Konkurs „Najlepszy Dyplom ARCHITEKTURA”

Alicja Pieczykolan – „Adaptacja budynku na Centrum Jazzowo Swingowe »Babossa«”

Dobrawa Bies
07 czerwca '22
Dane techniczne
Typ: praca dyplomowa licencjacka
Rok obrony: 2021
Nazwa: „Projekt adaptacji budynku na wyspie Tamka we Wrocławiu na Centrum Jazzowo Swingowe »Babossa«”
Autor: Alicja Pieczykolan
Uczelnia: Wydział Architektury Wnętrz Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Promotorka:

dr hab. Katarzyna Jagiełło

Praca zgłoszona na konkurs
„Najlepszy Dyplom Wnętrza 2020/2022”

 

Projekt obejmuje przekształcenie przestrzeni budynku nr 1 na wyspie Tamka we Wrocławiu na Centrum Jazzowo Swingowe. Założeniem projektowym dla Babossy było stworzenie miejsca, w którym maniera i styl życia lat 20. i 30. XX wieku oraz stylistyka art déco, przełamane lekko różową i zieloną kolorystyką, będą prowadziły dialog ze współczesnym człowiekiem i jego całodobowym trybem życia.

Projekt Centrum Jazzowo Swingowego „Babossa”, scena koncertowa

projekt Centrum Jazzowo Swingowego „Babossa”, scena koncertowa

© Alicja Pieczykolan

Główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań, cocktailbar, miejsce do siedzenia oraz scenę koncertową, gdzie w ciągu dnia można wypić kawę przy muzyce na żywo. Centralnym punktem piętra projektowanego założenia jest palmiarnia wraz z salą taneczną szkoły swingu, która w wieczornych godzinach przemienia się w ogólnodostępny parkiet dla gości Babossy.

Aksonometria Babossy   Rzut Babossy

główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań,
cocktailbar, miejsce do siedzenia oraz scenę koncertową

© Alicja Pieczykolan

Pomysł stworzenia takiego miejsca wziął się z zamiłowania do powstałego w latach 20. XX wieku międzyludzkiego porozumienia bez słów, czyli rodzącego się jazzu i swingu. Wielojęzyczna społeczność w Nowym Orleanie znalazła własny sposób porozumiewania się, który łączył ludzi — muzykę i taniec. Bez zasad i ograniczeń, tworząc mozaikę kultur, ukrytych emocji oraz artystycznych pierwiastków dających wytchnienie od codzienności.

Główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań

główna część projektu obejmuje przestrzeń wieczornych spotkań

© Alicja Pieczykolan

Dzisiejsze czasy zapomniały o kultywowaniu i promowaniu tej wspaniałej tradycji łączącej dobrą zabawę, spotkania i wspólne rozmowy przy muzyce na żywo i parkiecie pełnym tańczących ludzi. Babossa ma być miejscem, które od samego wejścia będzie emanować nowoorleańską energią; przestrzenią, która na nowo łączy i podtrzymuje piękno wiecznego jam session, oferując użytkownikom miejsce do spędzenia czasu w wielowymiarowy sposób.

Na piętrze znajduje się palmiarnia

na piętrze znajduje się palmiarnia

© Alicja Pieczykolan

Wspominane już zamiłowanie do lat 20. i 30. dotyczy również rozpowszechniającego się w tamtych czasach stylu art déco. Obecnie na każdym kroku napotykamy tanią masowość bez wyrazu, nieprzykładającą wagi do jakości. Główną ideą art déco było skupienie uwagi na detalu we wnętrzach — właśnie to założenie stało się pierwszoplanowym celem projektu Centrum Jazzowo Swingowego.

Szlachetne, naturalne kamienie różnych gatunków przełamywane są przez fakturową miękkość tkanin czy ciepło fornirów

szlachetne, naturalne kamienie różnych gatunków przełamywane są
przez fakturową miękkość tkanin czy ciepło fornirów

© Alicja Pieczykolan

Przestrzenie Babossy mają zaskakiwać. Pomieszczenia wykończone są zróżnicowanymi materiałami, które wspólnie tworzą mozaikową całość. Szlachetne, naturalne kamienie różnych gatunków przełamywane są przez fakturową miękkość tkanin czy ciepło fornirów. Z kolei metale, stanowiące powierzchnie odbijające, kontrastują z tępością i chropowatością matowych tynków strukturalnych.

 Cocktailbar w Babossie

przestrzenie Babossy mają zaskakiwać

© Alicja Pieczykolan

Pojawiające się przeszklenia czy ażury pozwalają na oddech od monolitycznych elementów wnętrza. Kolorystyka fasady budynku pozostaje taka sama i zawiera się w gamie delikatnych beży i bieli. W założeniu projektowym Babossy ta czystość kolorów zostaje przeniesiona również do pomieszczenia wejściowego, stanowiąc tym samym czystą kartę dla późniejszego bogactwa walorowego oglądanego we wnętrzach budynku.

 

Alicja PIECZYKOLAN

Ilustracje: © Autorka

Głos został już oddany

Obiekt roku 2022 w systemach ALUPROF
Płyty elewacyjne [pictura] z włóknocementu - EQUITONE
BRUK-BET – Ekologiczne nawierzchnie brukowe
TRENDY [2022] - Podłogi, posadzki, wycieraczki systemowe, tarasy – trendy 2022