Tradycja podhalańska połączona z nowoczesnymi technologiami? Jaki efekt osiągnie taka mieszanka w projekcie obiektu sakralnego? Michał Janowiak z Instytutu Technicznego na Akademia Nauk Stosowanych w Nowym Targu zaprojektował nowoczesną wizję kościoła w małopolskiej wsi Orawka. Praca wykonana została pod kierunkiem dr Małgorzaty Mełges.
Orawka to niewielka wieś leżąca w połowie drogi między Rabką Zdrój a Babią Górą. Znajduje się w niej zabytkowy kościół pod wezwaniem św. Jana Chrzciciela, wybudowany w latach 50. XVII wieku, leżący na szlaku architektury drewnianej województwa małopolskiego. Ta najstarsza świątynia na terenie dawnej Orawy w całości pokryta jest gontami, czyli deseczkami o przekroju klina wykonanymi z drewna iglastego.
obiekt istniejący — kościół Św. Jana Chrzciciela w Orawce
proj.: Michał Janowiak
architektura pełna uniesienia
Michał Janowiak zaproponował projekt nowego obiektu sakralnego. Jego kościół pod wezwaniem św. Jana Pawła II wraz z dzwonnicą usytuowany został na działkach w okolicy Szkoły Podstawowej w Orawce. Lokalizacja ta została starannie dobrana, aby obiekt współgrał z otaczającym krajobrazem panoramy Tatr i dominującego niedaleko szczytu Babiej Góry.
projekt zagospodarowania terenu
proj.: Michał Janowiak
Budynek inspirowany jest estetyką drewnianych kościołów z regionu, ich rozwiązaniami konstrukcyjnymi i bogactwem detali. Obiekt opiera się na konstrukcji z drewna klejonego, charakterystycznego dla stylu orawskiego.
Forma obiektu nawiązuje do archetypu szałasu orawskiego, który wyróżnia się wolno spadającymi połaciami dachowymi aż do styku z gruntem o różnym nachyleniu. Z tym tradycyjnym zabiegiem kontrastują przeszklone powierzchnie, nadające obiektowi nowoczesnej aury. Poza budynkiem kościoła, w opracowaniu znalazła się także samodzielna dzwonnica, której projekt koresponduje ze świątynią zarówno poprzez dobór materiałów, jak i bryłę.
szkice odręczne
proj.: Michał Janowiak
Detale zdobiące główne wejście do kościoła, takie jak góralska parzenica, również nawiązują do regionalnych tradycji. Bogato zdobione drzwi prowadzą do głównej nawy kościoła, która mieści 418 miejsc siedzących. Na piętrze, do którego prowadzą schody usytuowane w przedniej części obiektu, znajdują się dodatkowe 84 miejsca.
wizualizacja
proj.: Michał Janowiak
zaduma we wnętrzu i zewnętrzu
Zewnętrzny teren kościoła przystosowany został do funkcji rekreacyjnej. Dzięki wytyczonym ścieżkom i towarzyszącym im obiektom małej architektury, odwiedzający mogą odpocząć, oddać się zadumie i podziwiać okoliczną, malowniczą scenerię. Co więcej, teren został dostosowany do potrzeb osób o szczególnych potrzebach w zakresie ruchu, np. poruszających się na wózku, które mogą skorzystać z lamp o niskim stopniu nachylenia.
wizualizacja
proj.: Michał Janowiak
Autorowi zależało na podkreśleniu istoty kontaktu człowieka z naturą, stąd tak wiele przeszklonych powierzchni w elewacji projektowanego obiektu oraz brak barier na całym terenie opracowania.
wizualizacja
proj.: Michał Janowiak
W pracy Michała Janowiaka dostrzec można ciekawe rozwiązania projektowe, które znajdują zastosowanie nie tylko w architekturze mieszkalnej czy publicznej, ale również w tej sakralnej.