NOWOŚĆ! Prawo w architekturze – przystępnie na portalu A&B
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Różowy beton i szklany sufit. Nowoczesne muzeum herstorii

10 kwietnia '25
w skrócie
  1. Koncepcyjny projekt Muzeum Historii Kobiet w centrum Poznania łączy architekturę z ideą widoczności, pamięci i równości kobiet w przestrzeni publicznej.
  2. Autorem projektu jest Przemysław Baranek z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej, przy współpracy Julii Fiuty, która opracowała część konstrukcyjną.
  3. Forma budynku – klepsydra z eliptycznym przekrojem – symbolicznie łączy przeszłość, teraźniejszość i przyszłość kobiet, inspirowana twórczością Caspara Davida Friedricha.
  4. Różowy beton i lokalizacja przy Placu Wolności przełamują stereotypy i osadzają budynek w kontekście feministycznych działań w Poznaniu.
  5. Trzy poziomy muzeum tworzą spójną narrację: podziemie jako historia w cieniu, parter jako przestrzeń dialogu, a najwyższe piętro jako miejsce edukacji i nadziei.
  6. Więcej ciekawych informacji znajdziesz na stronie głównej portalu AiB

W centrum Poznania powstaje wizja muzeum, nie tylko gromadzącego artefakty, ale stającego się narzędziem zmiany społecznej. Koncepcyjny projekt Muzeum Historii Kobiet to architektoniczna odpowiedź na potrzebę widoczności, pamięci i równości. Odważna forma, symbolika zakorzeniona w historii sztuki i przemyślana funkcjonalność tworzą spójną narrację o kobiecości – i jej miejscu w przestrzeni publicznej. Upamiętnienie herstorii jest istotne dla Przemysława Baranka z Wydziału Architektury Politechniki Poznańskiej, który stworzył projekt pod opieką Piotra Bartosika.

plan zagospodarowania terenu

plan zagospodarowania terenu

© Przemysław Baranek

architektura z przesłaniem

Budynek inspirowany jest twórczością Caspara Davida Friedricha, szczególnie kontrastem między zamkniętą w cieniu „Kobietą w oknie” a „Wędrowcem nad morzem mgły”, stojącym na krawędzi nieskończoności. Ten kontrast staje się punktem wyjścia do stworzenia przestrzeni, która nie izoluje, ale zaprasza. Główna forma – klepsydra z przekrojem elipsy – łączy trzy strefy symbolizujące przeszłość, teraźniejszość i przyszłość kobiet.

Lokalizacja muzeum została wybrana ze względu na kontekst związany z feminizmem - Plac Wolności (miejsce strajków kobiet), Fundacja Czas Kobiet, Muzeum Narodowe czy Uniwersytet Artystyczny im. Magdaleny Abakanowicz. Różowy beton, dominujący materiał elewacji, łamie stereotypy. Kolor kojarzony z infantylnością został zestawiony z surowością betonu – materiału mocnego i trwałego. Efekt? Symboliczne połączenie siły i świadomości, które przełamuje konwencje wizualne.

kontekst

kontekst

© Przemysław Baranek

przestrzeń refleksji, dialogu i działania

Bryła budynku nawiązuje do sąsiedniej kubatury przy Alejach Marcinkowskiego oraz rytmu Biblioteki Raczyńskich. Obiekt podzielony jest na trzy części, które połączone są formą o kształcie klepsydry
i przekroju elipsy, w której przewidziano główną funkcję ekspozycyjną muzeum. 

Najniższa kondygnacja muzeum znajduje się pod ziemią – to metafora (nie)obecności kobiet w historii. Zejście na ten poziom przypomina rytuał cofania się w czasie. Centralnym punktem ma być słynna rzeźba Maman Louise Bourgeois – ogromny pająk, symbol matki, pamięci i przetrwania. Spiralne schody prowadzące ku górze, do światła, stają się architektoniczną opowieścią o nadziei i stopniowym wychodzeniu z cienia.

elewacja frontowa

elewacja frontowa

© Przemysław Baranek

Parter budynku to przestrzeń dialogu. Bezpośrednie połączenie z poziomem ulicy – dosłownie i symbolicznie – odnosi się do protestów, aktywizmu i codziennych rozmów. Miejsce to zaplanowano jako otwartą strefę publiczną: forum, kawiarnia, przestrzeń na mural oraz wystawy czasowe. To przestrzeń, która żyje aktualnością – otwarta na głos każdej osoby.

Ostatnia kondygnacja to przestrzeń działań twórczych i edukacyjnych. Biblioteka, sala wykładowa i rozległy taras z widokiem na Poznań to architektoniczna metafora przekraczania ograniczeń. Taras symbolizuje przebicie szklanego sufitu – wspinanie się ponad ograniczenia i sięganie po więcej. Horyzont z widokiem na Ratusz, Katedrę i Zamek Przemysła przypomina, że historia miasta to także historia kobiet.

widok główny

widok główny

© Przemysław Baranek

projekt z sercem i misją

Choć to tylko projekt koncepcyjny, niesie ze sobą ogromny ładunek emocjonalny i społeczny. Powstał jako praca studencka na Politechnice Poznańskiej – zrealizowany przez autora w ramach ćwiczenia projektowego. Jak sam podkreśla, jako mężczyzna nie rości sobie prawa do mówienia w imieniu kobiet, ale chce oddać im głos w przestrzeni, którą zaprojektował z szacunkiem i uważnością.

W lutym 2025 roku Julia Fiuta, również studentka Politechniki Poznańskiej, przygotowała opracowanie konstrukcyjne projektu, łącząc siły w interdyscyplinarnym duecie. To przykład, jak studenckie inicjatywy mogą stawać się punktem wyjścia do ważnych rozmów – i realnych zmian.

komentarz Fundacji Muzeum Historii Kobiet

Cieszymy się, że nasze działania są inspiracją dla projektów studentek i studentów różnych kierunków, którzy podzielają nasze dążenie do równej reprezentacji płci i docenienia roli kobiet w budowaniu naszego kraju. W pracy Przemysława Baranka i Julii Fiuty widzimy zrozumienie idei stworzenia miejsca włączającego, w którym każda osoba zwiedzająca będzie czuła się jak u siebie, co jest naszym głównym celem. Wierzymy, że ostateczny projekt Centrum Dziedzictwa i Historii Kobiet i lokalizacja, nad którą pracujemy z Międzynarodowymi Targami Poznańskimi, zostaną przyjęte równie ciepło, jak koncept stworzony na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej.

Aleksandra Skorupa

Głos został już oddany

Renowacja z VELUX Commercial
Renowacja z VELUX Commercial
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Wiśniowski lączy to, co najlepsze - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
INSPIRACJE