A&B poleca: najwyższa jakość druku offsetowego i cyfrowego (już od 1 sztuki)
Zostań użytkownikiem portalu A&B i odbierz prezenty!
Zarejestruj się w portalu A&B i odbierz prezenty
maximize

Gigantyczna kładka na Zaspie do rozbiórki. Najwyższy czas ułatwić życie pieszym

31 marca '25

Tej inwestycji piesi i rowerzyści wyczekują od dawna. Pięć nowych kładek w poziomie jezdni powstać ma w miejscu wzniesionej w latach 70. wielkiej budowli nad al. Jana Pawła i al. Rzeczypospolitej na gdańskiej Zaspie. Szacuje się, że zastąpienie gigantycznej konstrukcji bardziej przyjaznym rozwiązaniem pochłonie ok. 36 mln zł.

O konieczności wyburzenia w Gdańsku kładki nad. Al. Jana Pawła II i al. Rzeczypospolitej mówi się od wielu lat. Konstrukcja, która jest częścią trzypoziomowego skrzyżowania, to bariera dla pieszych i rowerzystów, którzy muszą piąć się po schodach i nadrabiać drogi.

kładka na Zaspie. Niewygodna i w złym stanie

Według starych założeń kładka miała m.in. doprowadzać do wielkiego centrum handlowego, które planowane było na dawnym pasie startowym. Plany te nigdy nie zostały jednak zrealizowane, a w 2022 roku miejscy radni zmienili miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Funkcję usługową zamieniono na mieszkaniówkę z usługami w parterach. Dzisiaj kładka jest już w kiepskim stanie – potwierdziły to analizy naukowców z Politechniki Gdańskiej. W ostatnich latach zmienia się natomiast podejście miasta: w Strategii Rozwoju Gdańska 2030 Plus ruch pieszy uznany został za priorytetowy.

Wizualizacja nowej kładki

Wizualizacja nowej kładki

© Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska



Urzędnicy analizowali kilka rozwiązań, jak można zastąpić szpetną kładkę i jednocześnie ułatwić komunikację pieszym i rowerzystom. Na tapecie był m.in. gruntowny remont i wyburzenie części konstrukcji. Ostatecznie zdecydowano się na całkowitą rozbiórkę, demontaż wind i budowę krótszych połączeń na poziomie al. Rzeczypospolitej. Po tej inwestycji, które według wstępnych wyliczeń może pochłonąć nawet 36 mln zł, cały ruch pieszy i rowerowy będzie odbywał się na tym samym poziomie, na którym jeżdżą obecnie tramwaje – w poziomie jezdni al. Rzeczypospolitej.

Kwota rewolucji jest niemała, dlatego Miasto będzie ubiegać się o dotację z Funduszy Europejskich. Jak informują urzędnicy, termin realizacji rozbiórki starej kładki i budowy nowego układu jest uzależniony od pozyskania środków zewnętrznych, ale jeszcze wiosną tego roku Miasto planuje rozpisanie przetargu nieograniczonego na realizację robót budowlano – montażowych.

Kładka nad al. Jana Pawła i al. Rzeczypospolitej w Gdańsku

Kładka nad al. Jana Pawła i al. Rzeczypospolitej w Gdańsku

© Ewa Karendys

piesi nie będą mieli już pod górkę

W ramach inwestycji planowana jest rozbiórka istniejącej kładki, przebudowa skrzyżowania Al. Jana Pawła II i Al. Rzeczpospolitej w Gdańsku w celu usprawnienia komunikacji pieszo - rowerowej węzła drogowego, budowa pięciu nowych kładek pieszo – rowerowych oraz przejść dla pieszych z sygnalizacją świetlną.

- Kładka na Zaspie jest obecnie pewną barierą architektoniczną dla części mieszkańców, którzy mierzą się z problemami w poruszaniu się. Nowy układ ma ułatwić komunikację pieszym, rowerzystom czy pasażerom komunikacji miejskiej. Piesi i rowerzyści będą chodzić po jednym poziomie, bez konieczności wchodzenia po schodach czy korzystania z windy – podkreśla Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Kładka na Zaspie jest dziś w kiepskim stanie

Kładka na Zaspie jest dziś w kiepskim stanie

© Ewa Karendys

Ewa Karendys

Głos został już oddany

Renowacja z VELUX Commercial
Renowacja z VELUX Commercial
AlnorSELECT - Kalkulator doboru rekuperacji
Wiśniowski lączy to, co najlepsze - bramy, okna, drzwi, ogrodzenia
INSPIRACJE