyszącym im obiektom małej architektury, odwiedzający mogą odpocząć, oddać się zadumie i podziwiać okoliczną, malowniczą scenerię. Co więcej, teren został dostosowany do potrzeb osób o szczególnych potrzebach w zakresie ruchu, np. poruszających się na wózku, które mogą skorzystać z lamp o niskim stopniu nachylenia.

  

wizualizacja

wizualizacja

proj.: Michał Janowiak

Autorowi zależało na podkreśleniu istoty kontaktu człowieka z naturą, stąd tak wiele przeszklonych powierzchni w elewacji projektowanego obiektu oraz brak barier na całym terenie opracowania. 

 

wizualizacja

wizualizacja

proj.: Michał Janowiak

W pracy Michała Janowiaka dostrzec można ciekawe rozwiązania projektowe, które znajdują zastosowanie nie tylko w architekturze mieszkalnej czy publicznej, ale również w tej sakralnej.

Maria Cipińska

Głos został już oddany

Konkurs na zdjęcia wnętrz komercyjnych z drzwiami DRE
Deceuninck Project Planner – nowe możliwości projektowania okien
Rigips GypSerra - włącz ryFLOWanie
INSPIRACJE