Wystawa Casa Decor 2022. Kreatywny potencjał hiszpańskiej architektury

Rowery i rekreacja zamiast planowanej drogowej Trasy Tysiąclecia

Kacper Kępiński
13 kwietnia '22

W miejsce planowanej od dziesięcioleci trasy drogowej powstać mają tereny rekreacyjne i rowerostrada. Projektowana jest też nowa zabudowa i miejskie place. Urzędnicy zapraszają do udziału w konsultacjach społecznych masterplanu.

niezrealizowane plany

Plan założenia

Pełny zakres opracowania masterplanu — Trasa Tysiąclecia oraz obszar wokół dworca Warszawa Wschodnia

fot. UM Warszawa / Tło

Drogowa Trasa Tysiąclecia była planowaną arterią, która łączyć miała dwie części prawobrzeżnej Warszawy – Pragę-Północ z Pragą-Południe. Szeroka ulica, która służyć miała głównie samochodom, przecinać miała Park Skaryszewski i tunelem przechodzić pod dworcem Warszawa Wschodnia, łącząc się z al. Solidarności. Na ten cel zachowano rezerwę terenu, która dziś stanowi ogromny potencjał związany z rewitalizacją obu dzielnic. W nowych zamierzeniach urzędników, teren po zagospodarowaniu ma lepiej pasować do wymogów nowoczesnego i bardziej zielonego miasta oraz potrzeb jego mieszkanek i mieszkańców. Zamiast międzydzielnicowych dróg pojawią się lokalne połączenia i trasy pieszo-rowerowe, wkomponowane w zieleń oraz wysokiej jakości przestrzeń publiczna.

porządkowanie chaosu

Plac przy Grochowskiej

Plac przy ul. Grochowskiej

fot. UM Warszawa / Tło

W przygotowanej na zlecenie miasta przez zespół projektowy Tło, pod kierunkiem Michała Sikorskiego, kluczowe jest połączenie obu odcinków Trasy w pobliżu stacji PKP Warszawa Wschodnia. Pomóc ma w tym planowany tunel, służący zarówno samochodom, rowerom, pieszym, jak i tramwajom. Obecnie przejście w tym miejscu możliwe jest jedynie pieszo. Takie połączenie jest niewystarczające ze względu na duży ruch, który panuje w okolicy.

rowerostrada

Plac przed dworcem

Plac przed dworcem wschodnim — wizualizacja

fot. UM Warszawa / Tło

Nowością w koncepcji jest poprowadzona na całej długości planowanej trasy rowerostrada, stanowiąca szybkie i wygodne połączeni rowerowe odciętych dziś od siebie dzielnic. Miasto planuje także stworzenie licznych miejsc przyjaznych pieszym. Zostaną wytyczone lokalne drogi dla ruchu samochodowego oraz trasa dla tramwaju. Wszystkie propozycje można realizować w tej przestrzeni bez nadmiernej ingerencji w jej kształt. Sugerowane rozwiązania są mniej inwazyjne i skrojone na lokalne potrzeby.

Placyk tysiąclecia Placyk tysiąclecia

Placyki tysiąclecia pojawią się na długości całej trasy

fot. UM Warszawa / Tło

Nowa koncepcja ma służyć tworzeniu przestrzeni o bardziej ludzkim charakterze oraz zachowaniu w tkance miasta jak najwięcej zieleni. Projekt to zaproszenie do dyskusji – jego poszczególne elementy można realizować w różnym czasie i w różnej formie. Decyzja o ostatecznym kształcie zależeć będzie od głosów mieszkańców. Stąd także jego szkicowa forma. Niestety wizualizacje i zdjęcia makiet mogą okazać się w tej formie nieczytelne dla wielu odbiorców.

konsultacje społeczne

Makieta Makieta

Fotografie makiety masterplanu

fot. UM Warszawa / Tło

Nowa koncepcja zagospodarowania Trasy Tysiąclecia jest prezentowana mieszkańcom w ramach konsultacji społecznych. To jedynie wstęp do dyskusji o tym terenie. Miasto chce zebrać opinie mieszkańców na ten temat, aby ostateczne przeznaczenie, wygląd oraz zagospodarowanie terenu jak najlepiej odpowiadało ich potrzebom. Konsultacje trwają do 30 kwietnia. W ich ramach 12 kwietnia odbędzie się spotkanie online. Zostaną zorganizowane też dwa dyżury stacjonarne:

  • 21 kwietnia w Szkole Podstawowej nr 30 przy ulicy Kawęczyńskiej 2
  • 28 kwietnia w Urzędzie Dzielnicy Praga-Południe.

Więcej informacji można znaleźć na stronie konsultacji społecznych miasta.

Zakres opracowania

Zakres opracowania — stan obecny

fot. UM Warszawa / Tło

Kacper Kępiński

Głos został już oddany

Klasyczny urok drewna – profile okienne VEKA SPECTRAL
Stal COR-TEN®. Naturalne piękno
Okna, drzwi – trendy 2022